En fråga som jag funderat över. Om vi rengör badrummet så kommer det oftast vatten bakom toaletten. Som ni ser på bilden så finns det en lucka bakom toaletten. Om vi utgår ifrån att badrummet är korrekt byggt enligt konstens alla regler, vad händer då med fukten som tränger sig in där bakom luckan? Är det någon fara för fukt m.m?

• Toalett med vattendroppar och en öppning bakom, där fukt kan tränga in, synlig från sidan i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenstänk på väggen bakom en toalett bredvid en liten inspektionslucka i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det är bara ett blindlock och har inte med avloppet att göra, bara ett tomt utrymme i porslinet, klart det kan komma lite väta där om ni plaskar på bra. I övrigt så är det tätt mellan toastol och golv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om allt är rätt och riktigt ska det inte bli några direkta problem. Det jag tänker eventuellt kan hända är om det är mycket smuts/damm under toastolen och det blir blött där är att det kan bli mikrobiell påväxt om det inte hinner torka fort nog.

Sen är ju frågan hur ni städare badrummet, med duschslangen eller högtrycken eller annan metod? Det är kanske större risk att ni spolar vatten någonstans där det inte är helt tätt än att det blir problem under toastolen (som vi då utgår från har ett korrekt anslutet tätskikt mot avloppsröret).

Det är ingen fara så länge ni inte spolar dagligen.

Centano Centano skrev:
Om allt är rätt och riktigt ska det inte bli några direkta problem. Det jag tänker eventuellt kan hända är om det är mycket smuts/damm under toastolen och det blir blött där är att det kan bli mikrobiell påväxt om det inte hinner torka fort nog.

Sen är ju frågan hur ni städare badrummet, med duschslangen eller högtrycken eller annan metod? Det är kanske större risk att ni spolar vatten någonstans där det inte är helt tätt än att det blir problem under toastolen (som vi då utgår från har ett korrekt anslutet tätskikt mot avloppsröret).
Vi kör med duschslangen kanske 1 gång varannan vecka. Jag hoppas vattnet hinner torka mellan gångerna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.