hej,
Vi har ett smartahemsystem, knx schneider med spotlights i hela huset. Vi har inte bytt dessa utan de gamla halogen sitter kvar. Dimmeraktorer som styr. Nu lägger rum för rum av. I början kunden man för tex de 9 spottarna ovan matbord gå ner i källaren och trycka igång dem direkt på aktorn, nu är det heldött. Men nästa gäng av spotlights i kök har börjat med samma beteende. Dessa är på samma aktor. Men även andra rum på andra aktorer har börjat lägga av.
Vi hade en elektriker här som menade att det är transformatorerna till spottarna som är paj, han skulle byta allt mot LED till en kostnad om 30 000 per rum utan rot. Kändes sådär. Vi tog hit andra elektriker som bytte transformator i ett rum men det hjälpte ju inte.
Jag blir lite tokig på detta. Vi har inga vanliga takarmaturer utan bara dessa spottar så huset börjar bli lite mörkt.. Bara få kan knx och dessa elektriker är antingen upptagna eller jobbar utan rot dvs mest mot företag. Jag vill bara riva ut hela skiten känner jag. Så less på att det är så krångligt med det mest grundläggande som att tända belysningen i ett rum.
Kan det vara dimmeraktorerna som är paj? Kan något annat vara sönder som jag inte förstått?
Vi har ett smartahemsystem, knx schneider med spotlights i hela huset. Vi har inte bytt dessa utan de gamla halogen sitter kvar. Dimmeraktorer som styr. Nu lägger rum för rum av. I början kunden man för tex de 9 spottarna ovan matbord gå ner i källaren och trycka igång dem direkt på aktorn, nu är det heldött. Men nästa gäng av spotlights i kök har börjat med samma beteende. Dessa är på samma aktor. Men även andra rum på andra aktorer har börjat lägga av.
Vi hade en elektriker här som menade att det är transformatorerna till spottarna som är paj, han skulle byta allt mot LED till en kostnad om 30 000 per rum utan rot. Kändes sådär. Vi tog hit andra elektriker som bytte transformator i ett rum men det hjälpte ju inte.
Jag blir lite tokig på detta. Vi har inga vanliga takarmaturer utan bara dessa spottar så huset börjar bli lite mörkt.. Bara få kan knx och dessa elektriker är antingen upptagna eller jobbar utan rot dvs mest mot företag. Jag vill bara riva ut hela skiten känner jag. Så less på att det är så krångligt med det mest grundläggande som att tända belysningen i ett rum.
Kan det vara dimmeraktorerna som är paj? Kan något annat vara sönder som jag inte förstått?
Det låter som att något börjar ha nått slutet på sin livslängd. Hur gammalt är allt?
Byttes bara transformatorer och inte själva halogenspottarna när elektriker var där?
De har alltså konstaterat att de gamla halogenspottarna var ok?
Har du varit i kontakt med Schneider?
Byttes bara transformatorer och inte själva halogenspottarna när elektriker var där?
De har alltså konstaterat att de gamla halogenspottarna var ok?
Har du varit i kontakt med Schneider?
Vi har bott här i 10 år snart och det var relativt nytt då. De testade att byta några transformatorer men det gjorde ingen skillnad. Det är lite olika transformatorer i huset, allt halogen. Även spotarna är lite olika. Tar man bort dem matar strömmen fram men byter man slår det ändå ifrån. Känns som att det måste vara ngt annat? Nu är det 3 rum som är helt paj, en yta som svajar och ett rum där tre spotar slutat men resten lyser.A avh67f skrev:
Nej, har inte pratat med schneider. Har inte ens tänkt på att de skulle kunna hjälpa.
Först måste du ta reda på exakt vilka grejor som sitter där, annars blir det ju bara en massa gissningar.
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
Hej. Vart bor du ?
Jag arbetar på ett företag där det finns stor kompetens ang KNX.
Vi finns på många orter i södra/ mellansverige.
Jag kan lotsa dig till närmaste avdelning.
Mvh
Elajomannen
Jag arbetar på ett företag där det finns stor kompetens ang KNX.
Vi finns på många orter i södra/ mellansverige.
Jag kan lotsa dig till närmaste avdelning.
Mvh
Elajomannen
Tack, Uppsala bor vi i. Söker någon som på ett rimligt sätt kan hjälpa mig vidare. Rotavdrag och någon som kan, inte gissar. Vore guld!E Elajomannen skrev:
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
Hej.T Tindrebäck skrev:
Ja vi har ingen avdelning i Uppsala. Det närmaste vi kommer är Östhammar.
Om du vill kan du kontakta Elajo El o Energiteknik avd Östhammar Daniel Söderblom. Du hittar numret genom att slå upp Elajo på nätet. Lycka till !
KNX är inte på något sätt för komplicerat för användning i en villa, men det kräver andra kunskaper.
Kan du fota centralen kanske någon har lättare att hjälpa till. 10 år gamla KNX-prylar från välrenommerade tillverkare ska absolut inte redan gå sönder om inget särskilt hänt
Kan du fota centralen kanske någon har lättare att hjälpa till. 10 år gamla KNX-prylar från välrenommerade tillverkare ska absolut inte redan gå sönder om inget särskilt hänt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Ett 11-20 år gammalt hus med halogenspottar är ingen rolig historia oavsett om man har KNX eller enkla vriddimrar. Man satte ofta väldigt många spottar och dessa var även relativt billiga. Detta gör det rätt surt nu att byta ut för att LED-spottar kostar 5 ggr så mycket. Man satte även alltid dimmer och dessa klarar inte LED särskilt bra och behöver därför ofta bytas. Det kan gå att sätta ett motstånd över dimmerutgångarna, men ingen garanti.
Alla hus från olika tidsepoker har sina brister och hus med massor av halogenspottar är 00-talets tråkiga eftermäle.
//Patrik
Alla hus från olika tidsepoker har sina brister och hus med massor av halogenspottar är 00-talets tråkiga eftermäle.
//Patrik
Amen. Hatar spottarna och det prickiga taket. Det är inte fint. Men att byta mot annat är ju heller inte lätt. Men ditt råd är då att byta spotarna? Det är de som är problemet tror du? Led är ju möjligen ännu fulare men att fixa till taket efter byte lär ju också vara segt.Patrik_Hed skrev:Ett 11-20 år gammalt hus med halogenspottar är ingen rolig historia oavsett om man har KNX eller enkla vriddimrar. Man satte ofta väldigt många spottar och dessa var även relativt billiga. Detta gör det rätt surt nu att byta ut för att LED-spottar kostar 5 ggr så mycket. Man satte även alltid dimmer och dessa klarar inte LED särskilt bra och behöver därför ofta bytas. Det kan gå att sätta ett motstånd över dimmerutgångarna, men ingen garanti.
//Patrik