Jag brukar sätta balkskorna på regeln och sen ta en klämtving och hänga upp hela paketet med. Då kan man enkelt justera höjden genom att pumpa tvingen.

• Gilla
Cabaooman och 1 till
  • Laddar…
Sen finns det såna här med,användbart om man arbetar själv. ImageUploadedByByggahus.se1376401837.416849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Cabaooman
  • Laddar…
Haha, ja den var fin den! Tänk det finns prylar till allt. :)

byggcalle skrev:
Jo det låter ju rimligt angående distansen. Googlade lite men hittade ingen ytterligare info från några leverantörer eller liknande.

Nu hoppas jag att jag har nytt och vått virke :) (annars är jag lite orolig för hur det kommer bli).
Det är väl antagligen dumt att inte bygga med marginal för detta i konstruktionen.
Jag dock har aldrig hört om någon som fått problem med krympning/svällning av altanen (i höjdled) så för de flesta altankonstruktioner har det nog ingen betydelse om det rör sig en cm upp eller ner.

Ja, intressant att det finns verktyg för allt. Funderar på hur lång tid extra det skulle ta att använda den?
Jag hade, som sagt, en hållare på andra änden. Sedan la jag ett vattenpass över regel och bärlinan. När jag tyckte det kändes bra drog jag dit ett par skruvar...

Tänker också att både bärlinan och regel borde svälla/krympa liknande åtminstone. Dock borde, teoretiskt, bärlinans höjd variera mer då den är 195mm och regeln bara 145mm.

Men å andra sidan kan mycket annat hända också...

Nu sitter det som det gör - och jag hoppas jag slipper problem :)

Nu funderar jag på sista sektionen - men det får bli en annan tråd...

byggcalle skrev:
Ja, intressant att det finns verktyg för allt. Funderar på hur lång tid extra det skulle ta att använda den?
Jag hade, som sagt, en hållare på andra änden. Sedan la jag ett vattenpass över regel och bärlinan. När jag tyckte det kändes bra drog jag dit ett par skruvar...

Tänker också att både bärlinan och regel borde svälla/krympa liknande åtminstone. Dock borde, teoretiskt, bärlinans höjd variera mer då den är 195mm och regeln bara 145mm.

Men å andra sidan kan mycket annat hända också...

Nu sitter det som det gör - och jag hoppas jag slipper problem :)

Nu funderar jag på sista sektionen - men det får bli en annan tråd...
Det är nog lugnt. De flesta ute-bord har väl ett justerbart ben :)

:)

Det är väl bara att konstatera att det kommer att röra sig lite oavsettt hur noga du är. Och sen acceptera att det kommer vara några millimeters skillnader här och där efter några år.

Det finns sådana fiffiga balkskor med mutter för höjdjustering. Har aldrig varit med om att justera i efterhand men det borde ju fungera.

Vi människor är ganska dåliga på att känna när golv är icke horisontella - vi är känsligare för svikt.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.