Hej

Jag äger en klippo Triumph som funkar kanon, men som totalt okunnig på allt som heter motorer så undrar jag,

Hur kan man vända den för att rengöra ordentligt under, jag körde slut på bensinen idag så den tanken är tom iallafall. Förklara gärna så en 5-åring förstår :)

Jag behöver även göra ett oljebyte. Även där hur gör jag?

Har läst manualen men fattar inte :)
 
Hej
När du tippar klipparen för att rengöra undertill så ska du trycka handtaget ner i marken så att framdelen lyfter, dvs du ska ha tändstiftet upp.
Oljebyte görs allra enklast med en sug som finns att köpa i bygghandeln tillsammans med ny olja. Då sticker du bara ner slangen i oljepåfyllningen och suger upp gamla oljan. Manualen beskriver nog att du ska tömma ut oljan genom en bottenplugg som brukar finnas undertill i kåpan men det är kladdigare.
 
  • Gilla
Kalasclas
  • Laddar…
Kanon!

Så enkelt när man vet hur man får tippa den!

Stort tack!
 
Ta av tändhatten innan!
 
Vid oljebyte brukar jag helt enkelt vända på gräsklipparen så att oljan rinner ut ur påfyllningshålet in i en burk. Klipparen måste förstås vara tom på bensin då.

Du kan också behöva byta luftfilter. Vissa modeller rengör man bara filtret. Andra modeller köper man nytt varje gång. Läs manualen.
 
tändhatten, det är den som sitter längst fram och med en kabel till, borde det vara, att försöka starta utan den på är omöjligt upptäckte jag :)

Vända på gräsklipparen, får man inte olja och sånt på alla ställen som man inte vill ha det?

Till hösten kan man isåfall, ställa klipparen upp och ner, så oljan rinner ur, rengöra den riktigt ordentligt, byta luftfilter och sedan fylla ny olja och nytt luftfilter?

Då bör den bli som ny :)
 
Kalasclas skrev:
tändhatten, det är den som sitter längst fram och med en kabel till, borde det vara, att försöka starta utan den på är omöjligt upptäckte jag :)

Vända på gräsklipparen, får man inte olja och sånt på alla ställen som man inte vill ha det?

Till hösten kan man isåfall, ställa klipparen upp och ner, så oljan rinner ur, rengöra den riktigt ordentligt, byta luftfilter och sedan fylla ny olja och nytt luftfilter?

Då bör den bli som ny :)
Har du Honda motor räcker det att stänga av bensinkranen och tippa klipparen åt det håll oljan fylls på och tömma den. Gärna varm motor så rinner det ut lättare. Har du briggs motorn så måste du göra som andra beskrivit.

Tändhatten krävs för att den ska gå ja. Att ta av den är oerhört viktigt om du ska under och pilla. Många händer har kapats genom åren..

Har du inte manualen kvar så finns den på Klippos hemsida.

Honda har ett renoveringskit med olja, filter, tändstift men vet inte hur det är med briggs.
 
Triumphen har Briggs motorn...

Ja tändhatten tar jag av så fort jag ska göra något, hittils har jag knappt vågat vända den mer än några cm för att varit rädd att få olja på fel ställen.

Får kolla upp vad man kan köpa för kit till den...

Tack för all hjälp, underbart att kunna få bra hjälp så snabbt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.