Kommer köpa ny diskmaskin under sommaren. Varit inställd på ikea diskad men nu verkar den vara slut (efter kampanjen jag missade).

Funderar då på Bosch eller Siemens.
Kollat på serie 6 och IQ500.
Är ett stor kvalitetsskillnad att gå upp till serie 8 eller iq700?

Hur står sig en diskad mot serie 6 och iq500?

@electroluxaren är ju guru på detta.
 
Har du Ikea-kök och så fall kollat upp de exakta måtten i [mm]? Ikea brukar väl ha specialmått på väldigt mycket så bara Ikea-grejer passar utan att man måste göra om skåpsstommarna!?

Har själv en nu några år gammal Siemens IQ500 som fungerat bra men man ska vara noggrann när man lägger in godset och följa instruktionerna. Tillverkad i Tyskland.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Har du Ikea-kök och så fall kollat upp de exakta måtten i [mm]? Ikea brukar väl ha specialmått på väldigt mycket så bara Ikea-grejer passar utan att man måste göra om skåpsstommarna!?
Det gäller bara vissa inbyggnadsprodukter, ffa kyl och frys om jag minns rätt. Vi har en inbyggd diskmaskin från Elux som passar utan modifikation, inkl glidande front. Har maskinen inte glidande front från början så har ikea ett tillbehör för det.
 
A
B bjorsi skrev:
Kommer köpa ny diskmaskin under sommaren. Varit inställd på ikea diskad men nu verkar den vara slut (efter kampanjen jag missade).

Funderar då på Bosch eller Siemens.
Kollat på serie 6 och IQ500.
Är ett stor kvalitetsskillnad att gå upp till serie 8 eller iq700?

Hur står sig en diskad mot serie 6 och iq500?

@electroluxaren är ju guru på detta.
Serie 8 mot 6 eller IQ700 mot iQ500
Märker du skillnad på om du har de bredvid varandra
de med högre nummer är mer robusta, bättre korgar etc.
sen finns det ju olika varianter i serierna oxå, med skillnader som överkorg, belysning WiFi, zeolit, programval, hur resttiden visas mmm.

VAr i dessa diskad hamnar vet jag inte
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
Vill varna för Electrolux.

Värdelös kundservice, och serviceteknikerna i min stad var nära nog värdelösa. Jag tycker det är viktigt när det kommer till den här typen av maskiner, som en inte gärna är utan.

Tysktillverkadd Bosch/Siemens är nog vettigast nu.
 
  • Gilla
Finndjävel och 2 till
  • Laddar…
A
yoloboi skrev:
Vill varna för Electrolux.

Värdelös kundservice, och serviceteknikerna i min stad var nära nog värdelösa. Jag tycker det är viktigt när det kommer till den här typen av maskiner, som en inte gärna är utan.

Tysktillverkadd Bosch/Siemens är nog vettigast nu.
Jamen...
Electrolux har inga tekniker, bara programerade reservdelsbytare
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Bestickhylla brukar finnas som tillval, jag la till det på min men det va iofs inte på Elgiganten.
 
A
B bjorsi skrev:
Denna verkar rätt vettig. Förutom att det saknas hylla för bestick.
Billigare än en proffsig och med zeolith.
Men är zeolith ett måste?

[länk]
såklart att den skall vara billigare
det är en enklare maskin serie6 istf serie8 (siemens IQ500 istf IQ700)
skiljer rätt mycket i såväl kvalite som i peningar
 
electroluxaren skrev:
såklart att den skall vara billigare
det är en enklare maskin serie6 istf serie8 (siemens IQ500 istf IQ700)
skiljer rätt mycket i såväl kvalite som i peningar
Det förstår jag att den är sämre än en iq700 eller serie 8, dock lockande med 5 års garanti
 
A
B bjorsi skrev:
Det förstår jag att den är sämre än en iq700 eller serie 8, dock lockande med 5 års garanti
5-års garanti finns på mycket i dag, men det behövs verkligen oxå
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
5-års garanti finns på mycket i dag, men det behövs verkligen oxå
Ja, jag har förstått det ☺️. Men vissa butiker verkar ha 5 års garanti på ett begränsat utbud av maskiner. Vissa butiker lämnar inte alls 5 år
 
A
B bjorsi skrev:
Ja, jag har förstått det ☺️. Men vissa butiker verkar ha 5 års garanti på ett begränsat utbud av maskiner. Vissa butiker lämnar inte alls 5 år
så är det!
electrolux lämnar 5 bara på det som köpt i deras butiker.
MM och EG väljer själva
ELON har oxå eget urval.
nätet nästan aldrig
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Såg att man kan köpa till 5års garanti hos Elgiganten för 995. Så om maskinen inte har det ”från början” så kan man lägga till det.

Men hur står sig en Asko mot Bosch? Vilka Asko är jämförbara med serie 6 eller 8 från Bosch?
 
B bjorsi skrev:
Men hur står sig en Asko mot Bosch? Vilka Asko är jämförbara med serie 6 eller 8 från Bosch?
Asko vinner alla ronder, utom möjligen WAF. Det är en diskmaskin som inte gör ett smack mer än just diskar och torkar. Du köper den, låter den slita i ca tolv år, och kastar sedan ut den första gången den krånglar.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.