Ska bygga ett mindre förråd och göra en bygganmälan för detta. läste mig till på kommunens hemsida att en kontrollplan behövs med riskanalys, kan detta verkligen stämma?

F Fixarjon skrev:
Ska bygga ett mindre förråd och göra en bygganmälan för detta. läste mig till på kommunens hemsida att en kontrollplan behövs med riskanalys, kan detta verkligen stämma?
Generellt sett behövs en kontrollplan vid en bygganmälan (antar att du inte kan köra på friggebodsregelerna)

Men den behöver inte vara så komplicerad och du kan göra kontrollen själv vid mindre komplicerade byggen. Se tex detta exempel
https://lund.se/download/18.bde6f231900fcc52f217d1a/1719307207742/exempel på kontrollplan för förråd.pdf

Är det en Riskbedömning dom vill ha ?
Fins exempel på det med

Håll det kort är mitt tips.
För ett förråd kanske det blir typ: Risk att det inte blir tätt mot regn (låg konsekvens), risk att tunga saker inte kan bäras upp av hyllor på vägg: Låg konsekvens: mitigerande åtgärd: Egenkontroller

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/byggprocessen/kontrollplan/riskbedomning/

https://lund.se/download/18.bde6f231900fcc52f2178fa/1719298384508/Exempel – Riskbedömning byte av fönster och dörr.pdf

Sen håller jag med om att en Riskbedömning för ett litet projekt som ett förråd känns rätt överflödigt, jag har inte behövt fylla idet för min senaaste rpojetk utbyggnad på 15kvm + fasadändring, men oftast är det lättare att inte tjafs utan utföra det som dom kräver på paperet, men göra det med ett minimum av admin.

https://lund.se/bygga-och-bo/allt-om-bygglov/riskbedomning-kontrollplan-och-kontrollansvarig

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Generellt sett behövs en kontrollplan vid en bygganmälan (antar att du inte kan köra på friggebodsregelerna)

Men den behöver inte vara så komplicerad och du kan göra kontrollen själv vid mindre komplicerade byggen. Se tex detta exempel
[länk] på kontrollplan för förråd.pdf

Är det en Riskbedömning dom vill ha ?
Fins exempel på det med

Håll det kort är mitt tips.
För ett förråd kanske det blir typ: Risk att det inte blir tätt mot regn (låg konsekvens), risk att tunga saker inte kan bäras upp av hyllor på vägg: Låg konsekvens: mitigerande åtgärd: Egenkontroller

[länk]

[länk] – Riskbedömning byte av fönster och dörr.pdf

Sen håller jag med om att en Riskbedömning för ett litet projekt som ett förråd känns rätt överflödigt, jag har inte behövt fylla idet för min senaaste rpojetk utbyggnad på 15kvm + fasadändring, men oftast är det lättare att inte tjafs utan utföra det som dom kräver på paperet, men göra det med ett minimum av admin.

[länk]
Vad är friggebodsreglerna? Känns defentivit som förrådet skulle kunna omfattas av detta. 12m2

Om det är max 15 kvm, och minst 4,5m från gräns (närmare med grannes godkännande), och i omedelbar närhet till huvudbyggnaden, och max 3m till nock (högsta punkten av byggnaden).

Då behöver du överhvuvudtaget inte blanda in kommunen. Bara att bygga.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det är max 15 kvm, och minst 4,5m från gräns (närmare med grannes godkännande), och i omedelbar närhet till huvudbyggnaden, och max 3m till nock (högsta punkten av byggnaden).

Då behöver du överhvuvudtaget inte blanda in kommunen. Bara att bygga.
de är under 15, mer än 4,5 m gräns men inom detaljaplanerat område. 1 m ifrån garaget, så inte huset.

F Fixarjon skrev:
de är under 15, mer än 4,5 m gräns men inom detaljaplanerat område. 1 m ifrån garaget, så inte huset.
Då låter det som du kanske borde gå på det istället och inte betala för ett bygglov.

Men det förutsätter också att du inte sedan tidigare har någon byggnad som faller under friggebodsreglerna, för det är max 15kvm totalt sett.

https://enkelrum.se/friggebod-regler/

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
F Fixarjon skrev:
1 m ifrån garaget, så inte huset.
Om det är en normal tomt, så är nog garaget tillräckligt nära. Närheten handlar mer om du har en fastighet som kanske är 10 000 kvm och du sätter friggeboden så långt ifrån huset att din ianspråkstagna del av fastigheten ökar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Då låter det som du kanske borde gå på det istället och inte betala för ett bygglov.

Men det förutsätter också att du inte sedan tidigare har någon byggnad som faller under friggebodsreglerna, för det är max 15kvm totalt sett.

[länk]
Gäller detta öven i detaljplanerat område? Får nog ringa kommunen och höra. Hade vart jätteskönt att slippa allt kring detta då de är värre än själva bygget i sig!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
[länk]

Ja, det gäller inom detaljplanelagt område, om inte detaljplanen har någon bestämmelse emot det. (Vilket är ovanligt för just friggebodar.)

Men det gäller att du inte har några andra byggnader som redan "ätit upp" dina "friggebodskvadratmetrar".
Det har jag inte, ska ringa kommunen för att dubbelkolla detta ändå tror jag!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.