Jag har en gammal oljepanna som jag kör pelletsbrännare i, med en inbyggd vvb på ca 200l.
Har problem med att varmvattnet då och då blir fesljummet eller nästan kallt, trots att det inte varit några driftstopp och radiatorerna är varma och goa. Det gäller dessutom samtliga kranar i huset, så gissar att det är blandningsventilen som krånglar. Är det något ni tror jag (händig, men inte insatt i VVS) skulle kunna byta själv med stöd från forumet, eller är det bättre att ringa en röris?

Det har varit såhär ett ganska bra tag, men innan var problemet sporadiskt, och nu är det snarare regel än undantag att det inte kommer ordentligt med varmvatten

Själva ratten på blandningsventilen är dessutom sprucken och sitter löst, vet inte om detta påverkar. Bifogar lte bilder på ventilen plus pannans skylt.

Bild av sprucken och lös ratt på blandningsventil med rörkopplingar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blandningsventil i oljepanna med synlig skada och kopparledningar i bakgrunden.
Skapa konto
Typskylt på en äldre EGOF-oljepanna med tekniska specifikationer, tillverkningsnummer och företagsnamnet "EGNHEMSPANNOR HÄSSLEHOLM".
Skapa konto

Det grejar du själv, det är standard och ser ut som 20 rör och klämringskoppling, köp en lika , stäng inkommande vatten öppna en kran, sen bara lossa muttrarna 3 st, kanske får bända lite för att få bort den och dit med den nya muttrarna passar. kolla pilarna på den som sitter så den nya kommer lika , lätt att vända och få funktionen baklänges

toppen, låter inte så komplicerat!
länk till exempel på vilken typ av blandningsventil jag ska köpa? tycker inte jag hittar 20mm, det verkar 22mm som är närmast?

på ena sidan står det bara esbe, på den andra är det svårt att se eftersom det är så nära pannan, men tycker det ser ut som att det står 20

jadu, närmare än såhär kommer jag inte. tycker mig se en nolla och en nia eller sexa

• Närbild på en grå metallventil med delvis synliga siffror i guldfärg, eventuellt en nolla och en sexa eller nia.
    Skapa konto
lyckades få en lite skarpare bild, kan det vara 6040?
Närbild på en koppling med en ingravering som eventuellt anger modellnummer 6040.
Skapa konto
Närbild på en ventil ansluten till rör, möjlig modellnummer 6040 synligt, med termostat.
Skapa konto
Närbild på en ventiltopp med texten "65 ⁰C 38" och märkningen "ESBE" monterad på kopparledning.
Skapa konto

Krilleman
Är röret från pannan med det varma oblandade varmvattnet innan blandningsventilen varmt in i blandningsventilen samtidigt som du spolar varmvatten? (Bör vara samma temp som i pannan även fast det bara kommer "fesljummet" vatten i blandarna)

Det behöver ju inte vara blandningsventilen det är fel på, kan vara KV-röret på inkommande i VVB som är trasigt också.

ska undersöka

Krilleman
Och skulle det vara så att det är blandningsventilen som är boven i dramat så tror jag inte man kan hitta vettig ersättning som passar direkt som en utbytesventil.Det ser dessutom inte ut som det är den vanliga ESBE-klämringskopplingen på denna blandningsventilen.

Men den verkar benämnas VTA100 enligt länken nedan.

Det finns renoveringssatser att köpa.
Tex här:
https://www.vvsobygg.se/sortiment/v...gsventil-vta1-dn20-esbe-hm-gruppventiler.html

Men ibland kan ju även en demontering och rengöring av delarna göra susen!

Redigerat:
nu när jag spolade så kom det såklart bara ordentligt varmt vatten, får undersöka nästa gång det krånglar vilket lär vara nästa gång jag duschar :p

och installationen är från 70-talet så är inte förvånad att det 1. krånglar eller 2. inte går att få tag på exakt likadan. men det där reparationskittet ser ju ut som att det hade funkat. får prova.

Redigerat:
idag fick jag chans att känna efter, och det var som du misstänkte @Krilleman - vattnet från pannan är bara ljummet redan innan blandningsventilen. vad f-n gör jag då?

Krilleman
Fy vad tråkigt, då är det intagsröret på den kalla sidan som ser till att det kalla vattnet kommer in i botten på beredaren som har gått av.

Är toppen på varmvattenberedaren flänsad med anslutande kopparrör, det brukar den kunna vara. Demontera topp-plåtar & isolering så du kommer åt att kika!

Allt för ofta är detta rör som leder ner kallvattnet i plast som blir sprött med åren.

Observera min CAD-ritning:

CAD-ritning som visar varmvattenberedarens topp med kopparrör och intagsrör för kallvatten.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
major_tom och 1 till
  • Laddar…
låter som att det kan stämma att det är det som är felet, för det kommer alltid ordentligt varmt vatten först när jag spolar, och sen blir det snabbt halvljummet. ska undersöka vidare nu när jag vet vad jag ska kolla efter.

Hade redan tänkt att skaffa en liten vvb på typ 60l för att använda på sommaren, men känns som att det fick ännu högre prio nu. att ta in nån för att reparera beredaren i pannan känns inte som nåt jag vill göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.