Måste man regla upp dessa själv eller kommer själva stommen färdig???
 
Menar du typ Fiskarhedenvillan så är det lösa brädor du får regla upp själv.

Lösvirkeshus är väl just att det kommer en massa löst virke som på plats spikas ihop till stomme osv.
 
-A-81 skrev:
Måste man regla upp dessa själv eller kommer själva stommen färdig???
Just själva innebörden i "lösvirekeshus" är att det inte "kommer" någonting alls. Man åker till brädgården, köper plank och reglar, sågar av dem så de blir lagom långa och spikar ihop dem till ett hus.
 
A
Kolla på vår blogg i början, där ser du ett lösvirkesbygge. Man reglar upp ALLT själv, annars är det ju inte lösvirke. Det du menar är nog snarare rena element, dvs mer prefab hus.
 
Här kommer lösvirkes"huset" direkt från brädgården:
material.jpg

Sen gör du så här:
stomresning.jpg

Fortsätt sedan på samma tema :)
limtrabalk.jpg
 
Jag tror poletten har trillat ner.
 
Måste förklarat dåligt pratade idag med Fiskarheden och det viktiga som jag ville få reda på är dessa 2 punkter

1. Färdiga Takstolar? Svar ja enligt Fiskarheden

2.Själva stommen alltså reglarna är de ihopsatta så att man kan spika på gips m,m? Svar ja enligt Fiskarheden.


Så ni övriga som spelade bror duktig så har ni tyvärr fel alltså. ;)
 
Snailman
jag tror att fiskarheden skickar med färdigkapade reglar?

om stommen är ihopsatt, så har du nog frågat om byggsats plus åttagande1 (= stommontering)

priset för åttagande 1, ligger väl omkring 100 tusen, beroende på husmodell
 
Snailman skrev:
jag tror att fiskarheden skickar med färdigkapade reglar?

om stommen är ihopsatt, så har du nog frågat om byggsats plus åttagande1 (= stommontering)

priset för åttagande 1, ligger väl omkring 100 tusen, beroende på husmodell
Har ej frågat om stommontering endast om reglarna som håller ihop stommarna kommer ihopsatta och ej lösa

De kommer ihopsatta enligt säljaren sedan måste man såklart spika på gips panel m,m m,m.
Som jag skrev ovan så kommer takstolarna ihopsatta.
 
Snailman
ja takstolarna kommer alltid hopsatta, bara om de är så stora att de inte går in i maxmåtten för en tradare, tex på höjden, levereras de i delar (alltså delvis hopsatta), tex doppingen som har mansardtak http://picasaweb.google.se/annaochmicke/Husbygget

jag har säket ett dussin bloggar från fiskarheden , och det är ingen av dem som det kommer annat än virkestravar till, så om inte fiskarheden har ändrat något radikalt, och det har jag svårt att tänka mig, så tror jag du fattat dem fel.

utdrag från deras leveransbeskrivning: http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Yttervägg
Massiv regelstomme (ej lättregel), korslagd (för att undvika köldbryggor) 45x145 (färdigkapad och urjackad för bärlinor) + 45x45 mm.

Innerväggar
Färdigkapade väggreglar av massivt trä 45x70 mm cc 450 mm.

så reglarna är alltså tillkapade och urjackade vid leveransen.
 
Redigerat:
Förebered dig på att bli besviken om du köper en husbyggsats utan monteringsantagande och förväntar att huset kommer stomrest eller att stommarna sitter ihop ;)

Det kommer en lastbil, med virkesbuntar, takstolar osv - men inget är monterat.
 
FredrikR skrev:
Förebered dig på att bli besviken om du köper en husbyggsats utan monteringsantagande och förväntar att huset kommer stomrest eller att stommarna sitter ihop ;)

Det kommer en lastbil, med virkesbuntar, takstolar osv - men inget är monterat.
Blir nog inga problem ;) då jag själv är elektriker samt en släkting som har byggfirma.
Jag frågade Fiskarheden om detta då släktingen ville ha info om vad som gällde angående stommar samt takstolarna.
Konstigt om stommarna inte är färdiga då jag förklarade för säljaren vad jag menade. Han sa att det "bara" behövdes spika på plyfa, gips samt panel m,m
 
Redigerat av moderator:
Fiskarheden får naturligtvis leverera sina hus i vilken form de vill, men det innebär inte att de (eller om det nu är A-81) kan definiera om betydelsen av svenska ord. "Lösvirke" i detta sammanhang innebär att materialet införskaffas efterhand och virket kapas på byggplatsen, i samband med monteringen.
Om man köper en sats med färdigkapat virke kan man kalla det "byggsats" eller liknande. Det är i alla fall inte "lösvirke".
 
Redigerat:
-A-81 skrev:
Blir nog inga problem ;) då jag själv är elektriker samt en släkting som har byggfirma.
Jag frågade Fiskarheden om detta då släktingen ville ha info om vad som gällde angående stommar samt takstolarna.
Konstigt om stommarna inte är färdiga då jag förklarade för säljaren vad jag menade. Han sa att det "bara" behövdes spika på plyfa, gips samt panel m,m
Inse att du har fel. Ring igen.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.