Har rivit upp den gamla torra gräsmattan med jordfräs. Omöjligt att finfördela grästuvorna helt, trots att jag kört flera gånger från olika håll.

Kan jag låta det vara som det är och lägga på ett lager jord över och så gräsbrö, eller behöver jag kratta bort tuvorna/gräsresterna?
 
  • Uppfräst gräsmatta med synliga grästuvor och jord, i behov av ytterligare bearbetning innan sådd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Köp billigast möjliga begagnade gräsklippare och kör över med. På lägsta höjd.

Det funkar iaf när jag kör traktor driven jordfräs när det varit för fuktigt. Över med betesputs och det blir fin-fint.

Kratta låter jobbigt.
 
Jag tror jag låter moss-resterna och små grästuvorna vara kvar. Tar bort sten och rötter.
Sedan lägger jag på 5 cm bra jord och sår.
Det sägs att man inte ska lägga jord på gammal gräsmattan, men nu är den ju uppriven med jordfräs, låt vara att det ligger lite gräs- och mossrester kvar under den nya jorden.
 
M Mikaela123 skrev:
Jag tror jag låter moss-resterna och små grästuvorna vara kvar. Tar bort sten och rötter.
Sedan lägger jag på 5 cm bra jord och sår.
Det sägs att man inte ska lägga jord på gammal gräsmattan, men nu är den ju uppriven med jordfräs, låt vara att det ligger lite gräs- och mossrester kvar under den nya jorden.
hur blev det sen? Samma utmaning här ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.