27 906 läst · 23 svar
28k läst
23 svar
Kloss an eller distans för balksko?
Det är väl antagligen dumt att inte bygga med marginal för detta i konstruktionen.byggcalle skrev:
Jag dock har aldrig hört om någon som fått problem med krympning/svällning av altanen (i höjdled) så för de flesta altankonstruktioner har det nog ingen betydelse om det rör sig en cm upp eller ner.
Ja, intressant att det finns verktyg för allt. Funderar på hur lång tid extra det skulle ta att använda den?
Jag hade, som sagt, en hållare på andra änden. Sedan la jag ett vattenpass över regel och bärlinan. När jag tyckte det kändes bra drog jag dit ett par skruvar...
Tänker också att både bärlinan och regel borde svälla/krympa liknande åtminstone. Dock borde, teoretiskt, bärlinans höjd variera mer då den är 195mm och regeln bara 145mm.
Men å andra sidan kan mycket annat hända också...
Nu sitter det som det gör - och jag hoppas jag slipper problem
Nu funderar jag på sista sektionen - men det får bli en annan tråd...
Jag hade, som sagt, en hållare på andra änden. Sedan la jag ett vattenpass över regel och bärlinan. När jag tyckte det kändes bra drog jag dit ett par skruvar...
Tänker också att både bärlinan och regel borde svälla/krympa liknande åtminstone. Dock borde, teoretiskt, bärlinans höjd variera mer då den är 195mm och regeln bara 145mm.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är nog lugnt. De flesta ute-bord har väl ett justerbart benbyggcalle skrev:Ja, intressant att det finns verktyg för allt. Funderar på hur lång tid extra det skulle ta att använda den?
Det finns sådana fiffiga balkskor med mutter för höjdjustering. Har aldrig varit med om att justera i efterhand men det borde ju fungera.
Vi människor är ganska dåliga på att känna när golv är icke horisontella - vi är känsligare för svikt.
Vi människor är ganska dåliga på att känna när golv är icke horisontella - vi är känsligare för svikt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Korkunderlag eller Hunton Silencio 4mm på golvvärme på övervåning?
Golv -
Hur ska man byta ut lampan eller hela denna LED-puck?
Belysning -
Ftx ventilation i 70-tals hus (entréplan+källare) bra eller dåligt?
Ventilation -
Golvkloss eller 45 graders snitt mellan dörrfoder och golvlist?
Golv -
Köra med eller utan skurkloss här?
Byggmaterial & Byggteknik