Det finns många lågkvalitativa produkter på LED-marknaden, det är sant. Det gäller att köpa från en pålitlig leverantör, men det behöver inte vara dyrt för det! Det finns billiga LED-lampor som faktiskt håller hög standard och har alla (äkta) CE-märken, etc.

Christian Ek skrev:
Beställde kallvita. Lyser fint vid första testet och byggkvaliteten känns bra!
[bild]

[bild]
jag har 20st av dessa i badrum/relax. Har lyst i två år nu UA!
/
M

Dags att summera. Jag har köpt runt 30 LED lampor från Aliexpress i två omgångar. Efter 1.5 år har säkert hälften gått sönder från den ena beställningen. I den andra är samtliga hela fortfarande.

Ingen vidare kvalitet dessvärre, men det är ju svårt att veta innan man köper.
För info så är det dessa som är kass http://www.aliexpress.com/item/1pcs...nclude-the-drive-Free-shipping/525499163.html
Dessa har fungerat bra hittills:
http://www.aliexpress.com/item/2013...-White-Led-Ceiling-Down-Lights/651611996.html

Stukad Fotled skrev:
Det finns många lågkvalitativa produkter på LED-marknaden, det är sant. Det gäller att köpa från en pålitlig leverantör, men det behöver inte vara dyrt för det! Det finns billiga LED-lampor som faktiskt håller hög standard och har alla (äkta) CE-märken, etc.
Precis, om leverantören är seriös skickar dom mer än gärna detaljer om sina CE-certifikat... Min erfarenhet är att det finns väldigt många seriösa tillverkare i Kina som tillverkar väldigt bra prylar och som är extremt prisvärda, om man väljer att privatimportera.

Sen finns det ju mer än bara CE-cert osv att tänka på innan man springer iväg och beställer LED från kina...det finns alltid företag som på något plan kan anses utnyttja konsumentens okunskap, så om ni ursäktar mig så vill jag dela med mig av följande information för hugade Kina-LED importörer:

Det kan ha varit uppe i tråden tidigare, men det är skillnad på LED och LED. Tillverkningsprocessen för "vita" LED är komplicerad och oberäknelig, och det blir *alltid* variationer i färgton och lumen från diod till diod. Tillverkarna sorterar därför LED-dioderna i olika kvalitetskategorier, så kallad "binning". Dioder med rätt lumen och rätt färgtemperatur hamnar i en mer eftertraktad (=dyrare) "bin" än de som "sticker ut" på ett eller annat sätt. Det är därför viktigt för den som tänker köpa LED från Kina att ta reda på vilken "binningkategori" tillverkaren använder. Används en höggradig bin så är ljuset väldigt behagligt och homogent mellan spottarna, används en låggradig bin så kan man ofta se färgskillnaden mellan spottarna och kanske även intensitetsskillnaden mellan dem.

Livsdlängdsmässigt så handlar det en hel del om hur LEDen drivs, och vilken miljö den vistas i. LED som drivs med konstant spänning är typiskt dåligt jämfört med konstantströms-LED, och om det är dålig ventilation (=varmare) runt LEDen så minskar livslängden väsentligt.

hevi skrev:
Precis, om leverantören är seriös skickar dom mer än gärna detaljer om sina CE-certifikat... Min erfarenhet är att det finns väldigt många seriösa tillverkare i Kina som tillverkar väldigt bra prylar och som är extremt prisvärda, om man väljer att privatimportera.

Sen finns det ju mer än bara CE-cert osv att tänka på innan man springer iväg och beställer LED från kina...det finns alltid företag som på något plan kan anses utnyttja konsumentens okunskap, så om ni ursäktar mig så vill jag dela med mig av följande information för hugade Kina-LED importörer:

Det kan ha varit uppe i tråden tidigare, men det är skillnad på LED och LED. Tillverkningsprocessen för "vita" LED är komplicerad och oberäknelig, och det blir *alltid* variationer i färgton och lumen från diod till diod. Tillverkarna sorterar därför LED-dioderna i olika kvalitetskategorier, så kallad "binning". Dioder med rätt lumen och rätt färgtemperatur hamnar i en mer eftertraktad (=dyrare) "bin" än de som "sticker ut" på ett eller annat sätt. Det är därför viktigt för den som tänker köpa LED från Kina att ta reda på vilken "binningkategori" tillverkaren använder. Används en höggradig bin så är ljuset väldigt behagligt och homogent mellan spottarna, används en låggradig bin så kan man ofta se färgskillnaden mellan spottarna och kanske även intensitetsskillnaden mellan dem.

