A
A Argastesnickaren skrev:
I Skåne går det alldeles lysande att sälja skrot mot kontanter.
Ja där nere förstås...:rofl:

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
hsd
electroluxaren skrev:
du har fel
skrotfirmor köper inte kontant och p***'ker tar gärna hem dessa till sina barn för upparbetning
Vet ett par skrotfirmor som betalar kontant, man kan även betala kontant

A
hsd hsd skrev:
för oss kopparinnehavare är ju detta bra
vill gärna be om adresser men olämpligt här

• Gilla
jonas_skovde
  • Laddar…
M
hsd hsd skrev:
Jag brukar alltid få kontant. Dom gör en kreditering på Visa-kortet samt tar personuppgifter. Har aldrig råkat ut för sköntaxering av skattemyndigheten. Hos ett av Sveriges största återvinningsföretag var man dock tvungen att ha ett organisationsnummer för att bli krediterad. Misstänker att dom vill slippa ha privatpersoner som kommer in med småskrot som kräver olönsam administration.

R Rkarlsson skrev:
Ja de blå menar du :p

Kör inte med det skitet för det är lika illa vilket man tar. Du låter som sura gamla gubbar som inte har någon hobby, brukar be de jag känner hålla tyst eller så kan de gå hem igen. Uttjatat och ni har er egna hörna och hålla till på.
Trevlig kväll.
Har du tittat upp ur din lilla låda senaste 10 åren? Har du läst andra svar i denna tråd? Det är fan inte svenska personer som håller på med detta men vill du tro det så kan tyvärr ingen inom sjukvården hjälpa dig.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
inte bara koppar som försvinner,,,
såg en bil som stod parkerad vid en avtagsväg, en dag senare var huven öppen, batteriet och katalysatorn borta. ett avbrutet tigersågblad på marken....

Läser ganska ofta att diverse koppar försvinner fån hus så det är nog inte så ovanligt tyvärr...

Kompisen driver en mindre bilverkstad, får ibland besök av "uppköpare" som vill köpa batterier katalysatorer och kabel... Han meddelar att han inte har något och avviar de från platsen... Uppköparna kommer ofta i bulgarien registrade minibussar....Han har dock inget skrot synligt i verksamheten allt förvaras inlåst och utom synhåll för besökare...

• Gilla
joh_nas
  • Laddar…
Otroligt vad det vimlar av förmodanden, förutfattade meningar och gubbsnack i den här tråden. Öststatsbilar är överrepresenterade, där ser man, dom måste vara gangsters.
I gp misstänks anställda för kopparstöld: Anställda pekas ut i granskning av misstänkta kopparstölder | Göteborgs-Posten - GP granskar , inte ligor.
Långt innan Sverige gick med i EU stals det koppar, bl a jordlinor. På ASEA i Ludvika gick ett talessätt: ett kilo koppar om dagen är min pensionsförsäkring.

• Gilla
  • Haha
rndhero och 12 till
  • Laddar…
Unikt namn
H HSP skrev:
inte bara koppar som försvinner,,,
såg en bil som stod parkerad vid en avtagsväg, en dag senare var huven öppen, batteriet och katalysatorn borta. ett avbrutet tigersågblad på marken....

Läser ganska ofta att diverse koppar försvinner fån hus så det är nog inte så ovanligt tyvärr...

Kompisen driver en mindre bilverkstad, får ibland besök av "uppköpare" som vill köpa batterier katalysatorer och kabel... Han meddelar att han inte har något och avviar de från platsen... Uppköparna kommer ofta i bulgarien registrade minibussar....Han har dock inget skrot synligt i verksamheten allt förvaras inlåst och utom synhåll för besökare...
Det är ju en ganska tråkig utveckling att man till och med är tvungen att låsa in sitt skrot nu för tiden. :surprised:

Han resonerar det ingen ser lockar inte till sig objudna gäster. Så det är dumt att exponera attraktiva grejer.

Samt att det ser mer städat ut mot att ha ett skrotupplag på området...
Och då får man med automatik mer kunder med finare bilar...
Även kommunens miljöinspektörer blir glada när det är ordning och reda.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
T Thomas_Blekinge skrev:
Otroligt vad det vimlar av förmodanden, förutfattade meningar och gubbsnack i den här tråden. Öststatsbilar är överrepresenterade, där ser man, dom måste vara gangsters.
I gp misstänks anställda för kopparstöld: Anställda pekas ut i granskning av misstänkta kopparstölder | Göteborgs-Posten - GP granskar , inte ligor.
Långt innan Sverige gick med i EU stals det koppar, bl a jordlinor. På ASEA i Ludvika gick ett talessätt: ett kilo koppar om dagen är min pensionsförsäkring.
Om din gubbskröna från Ludvika ska bli mer trovärdig än andras, bör den nog styrkas med en källa.

