Hej
Är i tagen att köpa ny kyl/frys. Den ska vara två meter hög och (såklart!) rostfri. Vissa modeller har en kompressor medan andra har två och det är ingen större prisskillnad. Vad finns det för för/nackdelar med två kompressorer? Jag funderar bla på Electrolux ERF3700X. Finns det andra tips? Vad tänkte ni på förrutom utseende?
 
Som jag har förstått det är fördelen med två kompressorer att om en går sönder så har man i alla fall drift i antingen kyl eller frys genom den hela kompressorn.

En ganska klen fördel tycker jag. Går en sönder så är ju skåpet som helhet defekt ändå.

Vad jag har noterat så är det ingen markant skillnad vad gäller elförbrukning.

Frågan är intressant, jag hoppas att någon kan komma med mer input.
 
Livslängden är kortare på ett skåp med en kompressor, eftersom den måste gå oftare än ett skåp med två kompressorer.

Rekommenderar att köpa ett skåp med två - ofta är det de lite dyrare modellerna i produktprogrammet som har två kompressorer. Givetvis undantaget skåp med ismaskiner, vattenkylare m.m. jox som kostar pengar och gör att man måste dra in på något för att vara konkurrenskraftiga - troligtvis kompressor nummer 2.

När jag tittade på skåp fick jag rekommendationen:

- "Köp samma typ av kylskåp som konditorier har."

Tyvärr är det lite svårt för en privatperson att få tag på ett sådant kylskåp eftersom vitvaruhandlarna som säljer till privatpersoner inte säljer till restaurangbranschen... Men tanken är helt rätt.
 
Då måste man ju fråga sig hur mycket längre livslängden är. Det känns som kompressorn till kylen får jobba mycket mer än frysen, vilket borde innebära att kompressorn till kylen går först. Hur är då arbetsfördelningen på EN kompressor till kyl/frys? Är den 80% kyl och 20% frys så innebär två kompressoren en marginellt längre livslängd. Jobbar de 50/50 skulle livslängden fördubblas (teoretiskt).
 
Någon som har en egen marknadsundersökning på kyl/frys som de vill dela med sig av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.