L
E elmont skrev:
För att Pinnen i mitten ska kunna fungera som transformator måste det vara en sluten krets, det är det inte. Så att den skulle alstra värme är inte riktigt sant, däremot kan ledningarna i en takdosa torka men det beror på den värme som ljuskällan alstrar. .
Har fungerar en transformator med kärna ? Är alltid en tranformator kall ? har du känt på en sådan pinne med ledningar runt och hög belastning ?
Sen att det finns plafonder som sitter dikt tak med 4 st 40W i gör att det blir bra varmt så ledningarna torkar

Vet du hur lite mer i detalj hur en trafo fungerar och hur man räknar fram dess effekt? I så fall kanske du ska räkna på dom dm tråd och ampere det handlar om samt OM "pinnen" över huvud taget är magnetisk samt bestämma hur strömmarna går i dosan så att du inte har ledningar där strömmen flyter åt olika håll och magnetfälten tar ut varandra.
Jag vidhåller att det är nys att "pinnen" i en takdosa blir varm pga magnetfältet.

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
L
Det är bra att du har full koll på allt som har med el ,magnetism att göra , i gyllene tider fanns det dosor med stålpinne men dom byttes till mässing av någon orsak som jag inte är säker på .
Men tror att dessa teknialiteter som troligtvis kommer att behandlas här nu , gör att denna tråd blir ca 100 inlägg stor och det är av ointresse för mig , så lycka till i tråden

Det jag vänder mig emot är att det sprids "irrläror" av dom som borde veta bättre.

Nog ska väl som sagt TS kunna få till det med vad som redan finns av lock. Kan ju vara en bra övning parallellt med skolan att fixa det med Wago på ett bra sätt.

Om man förstorar bilden ser det trassligt och tvinnat ut i trådändarna in i en av klämmorna. Inte så bra även om det är en typ med fjäder.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Hur gick det, var är efter-bilden?

W
Fick tummen ur och gjorde klart idag. Visade bilden på dosan för min ellärare och det första han föreslog var att såga hål i en dosa och sätta över.

Så det blev så.

Dosan:
Installationsdosa monterad på garagetak, i anslutning till garageportens mekanism och skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före:
Ett oorganiserat garage före storstädning med verktyg och material utspritt på arbetsbänken och golvet.
Skapa konto

Efter:
Rörig verkstad före städning med verktyg och material utspridda på arbetsbänk och golv.
Skapa konto

Då var det bara en storstädning då..

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.