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:

Det är klart att alla öststatsbilar inte används vid brottslighet.
Och givetvis stjäl endel anställda på sina arbetsplatser.

Följer man nyheter på tv då ser man ett mönster, båtmotorer försvinner till öst.
Menar du att det är Svenssons som kör de till öst?

Uppdrag granskning visade en klädhärva som gick till öst.... Är det då de anställda på klädinsamlingen som arrangerar detta?

Varför nämnde min kompis att det var BG registerade fordon på besök som utgav sig att vara uppköpare. (de ville även betala kontant) Mig veterligen har han inte något emot bulgariska människor. Men oavsett nationalitet på uppköpare så kontant betalande skrothsndlare befattar han sig inte med.

Huset i högfors som "kapades" från ägarna för några år sedan och beboddes av personer som inte var svenska och myndigheter stod handfallna, de klarade inte av satt verkställa avhysning... det var också med på nyheterna.

Har läst åtskilliga väktarraporter med misstänkta utländska fordon i närheten av industriområden på väldigt konstiga tidpunkter. Men det är klart turista och övernatta vid industriområden är väl helt normalt... Givetvis så finns det även svenskregistrerade fordon med i väktarraporterna också.

Klart vi har egna brotslingar men vi kan inte blunda för den verklighet vi lever i. Pga låga straff liten risk att åka fast så är Sverige tyvärr ett resmål för utländska brotslingar...

Och även före EU stals koppar. Och vi har egna brotslingar. Men påföljden för brotten oavsett nationalitet är på tok för låg. Polisen är bakbundna av ett överbelastat rättssystem. Tulen är bakbundna av en föråldrad lagstiftning...

• Gilla
7891Frasse och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
R Rkarlsson skrev:
Kan vara möjligt att det var något sånt han gjorde i med att trafiken ställdes in helt. Ingen hade saknat honom heller för så fort han syntes ute så försvann alltid något. Tror inte gubben lever idag men såklart tar någon annan över det uppdraget med tjuvande.
Jag har lite känningar i järnvägsbranchen.
Det som stjäls är signal och jordkablarna. Utan signaler. ingen trafik. Kontaktledningen är ständigt spänningsatt, så den är det nog inte många som ger sig på.
I Norge däremot, har de flera nerlagda elektrifierade banor, där stolparna dessutom är av trä och kontaktledningen strömlös. Ni kan gissa hur en motorsåg kan förenkla den metallåtervinningen.
Så på banan upp till Notodden körs endast dieselmotorvagnar trots att det finns kontaktledning, men där är den spänningsatt för att förhindra stöld.

Staffans

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A
B BäverBerra skrev:
Finns andra sidor som ni kan starta en sådan här tråd på, Flashback eller Familjeliv.
Pinsamt
Va tomt det skulle bli jär då!
Eller följer du med?

• Gilla
  • Haha
Ingemar O och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag brukar alltid få kontant. Dom gör en kreditering på Visa-kortet samt tar personuppgifter.
Fast det är, som jag ser det i detta sammanhang, ingen kontant betalning om de krediterar ditt kort. Med kontant betalning här avses nog en ospårbar betalning med just kontanter.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Har du tittat upp ur din lilla låda senaste 10 åren? Har du läst andra svar i denna tråd? Det är fan inte svenska personer som håller på med detta men vill du tro det så kan tyvärr ingen inom sjukvården hjälpa dig.
Du var mig en otrevlig tjurig gubbjäkel.
Ja jag har sett att det är blandat som stjäler. I vår by hade vi våra tjuvar och de hade -son i namnet och var födda här. De som ställer till mest problem här är -son folk. Största tjuven just nu är en -son som bor någon kilometer utanför hemma hos mamma och pappa och stjäler som satan hemma hos folk för att lägga ut på säljsidor.
Ja det finns en och annan öststatare som hittar hit men de är inte i majoritet.

Och du dra åt helvete. (ja befogat när du ber mig söka sjukvård)

• Gilla
  • Haha
Toppalua och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.