Nu behöver jag lite råd här.. Jag och min kille har hittat en tomt som ligger helt perfekt Jag vill verkligen ha den tomten och bygga nytt på. Vi har frågat ägaren om han vill sälja tomten, och det kan han tänka sig.
MEN,han äger ganska mycket mark där och vill sälja allt på en gång. Alltså inte stycka av och sälja en bit till oss.
Hela tomten är på 1,7 hektar, och för den vill han ha 750 000 kr. Denna mark ligger strax utanför stan, men med lantligt/skog läge. Jag gissar på att intresset för tomt där är stort. Min fundering nu är om man ändå skulle köpa tomten och sen stycka av och sälja? Men jag vet ju ingenting om sånt! Ska man först stycka av och sen sälja. eller ska den ev. köparen betala avstyckning för den tomt han vill ha? Hur gör man med avlopp/vatten/el? Hur kollar man om man FÅR bygga hus på marken? Man vill ju inte köpa en stor bit mark som man sen inte får bygga på...'
Någon som har några råd?
 
Hej och välkommen till forumet!

Jag är inte så insatt, men några tankar för att komma igång:

Möjligheten till bygglov kan du kolla hos kommunen (=att du över huvud taget får bygga och vilken typ av hus + hur stort du i så fall får bygga). Tänk på att utforma kontraktet på tomten så att köpet går tillbaka om ni inte får bygglov inom en viss tid. Det finns tidigare inlägg om det här, sök – eller vänta på svar från någon som är mer insatt:)

Det är även kommunen som anger huruvida ni får stycka av eller ej, men med tanke på hur mycket mark det rör sig om bör det inte vara några problem (ibland finns gränser för minsta tomtstorlek etcetera).

Innan ni slår till måste ni förstås kolla vad det kommer att kosta med anslutning av el, vatten/avlopp (om det går – annars vad det kostar att borra brunn och gräva ner tank eller filtreringsanläggning), telefon etc.

Jag kan inte ge råd om när det är lämpligt att stycka av, men det kan säkert någon annan här.
 
W
Brukar vara svårt att stycka av stora markområden då det oftast ska till detaljplan etc. Men enbart komunen kan svara på det. Har ni tur så får ni bygglov för ett hus (ert eget) men räkna inte med att få till flera tomter med bygglov. Brukar vara en lång process.
 
Mikael_L
Tja, ska direkt erkänna att jag inte har så speciellt mycket koll på frågeställningen "avstyckning till många tomter", men jag ger mig på ett försök.

Om det börjar att dra ihop sig till köp så ska ni söka om förhandsbesked och ev avstyckning för den tomt och det hus ni funderar på att bygga själva. Ni kan antagligen villkora ert köpekontrakt med att positivt förhandsbesked krävs, annars går köpet tillbaka.

Ansökan om förhandsbesked behöver inte beskriva exakt vilket hus som ska byggas, inte heller exakt var det ska ligga, men ungefärliga uppgifter är ofta önskvärda. Vidare brukar det krävas att man visar på hur tillfartväg skall anordnas och i vissa fall (olika mellan kommuner och i vissa områden) hur avlopp är tänkt att lösas.

Och ni ska givetvis söka ett riktigt förhandsbesked, inte nöja er med något muntligt preliminärt tjafs, som dom sen inte vill kännas vid.

Ett förhandsbesked är normalt ett krav för att få avstycka en tomt ifrån ett markområde.

Priset för ett förhandsbesked är lägre än för ett bygglov, ibland betyder ett godkänt förhandsbesked att bygglovet sedan blir billigare. Vissa kommuner tar reducerad avgift för avslag.

Men detta beskriver endast hur ni bör gå tillväga för att avstycka er egna lilla plätt.
Vill ni avstycka ett större antal tomter så vill nog kommunen göra en detaljplan istället. Detta kommer antagligen ta lång tid, förutom risken för avslag.

En möjlighet för er är kanske att köpa marken och villkora köpet.
Söka förhandsbesked för och ansöka om avstyckning av 2-3 tomter, detta kanske kommunen godkänner, kolla med dom.
Bygga själv på en, och sälja 1-2 st, så får ni tillbaka en del pengar.
Då betalar ni för förhandsbeskeden samt avstyckningskostnader, de blivande köparna betalar sina egna bygglov.

Sen i steg 2 kan ni börja fundera på vad ni ska göra med de kvarvarande 1,3 hektaren, använda till jakt eller be kommunen att upprätta en detaljplan....
 
Tack så mycket för svar.
Det är redan avstyckat en tomt, där vi hade tänkt bygga huset. Där står det redan en större stuga. Denna tomt är på runt 2000 kvm. Ägaren till den tomten äger också marken runt omkring den avstyckade tomten. så det är alltså egentligen två tomter som vi kommer att köpa. Det bör väl vara lättare att få bygglov där det redan står en stuga eller? Och sen tänkte vi stycka av den andra, större tomten. Vi hade tänkt att börja med att stycka av och sälja två tomter. Så vi står för avstycknings kostnaden för de två tomterna? Eller dom som köper de tomterna?
 
Ja, i princip borde det inte bli några problem att få bygglov där det redan står ett hus. Men kolla noga vad ni kan få bygglov för! Kommer det att täcka era behov? Om ni t.ex. max får bygga 60 kvadratmeter i ett plan så hinner ni kanske växa ur huset nästan innan ni flyttar in.
Se till att få in ett villkor i kontraktet att om ni inte får bygglov (för ett hus som motsvarar vissa grundkrav, t.ex. vad gäller yta) inom en viss tid så ska köpet och hela köpeskillingen gå tillbaka. Det har skrivit en del om sådana villkor här på forumet, sök så ska du säkert få reda på ungefär hur man ska formulera sig (men anlita en jurist för att kolla att det verkligen blir rätt).

Såvitt jag vet är det ni som kommer att stå för kostnaden för avstyckningen, men ni kan naturligtvis höja tomtpriset med motsvarande summa (om ni tror att ni får tomterna sålda då).

Jag gissar att ni vill köpa marken intill er tomt och stycka av för att få in pengar till ert eget bygge? Det är naturligtvis en god idé, men räkna både en och två gånger att kalkylen verkligen håller. Det blir ju också en hel del pengar att ligga ute med tills tomterna blir sålda. Och dubbelkolla att det verklihen går att få bygglov på tomterna, annars lär de bli svårsålda.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.