F Fjollfisk skrev:
Ja, det rimliga marknadspriset ska vara utgångspriset. Poängen med en budgivning är att folk får erbjuda vad de själva anser att bostaden är värd. Det kan vara mer eller mindre än vad det liknande bostäderna sålts för beroende på en rad faktorer där den personliga åsikten är högst relevant. Ligger bostaden nära dina vänner/familj? Kan ju vara värt en del pengar. Bra skola i närområdet? Värt mer för en barnfamilj än för någon med utflugna barn osv.
Problemet är att ingen på förhand vet vad marknadsvärdet är. Marknadsvärde är vad fastigheten/bostaden hade betingat på en fri o öppen marknad.... När marknaden är oföränderlig är det ju lättare att uppskatta det.

Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så när den dagen kommer när du ska sälja så kommer du säga till din mäklare att inte köra med lockpris? hur ska man göra då ska det vara marknadspriset som ska vara start budet? vad är vitsen med auktioner då
Sålde min bostad under april förra året. Utan lockpris. Fick lika mycket som bostäderna sålts för runt om. Om du går ut med lockpris för att sedan inte komma upp på den nivån som du önskat från början, vad gör du då? Höjer priset? Ser inte bra ut. Lyssna på mäklaren, är denne seriös så klarar hen av att sälja utan lockpris. Jag tror inte att det är för din skull de har lockpriser, förmodligen för att få ett snabbt avslut med chans till högre provision. Sedan kan ju marknaden göra sitt också, folk kan bli tokiga i rätt bostadsområden och budgivningen kan sticka som GME.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Maria T
Jag har varken köpt eller sålt något de senaste 20 åren, men när jag anmälde en mäklare 1987 - jag var 22 år då - för att försöka sälja min (och dåvarande sambons) lägenhet för 120 000 kr, ett bra pris enligt henne (för att hon hade en i familjen som ville köpa), så var det betydligt mer jobb att söka efter, och hitta felaktigheter. Det handlar inte om före eller efter internet, utan om vad en anser vara fel, sen hur en finner fakta att ta sig vidare är en annan sak.
Vår lägenhet såldes för 180 000 (ev 185 TKR, minns inte) = en betydlig ökning från 120 TKR. Mäklaren fick en erinran.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.