Hej!
Jag har fått möjlighet att köpa tomt av en släkting som äger mark i närheten av mina föräldrars sommarstuga. Det ligger i södra Gästrikland, och jag tänker kunna stycka av ca 2500 kvm till mitt ställe. Det finns ingen vatten, avlopp eller el framdraget men ligger i ett fantastiskt läge i syd/syd-väst läge med utsikt över släktingens odlingar. Det finns el framdraget till annan fastighet som ligger ca 400 m bort, avlopp blir avskilt och vatten finns i byn som jag kan koppla upp emot - alternativt gräva egen brunn.
Hur skall jag tänka vad gäller pris och vad jag skall förväntas betala för (tex avstyckningskostnad och administration till Fastighetsverket). Hur ser resten av kalkylen ut?

Oerhört tacksam för svar, detta forum är guld!
//Anders
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Hemmakatten
Skriv ett köpekontrakt och villkora köpet med att kommunen ger förhandsbesked för bostadshus (och tillstånd för avloppslösning) och att Lantmäteriet godkänner avstyckning.

Priset bör vara ett pris för 2500kvm + - ca 300 kvm och tillägg med xx kronor för ytterligare/minskning av arena. LM kan nämligen ha en egen uppfattning om lämpliga tomtgränser.

Avstyckningskostnaden är väl rimligt att du står för, tycker jag.

El kan du inte ta från grannen, om det var så du menade, utan du måste ha ett eget abonnemang. Kostnad vet jag inte men 400m är en bra sträcka. Vi betalade 50kkr för 250 m för 15 år sedan och då sattes inga stolpar upp utan vi grävde själva upp en rörgrav som elverket på ner kabel i.

Enskilt avlopp med rördragnin och borrad brunn med pump och installation, ca 150-200ķkr.
 
  • Gilla
mangelof
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.