Livsdlängdsmässigt så handlar det en hel del om hur LEDen drivs, och vilken miljö den vistas i. LED som drivs med konstant spänning är typiskt dåligt jämfört med konstantströms-LED, och om det är dålig ventilation (=varmare) runt LEDen så minskar livslängden väsentligt.
Som jag förstår ska man när man letar lampor ha som riktmärke RA >90 för att få en ok färgåtergivning

billyby skrev:
Som jag förstår ska man när man letar lampor ha som riktmärke RA >90 för att få en ok färgåtergivning
Mja, det här med Ra beror lite på...utan att gå in på nerdiga detaljer kan man säga som så att den "absoluta referensen" är typ solen. Solljus är "vitt" (dvs lite förenklat "alla regnbågens färger lika starkt sammtidigt", och belyser omvärlden med vad vi uppfattar som "neutralt ljus". Människan är dock ganska lättlurad och kan släta över en hel del tillkortakommanden när det gäller ljus -vi anpassar oss till situationen omedvetet, så att säga. Analyserar man på "vitt" LED-ljus så ser man att det fattas en jäkla massa ljus i olika färger, dvs LED lyser inte som solen men genom att blanda vissa färger så kan vi få ögat att uppfatta det som någonstans i närheten av solen, halogen, eller glödlampa... det är helt enket inte så superviktigt vilken färtgemperatur vi har på ljuset om vi bara vill orientera oss.

Problemet med "neutralt ljus" är som jag sade, att till skillnad från "solen" som skiner ut alla färger lika starkt så luras LED-en, halogenen, lysröret osv olika bra att framstå som "neutralt", dvs vissa färger i solljus kommer inte se likadana ut under LED som de upplevs under solljus. För vanliga dödliga som bara vill se sin köttbit på skärbrädan i köket som om det upplevdes som en köttbit så funkar LED, lysrör, halogen, glödlampa etc alldeles utmärkt, men om man jobbar som fotograf, textildesigner osv så vill man se alla färger i olika belysning (oftast solsken) och därav har man försökt kategorisera det artificiella ljusets "äktet", vilket inte är allderless enkelt...

• Gilla
billyby
  • Laddar…
Vad har solen för Ra värde för att jämföra?

Solen har Ra (eller eng. CRI) 100.

Intressant inlägg, men förstår forfarande inte vad du menar med "..det här med RA beror lite på". Är det inte viktigt att titta på ett högt Ra-värde när man letar efter bra på LED-lampor?

Kave skrev:
Dags att summera. Jag har köpt runt 30 LED lampor från Aliexpress i två omgångar. Efter 1.5 år har säkert hälften gått sönder från den ena beställningen. I den andra är samtliga hela fortfarande.

Ingen vidare kvalitet dessvärre, men det är ju svårt att veta innan man köper.
För info så är det dessa som är kass [länk]
Dessa har fungerat bra hittills:
[länk]
Hej,

Tänkte köpa dessa spotar http://www.aliexpress.com/item/2013...-White-Led-Ceiling-Down-Lights/651611996.html

Undrar då vilken dimmer som skulle vara passande till detta? (Kommer använda 8st).

Stukad Fotled skrev:
Det finns även en hel del LED-Spots här.
Jo men denna tråd handlar ju om led köpta i Kina! Eller du kanske menar att dessa ledar som dom säljer har dom köpt in i Kina! Det tror nämligen jag!!!

Kromo skrev:
Jo men denna tråd handlar ju om led köpta i Kina! Eller du kanske menar att dessa ledar som dom säljer har dom köpt in i Kina! Det tror nämligen jag!!!
Haha, ja, det kan jag nästan garantera!

Köpt likadana spottar som TS och monterat i takfoten, riktigt nöjd!

IMG_0023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbew och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.