Är nu redo att börja fästa mina balkskor.
Eftersom jag är tvungen att ha bärlinor och golvreglar på samma nivå är det viktigt att jag sätter varje regel på rätt höjd.
Det viktiga är alltså så klart att överkant kommer rätt. Men undrar över underkanten ihop med balkskor.
Har hört två olika sätt att fästa dom - antingen kloss an i botten eller med liten distans.

Kloss an borde ge starkare konstruktion men med distans gör det troligen enklare att montera rätt i höjdled.

Det gäller måånga reglar. 145x45 cc 60 och spännvidd ca 2,20m. Bärlinor är 195x45.

Hur skulle ni gjort - med eller utan distans (under givna förutsättningar)?

Redigerat:
Sätt balkskorna på rätt höjd!

Om det behöver justeras lite när balkarna läggs i är det lätt gjort med ett litet mellanlägg eller att ta bort en flisa ur balken med kniv + hammare.

Det blir knappas enklare att öka/minska höjden på distansbitar.

• Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Såga av en bit regel och använd som mall när du monterar balkskorna.

• Gilla
niklasn och 2 till
  • Laddar…
Tack :)

Skruva dit balkskorna på regeln direkt å sen fäster du i bärlinan.
Allt annat e veligt.
Mvh
snickar estwing

• Gilla
byggcalle och 2 till
  • Laddar…
Kloss Ann verkar väl stadigast!
Är det alltså 220cm långa reglar mellan bärlinorna?
Hur långt mellan plintarna har du på bärlinorna?
Bara nyfiken till mitt egna bygge!

verktygsgurun skrev:
Såga av en bit regel och använd som mall när du monterar balkskorna.
Men det förutsätter ju att allt virke är mer eller mindre exakt samma dimensioner. Av mina erfarenheter är inte fallet så alla gånger, dock är jag inte noggrannast på brädgården när jag lastar allt heller..,

MUSS skrev:
Men det förutsätter ju att allt virke är mer eller mindre exakt samma dimensioner. Av mina erfarenheter är inte fallet så alla gånger, dock är jag inte noggrannast på brädgården när jag lastar allt heller..,
Jag gjorde precis detta misstag nyligen. Satte balkskorna med provbit, började lägga i reglar och insåg att det var helt åt skogen. Kontrollmätte då provbiten resp reglarna. Provbiten som jag använt och skulle vara 220 mm (C24) var knappt 215 mm hög. Bara att göra om och kontrollera vilka bitar som höll måttet. Att det skiljer ett par millimeter är ju inget att förvånas över, trä är ett levande material. Jag tänker prova snickar estwings metod nästa gång.

• Gilla
0sthyvel
  • Laddar…
Nu regnar det så jag passar på att skicka på altanen i aktuell status. Ska prova estwings tips - tänkte så innan men provade aldrig. Har dock en sektion kvar att bygga bortåt på bilden.
Istället för "mall" gjorde jag en hållare för andra änden så att höjde blev någorlunda när jag fäste första änden av regeln (om ni hänger med).

Känns som det har funkat hittills.
ImageUploadedByTapatalk1376143118.079391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite osäker på om jag ska vinkla min fris lite ut från huset - men det blir meckigt eftersom jag måste göra två urtag för ventiler till källaren - se bild. ImageUploadedByTapatalk1376143086.125407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger balkskorna kloss an nu förresten. Är det enda givna med tanke på hållfastheten tycker jag.

Dock såg jag en filmsnutt från byggmax som sa att man skulle ha distans och det gjorde mig osäker... Men med er input vann den goda sidan ;-)

• Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
byggcalle skrev:
Nu regnar det så jag passar på att skicka på altanen i aktuell status. Ska prova estwings tips - tänkte så innan men provade aldrig. Har dock en sektion kvar att bygga bortåt på bilden.
Istället för "mall" gjorde jag en hållare för andra änden så att höjde blev någorlunda när jag fäste första änden av regeln (om ni hänger med).
Jo då, vi hänger med.

Hoppas balkarna gör det också :)

• Gilla
byggcalle
  • Laddar…
JoakimJohansson skrev:
Kloss Ann verkar väl stadigast!
Är det alltså 220cm långa reglar mellan bärlinorna?
Hur långt mellan plintarna har du på bärlinorna?
Bara nyfiken till mitt egna bygge!
Altanen är asymmetrisk så det är lite olika. Under bärlinorna (45x195) har jag max 2m. Sedan har jag reglar mha av balkskorna (45x145 cc 60) som är ca 220 cm långa.

Hittade en tabell på "Peters projekt" via detta forum som var till stor hjälp:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/216825-bygga-tradack-spannviddstabell-dummies.html

• Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
byggcalle skrev:
Lägger balkskorna kloss an nu förresten. Är det enda givna med tanke på hållfastheten tycker jag.

Dock såg jag en filmsnutt från byggmax som sa att man skulle ha distans och det gjorde mig osäker... Men med er input vann den goda sidan ;-)
Jat har trott att anledningen till att inte lägga kloss an i balskon var att lämna rum för att trät expanderar även nedåt när det blir blött, dvs att det inte enbart ska skjuta uppåt? Använder man nytryckta reglar blir det väl ifs ändå distans när de torkar.

nanowire skrev:
Jat har trott att anledningen till att inte lägga kloss an i balskon var att lämna rum för att trät expanderar även nedåt när det blir blött, dvs att det inte enbart ska skjuta uppåt? Använder man nytryckta reglar blir det väl ifs ändå distans när de torkar.
Jo det låter ju rimligt angående distansen. Googlade lite men hittade ingen ytterligare info från några leverantörer eller liknande.

Nu hoppas jag att jag har nytt och vått virke :) (annars är jag lite orolig för hur det kommer bli).

Redigerat:
Man skulle ju kunna tänka sig att reglar och bärlinor har ungefär samma fuktkvot vid monteringen.

Så när reglarna krymper någon millimeter på bredden/höjden, gör bärlinorna det också.
Och förändringarna tar då ut varandra.

Det låter väl som en bra godnattsaga :)

• Gilla
MTech
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.