Vi har ett gammalt hus som vi värmer genom att elda ved i en gammal gjutjärnskamin i köket. På bottenvåningen finns fyra element av gammal, stabil typ med stora flänsar kopplade till systemet och dessutom ett nytt. Endast det nya elementet sitter under ett fönster, de gamla sitter på innerväggar. På övervåningen finns ett element (nytt), men det avger ingen värme. Har provat att lufta men det ger inget resultat. Förmodligen är det felkopplat.

Så till min fråga:
Är det möjligt att koppla fler element till kaminen, och är det värt besväret? Kan en liten kamin försörja ett helt hus med värme? När vi eldar i kaminen kommer den snabbt upp i 40° (mätare på vatteröret som går lodrätt rakt upp från kaminens ena hörn) vilket räcker för att göra elementen varma. Efter 40-60 minuters eldning är mätaren uppe i 60° och då går det inte att ta på elementen utan att bränna sig. Som mest har, mätaren visat 80° och då vågade jag inte elda på längre, för jag var rädd att något skulle gå sönder. Eldstadsutrymmet är ju ganska litet, så man får ju fylla på med ved ganska ofta. Ett alternativ är att komplettera med elradiatorer, men det vill vi undvika så långt det går. Så småningom kanske vi vill investera i ett annat uppvärmningssystem (bergvärme, vedpanna eller pelletsbrännare i garaget etc) och då är det ju bra att ha ett system med vattenburen värme i huset.


Vi har nyss flyttat in från lägenhet och har inte så stor kunskap om det här med uppvärmning. Vi håller på och bygger och inreder för fullt, så nu är rätt tid att installera fler element om det ska göras. I så fall är jag inne på att skaffa fler av den riktigt gamla typen av element. Tycker de passar bäst i gamla hus.

Mer fakta: 1 1/2-plansvilla med timmerväggar. Registrerat 1929, men det kan vara äldre än så. Tilläggsisolerat och har ny fasad. Gamla tvåglasfönster dock, så särskilt tätt är det inte. Husets bottenvåning är ca 80 kvm, och så finns det en oinredd övervåning med samma golvyta, men med lägre takhöjd vid sidorna pga takets lutning.  

Vet inte hur gammal kaminen är, men det finns kokplatta i den och den sitter under en bakugn med gjutjärnslucka som är inmurad i den ordentligt tilltagna murstocken.

Tacksam för tips.
 
Som det låter på din beskrivning så verkar kaminen ha kapacitet (80 grader på elementen är en hög temperatur)

Men vad jag undrar är hur vattnet cirkuleras , självcirkulation eller cirkulationspump?
 
Vad ni gör, riv inte ur bakugnen :)
 
Tack för responsen. Vattnet cirkulerar med en elektrisk cirkulationspump. Vi kör den på "ettan" men den har tre lägen, varav "trean" är det som pumpar mest. Från början var det självtryck. Pumpen är ditsatt i efterhand.

Det jag oroar mig för är i första hand längden på rören. De gamla elementen sitter alla nära kaminen. Det är bara någon meter mellan varje element. För att få ordentlig värme skulle vi behöva få ut de nya elementen under fönstren. Skulle tro att det går lika många meter rör ut till ett av de tänkta nya elementen som det går åt till samtliga gamla. Det måste ju bli en viss värmeförlust där, eller? Även om den förlusten stannar i huset och värmer genom rörens "radiatoreffekt" så kanske det blir för kallt i elementen?

Morsan, ingen risk att vi river bakugnen. Den ska tas i bruk så snart det är provtryckt, och eventuella fel är åtgärdade. Sotaren kommer och trycker om två veckor. Det finns dessutom ännu en spis bredvid gjutjärnskaminen, en med väldigt litet vedmagasin, som jag tror enbart är avsedd för matlagning. Totalt tror jag vi har fyra eller fem kanaler i murstocken. Ska bli intressant att se om de går att använda.
 
komplettera med en acktank och någon cirkpump såkan ni elda för fullt ett tag så att acktanken värms upp för att sen utnyttja värmen från acktanken för att värma elementen. Sn sätter ni in en enkel trevägsshunt så att ni själva kan välja tempen på det vatten ni vill skicka till elementen.


har själv en köksvedpanna kopplad till en elpanna med inbyggd varmvattenberedare så där använder jag elpannans vattenberedare som acktank tot 240L vatten vilket i vårt lilla hus som. är välisolerat innebär att det räcker att elda lite var 4:e timme när det är kallt.
 
onkel skrev:
Det jag oroar mig för är i första hand längden på rören. De gamla elementen sitter alla nära kaminen. Det är bara någon meter mellan varje element. För att få ordentlig värme skulle vi behöva få ut de nya elementen under fönstren. Skulle tro att det går lika många meter rör ut till ett av de tänkta nya elementen som det går åt till samtliga gamla. Det måste ju bli en viss värmeförlust där, eller? Även om den förlusten stannar i huset och värmer genom rörens "radiatoreffekt" så kanske det blir för kallt i elementen?  
.
Du behöver inte oro dig för att du inte får värme i de nya elementen. Även om rören är långa så brukar de endast ha en bråkdel av en radiators yta (ytan avgör värmeförlusten), om man mot förmodan skulle få för stora värmeförluster fram till radiatorn så finns det smidig och effektiv isolering att köpa.
Flödeskapacitet från pumpen har du och kaminen verkar effektiv. Däremot är det ett vanligt problem att fördela flödet till alla radiatorerna. Man får tänka till och strypa flödet på lämpliga ställen, så går det bra.
 
Tack för svaren. Då vet jag att det är lönt att rota vidare i detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.