19 276 läst · 54 svar
19k läst
54 svar
Kombinerat ettrörs och tvårörssystem
Medlem
· västragötalands
· 193 inlägg
Kan väl knappast räknas som dolt fel? jag menar det är ju rätt lätt att se hur rören går
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Tack för alla tips. Tyvärr går det inte att strypa hela bottenslingan för matningen till det övre ettrörssystemet är ett avstick från nedervåningens 2R-system. Skulle jag strypa så stryper jag övervåningen med. Raddarna där nere har inga strypventiler, bara framledning in, termostat, sedan retur.
Ettrörssystem som sådant är inget dolt fel sklart. Men kombinationen är ju klar sjukt, och se kan man det inte heller för rördragningen i övervåningen ör i mellanbjälklaget. Ingen kan räkna med att någon tok bygger ett sådant system? Klart är det dolt fel.
Ettrörssystem som sådant är inget dolt fel sklart. Men kombinationen är ju klar sjukt, och se kan man det inte heller för rördragningen i övervåningen ör i mellanbjälklaget. Ingen kan räkna med att någon tok bygger ett sådant system? Klart är det dolt fel.
Du stryper ju radiatorerna under termostaten..
radiatorventilen eller returventilen fungerar som strypning, dra ner på flödet genom radiatorerna i tvårörsystemet så har du löst problemen.
Nej det är inget fel med att bygga rörledningarna på det viset heller, det handlar bara om ett annat sätt att handha annlägningen.
etttvårörsystem i kombination med ett rör, kräver injustering för att funka korrekt.
Åtar du ett foto på hur de ser ut på varje del så löser vi ditt problem
radiatorventilen eller returventilen fungerar som strypning, dra ner på flödet genom radiatorerna i tvårörsystemet så har du löst problemen.
Nej det är inget fel med att bygga rörledningarna på det viset heller, det handlar bara om ett annat sätt att handha annlägningen.
etttvårörsystem i kombination med ett rör, kräver injustering för att funka korrekt.
Åtar du ett foto på hur de ser ut på varje del så löser vi ditt problem
Du kanske skulle lägga in några bilder som nämnts tidigare. Har du inte möjlighet att strypa i returkopplingen, det finns iofs gamla typer utan avstängningsmöjlighet och samma för äldre termostater, där finns ingen förinställning att strypa med. Bäst är att strypa varje radiator för sig på ett korrekt sätt i tvårörssystemet, det går alltid att komma tillrätta med ditt problem. Vad man kan få offra är en onödigt hög framledningstemp och det är ju mindre lyckat om du har någon form av VP, annars inget problem.Thomas_Blekinge skrev:Tack för alla tips. Tyvärr går det inte att strypa hela bottenslingan för matningen till det övre ettrörssystemet är ett avstick från nedervåningens 2R-system. Skulle jag strypa så stryper jag övervåningen med. Raddarna där nere har inga strypventiler, bara framledning in, termostat, sedan retur.
TS problem är att vattnet räcker inte till i vs systemet det är underdim. enligt mig för hans värme behov, han nämner även att dra ny matning till 1 rörsystemet som jag personligen tror krävs för att få kraft till att driva systemet, finns ju begränsningar för hur många radiatorer man kan koppla på en viss rör dim. t.ex 15mm. Men visst man kan trimma in det och försöka att få det att snurra med.
mvh
mvh
Sluta svamla och ge han mer huvudbrydderi.. Det kommer att funka hur bra som helst om han bara justerar in anläggningen!spekerök skrev:TS problem är att vattnet räcker inte till i vs systemet det är underdim. enligt mig för hans värme behov, han nämner även att dra ny matning till 1 rörsystemet som jag personligen tror krävs för att få kraft till att driva systemet, finns ju begränsningar för hur många radiatorer man kan koppla på en viss rör dim. t.ex 15mm. Men visst man kan trimma in det och försöka att få det att snurra med.
mvh
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Raddarna i nedre våningen har ingenting att strypa med.
Det finns 7 eller 8 radiatorer parallelkopplade i nedervåningen. För att få samma hydrauliskt motstånd i ettrörssystem däruppe som i de parallelkopplade radiatorerna för att tvinga vattnet upp skulle de behöva strypas ned till 15% av nuvarande flödet. Då blir det kallt därnere.
Tyvärr, Tommor, det finns inga förutsättningar för balansering.
Jag kan inte heller strypa i returledningen för returen från ettrörssystem går in i returen i tvårörssystemet. Då skulle allting strypas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns 7 eller 8 radiatorer parallelkopplade i nedervåningen. För att få samma hydrauliskt motstånd i ettrörssystem däruppe som i de parallelkopplade radiatorerna för att tvinga vattnet upp skulle de behöva strypas ned till 15% av nuvarande flödet. Då blir det kallt därnere.
Tyvärr, Tommor, det finns inga förutsättningar för balansering.
Jag kan inte heller strypa i returledningen för returen från ettrörssystem går in i returen i tvårörssystemet. Då skulle allting strypas.