Hej gott folk!

Jag skulle behöva några goda råd gällande en eventuell installation av golvvärme i köket. Jag bifogar två länkar till bilder på det nuvarande bjälklaget.

Översikt
Timmerstock

Som synes så är det ett gammalt timmerhus och där delar av bjälklaget består av rejäla timmerstockar med 100-130 cm mellanrum (det var inte så noga förr i världen). Någon gång på 60-talet renoverades kåken och det gamla golvet (förmodligen bestående av 30-40 cm breda plank) togs bort och ersattes med spåntat golv. I samband med detta lades det in extra bjälklag i form av vanliga reglar som syns på första kortet. Efter mycket möda och stort besvär har jag skottat bort all kolstybb som låg i "facken" mellan golvbjälkarna.

Jag har tänkt riva bort blindbotten som består av "bakvirke", alltså skräpet som blir kvar när man sågar en stock till plank/brädor. Som blindbotten hade jag tänkt mig 50 eller 70 mm cellplastskivor som sedan vanlig mineralull får vila på (i facken). Jag vet att det är många här som propagerar för naturliga material modell isolering av linull etc. men då jag inte begåvats med en outtömlig plånbok så är det inte ett alternativ för mig.

Huvudfrågan när det gäller golvvärme kommer här... isoleringen i facken mellan timmerbalkarna kommer att hamna någonstans kring 70mm cellplast + 150-170 mm mineralull dvs totalt 220 till 240 mm isoleringstjocklek.

Problemet uppstår där timmerbalkarna (och i viss mån de senare tillsatta reglarna är placerade) Hur mycket av golvvärmen kommer att åka åt fanders när det under vissa delar av golvvärmeslangarna kommer att vara 22 mm golvspån följt av 150x150mm timmerstock och till sist 70 mm cellplast? Enorma köldbryggor eller acceptabelt? Vill inte bli ruinerad på att installera golvvärme i ett hus där jag för närvarande har två radiatorer (som allra helst måste bort för att inte helt sabba planlösningen för köket som skall dit).

Jag vet att massivt trä isolerar en del mot kyla men HUR mycket isolerar 22 mm spånskiva + 150 mm timmerstock + 70 mm cellplast - nog mycket eller är detta ett vansinnesprojekt från första början?

Jag behöver verkligen feedback när det gäller detta, hur kort svaret än må vara!

/Magnus
 
Du har ett U-värde på 0,31 på spån-regel-cellplast
Du har ett U-värde på 0,17 på spån-lösull (150 mm) -cellplast

Tror inte du kommer märka några kalla zoner på golvet av det, dina golvvärmeplåtar kommer till viss mån också fördela "kylan". Har du möjlighet så kör med så litet c-c som möjligt på slangen och försök lägga golvvärmeplåtarna över reglarna så mycket som möjligt för att kompensera så har jag mycket svårt att tro att du kommer kunna märka några köldbryggor. Observera att det är extremt viktigt att golvspånet ligger dikt an mot fördelningsplåtarna för bästa värmeöverföring. Får du inte till det så ökar risken för kalla zoner.
 
Denna tråd vill jag verkligen följa. Lägg gärna upp bilder på alla momenten. Är i begrepp att göra exakt samma sak i vårat kök. Har inte rivit ut någonting ännu, men tror det ser väldigt likt ut i mitt golv.
 
Marc E skrev:
Denna tråd vill jag verkligen följa. Lägg gärna upp bilder på alla momenten. Är i begrepp att göra exakt samma sak i vårat kök. Har inte rivit ut någonting ännu, men tror det ser väldigt likt ut i mitt golv.
Jag vet inte hur mycket jag kommer att ha att tillföra i detta sammanhang då jag till 95% bestämt mig för att inte använda mig av golvvärme. Att dra golvvärme i köket, hallen och lilla toaletten på nedervåningen kommer att kosta alldeles för mkt jämfört med att byta ut de gamla järnrören till radiatorsystemet.

Jag har i dagarna skottat ut nästan 6 kubikmeter kolstybb och dammsugit rent med industridammsugare. Blindbotten är borttagen i köket och krypgrunden består av snustorr superfin sand. När jag skottade ner i sanden så var den fortfarande dammig och torr 3dm ner.

Eftersom jag ska dra om hela rörsystemet så sitter jag "fast" i tankar om vad jag behöver beställa från Rinkaby rör i form av kopplingar och dylikt. Det borde väl inte vara några större problem att sätta moderna radiatorkoppel på 40-50 år gamla sektionsradiatorer?

Jag lär dock följa tråden då jag har planer för golvvärme i annat rum på övervåningen så posta gärna vad du kommer fram till när du rivit upp ditt eget golv. :)
 
mexitegel skrev:
Du har ett U-värde på 0,31 på spån-regel-cellplast
Du har ett U-värde på 0,17 på spån-lösull (150 mm) -cellplast

Tror inte du kommer märka några kalla zoner på golvet av det, dina golvvärmeplåtar kommer till viss mån också fördela "kylan". Har du möjlighet så kör med så litet c-c som möjligt på slangen och försök lägga golvvärmeplåtarna över reglarna så mycket som möjligt för att kompensera så har jag mycket svårt att tro att du kommer kunna märka några köldbryggor. Observera att det är extremt viktigt att golvspånet ligger dikt an mot fördelningsplåtarna för bästa värmeöverföring. Får du inte till det så ökar risken för kalla zoner.
Hur fick du reda på de olika U-värdena? Något fiffigt program som du använt dig av? =) Jag måste få tacka för tipsen och råden även om det verkar som att jag inte kommer att använda mig av golvvärme.
 
farbaute skrev:
Jag lär dock följa tråden då jag har planer för golvvärme i annat rum på övervåningen så posta gärna vad du kommer fram till när du rivit upp ditt eget golv. :)
Hehe... Ok. Vi får väl se vem som hinner påbörja sitt projekt först. Blir det jag så lägger jag gärna upp lite bilder :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.