F
Hej forumvänner!

Dagens överraskning på bygget var dessa snygga övergångar från dörrfodret till golvlisterna som snickarna monterat.

Är det bara jag som tycker att dom sitter helt åt fel håll samt inte är dimensionerade för att passa tjockleken på dörrfodrena samt golvlisterna?? :surprised: :surprised: :surprised:

2 bilder;
skumlist2.jpg
skumlist1.jpg
 
:surprised: Inte bara fel håll. De ser inte ut att passa till listerna över huvud taget. :p
 
Håller helt med. Verkar inte finnas någonting som passar in.
 
fredrik_o_sara skrev:
Hej forumvänner!

Är det bara jag som tycker att dom sitter helt åt fel håll samt inte är dimensionerade för att passa tjockleken på dörrfodrena samt golvlisterna?? :surprised: :surprised: :surprised:
Dom sitter åt det hållet för att inte vara ivägen när man öppnar dörren ;-)

/fredrik
 
...och jo, de brukar vara tjockare/större än listerna. Så här ser det ut i min sekelskifteslägenhet:

sockelkloss.jpg

MVH

Fredrik
 
F
fredwel skrev:
...och jo, de brukar vara tjockare/större än listerna. Så här ser det ut i min sekelskifteslägenhet:

MVH

Fredrik
Det harmonierar ju helt klart bättre med en allmogeprofil.

Själv tycker jag våra ser helt malplacerade ut. Suuuck. Vad göra? Vill vi ha dom utbytta kommer det kosta oss extra. Och det här utseendet var inte alls vad vi hade tänkt oss/blivit visade.
 
Är det visat ett annat utseende som ni accepterat så är det ju det som gäller.
Om sedan snickarna gör på ett annat sätt utan att rådgöra med er först så är det bara för dom att göra om utan att det skall kosta er något extra.
 
Klossarna kallas även "skurkloss" och lades in förr tiden för att skona allmogelisten när man körde skurborsten längs väggen. Klossarna på bilderna överst är helt rätt monterade och dimensionerade, men det ser ändå lite konstigt ut mot den släta listen.
 
Hej!

Ett annat skäl varför dom sattes in kan spåras av namnet "skurkloss". Det var så att då våtskurning skedde betydligt oftare än idag så slets dessa klossar tidigast och skadades av vattnet. Det man gjorde var att byta ut dessa klossar då de blev för fula.

MVH
 
Det är profileringen som är konstig. Dom borde bytas ut mot "vanliga fyrkantiga" klossar, lämpligast utsågade ur MDF-board av lämplig tjocklek och med hörnen lätt dövade med sandpapper. Lister utan profil skall naturligtvis inte ha klossar med profil! Jag skulle inte kalla det här utförandet för fackmässigt.
 
Vi har också såna skurklossar (nytt ord för mig) men på din bild verkar inte modellen passa in riktigt...?
 
Hur blir det nu får snickaren göra om eller ???
 
F
Vi har slutbesiktning om ett par veckor och kommer att ta upp det som en punkt på protokollet. Jag tycker fortfarande att dom inte smälter in på något vis alls. Det är feldimensionerat så det visslar om det ..

 
Dimensionen kanske är okej, men modellen ser lite konstigt ut??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.