Min byggare har använt en kapskiva modell stor till en vattenkyld Dewalt. Det har sågats upp till ett valv, en källardörr, fasats av tegel till fönsterbleck samt kapats en hel del stenar till stenmur "ute". Han säger att en skiva "gått åt" och kommer ingå i debiteringen. Skivan kostar då 3 500 SEK + moms. För mig var det lite grann av en överraskning, framförallt då jag tycker det är mycket pengar. Vad är brukligt/rimligt? Jag kan i o f s tänka mig att skivan faktiskt kostar så mycket men den borde ju vara ganska länge då?

Buggaren
 
Det verkar inte rimlig att det går åt en hel skiva,vad är det för stenar som är kapade är det många o extrem hårda kanske det förklarar en del
 
Det var inte mycket löst material i någon av väggarna för det dödar skivan mycket fortare än armering och hårda stenar, brukligt är att man betalar per nedsliten mm
 
Casca skrev:
Det var inte mycket löst material i någon av väggarna för det dödar skivan mycket fortare än armering och hårda stenar, brukligt är att man betalar per nedsliten mm
Så brukar det ju vara,kan tillägga har kört med en 230 mm vinkelslip massor av betongsten
o håller lääääääänge än syns inte mycket förslitning på den
 
Be om resten av skivan om du ändå ska betala för den. Vägrar han kan du ju påpeka att du inte vill betala för något han inte ens kan visa är förbrukat.
 
Jag körde i tre fyra dagar med en betongspårfräs i riktigt elaka väggar, säkert 10-15h, och på den kunde inte ens förslitningen mätas fram så det blev en minidebitering på 1 mm. Säkert ett helt annan grej för dig, det får kunnigare avgöra.
 
S
hur gammalt är huset eller väggen som blivit sågad i
 
Tack för synpunkter. Huset som det sågats i är från 1974. väggarna har varit tegel samt siporex. Dessutom har det kapats ett antal cementblock till terassen. Men...Jag ser ju att det rimligen rör sig om en ganska dyr skiva som sitter på Dewalten. Den är kanske 40 cm i diameter. Den är vattenkyld när de kapar med den. Men 3500 sek + moms känns ju som häftig överraskning?

Buggaren
 
Ja, Ebay är ju verkligen en bra jämförelse... Byggaren köpte skivan säkert på auktion...

//Patrik
 
Han får mer än gärna köpa en av mig till det trippla priset, och när TS ifrågasätter kostnaden, får han skylla på mig. En så länge vet vi inte alla detaljer, och affärsupplägget byggaren och TS:en emellan. Men någon slags prisindikation är väl bättre än att slänga ur sig vad som helst.
 
ullberg
Patrik_Hed skrev:
Ja, Ebay är ju verkligen en bra jämförelse... Byggaren köpte skivan säkert på auktion...

//Patrik
Jag tänker mig att du, som ju är hantverkare, menar att man inte rimligtvis kan bevaka en auktion för att få tag på prylarna, och det kan jag hålla med om.

Men på den länkade sidan är det bland de 50 första posterna bara 7 auktioner, resten är butiksvaror (fast pris, så affären går igenom så fort du klickar). Det betyder att byggaren i det här fallet hade 43 möjligheter att direkt köpa någon form av diamantskiva i 400mm dimension för mellan 70 & 170 Euro + frakt, dessutom inkl. moms, som många tyska butiker också kan hjälpa till att dra av om man bara uppger ett svenskt momsreg. nr, det har jag gjort ett par gånger.

Baserat på det tycker jag inte det är en allt för dålig jämförelse. Kanske kunde detta jobb inte vänta mer än de kanske två dagar frakten tar, men jag har lite svårt att tro det var så brådskande. Om inte annat gör ju TS byggaren en stor tjänst som visar honom var han kan få tag i sitt förbrukningsmaterial så väldigt mycket billigare, för inte köper väl hantverkare onödigt dyrt material?

;)

/U
 
ullberg skrev:
... för inte köper väl hantverkare onödigt dyrt material?
Det är ju det som är grejen. Eftersom hantverkaren debiterar materialkostnaden + ett procentuellt pålägg så tjänar hantverkaren mer ju dyrare material han lyckas hitta.

Skulle det nu vara så att det inte är något pålägg på förbrukningsmaterial - varför skulle han ägna en sekund av sin tid åt att leta efter en billig produkt någonstans? Kostnaden överförs direkt till kunden i vilket fall som helst.
 
Fråga vad det är för skiva och be att få köpa en ny istället, på det sättet kan du ju verifiera vad den verkligen ska kosta och vet att du inte betalar för mer än du ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.