Jag ska lägga klinkers i ett hörn av hallen i mitt gamla hus. Det existerande trägolvet under den nu trasiga linoleummattan är uppsågat och lappat här och där i samband med att man drog in vattenburen värme så jag kommer att lägga om det, men precis där man går in så blir det stora 30x60-klinkerplattor.

Jag har hållit på och husfixat ett antal decennier nu, och mitt möjligen felaktiga minne från anno dazumal sa mig att om man ska lägga klinker på regelgolv så gick det för sig om man antingen lade dubbla golvspån under eller minskade regelavståndet till 30 cm cc.

Trägolvet är 3,5 cm tjockt, och jag vill ju ha det så mycket på samma nivå som möjligt så därför gick dubbla spånplattor bort. Så jag kompletterade därför golvreglarna och räknade med 22 mm spånplatta, 10 mm bruk och 7 mm platta = 3,9 cm minus lite nedbank i bruket och var nöjd med det.

Nu när jag läser på lite närmare så ser jag att antingen minns jag fel, eller så har buden ändrats. Nu ska man antingen flytspackla (inkl armering) eller lägga en golvgipsskiva över golvspånplattan, vilket bygger ytterligare minst 12 mm.

De 12 mm slipper jag gärna att stöta tårna i framöver så min fråga till menigheten är därför: Är det någon därute som har erfarenheter som kan ge lite input till sannolikheten att det kommer att gå knas om jag skippar golvgips/flyspackel? Om jag faktiskt minns rätt så borde det ju inte vara allt för galet tänker jag, och något litet fogsprick kan jag leva med.

Så gärna success stories om folk som har gjort så och det gick bra :-D! Men om menigheten är enig om att det garanterat kommer resultera i knäckta plattor och massiva fogsprickor så får jag väl bita i det sura äpplet ...

Eller har någon en annan rimligt enkelt implementerbar idé hur jag kan spara in bygghöjden på klinkersen?
 
Fäll ner golvspånet mellan golvreglarna så det ligger i liv med överkant regel, sen spacklar du lite extra tjockt så du kommer upp till önskad höjd.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fäll ner golvspånet mellan golvreglarna så det ligger i liv med överkant regel, sen spacklar du lite extra tjockt så du kommer upp till önskad höjd.
Lite extrapyssel men det kan det faktiskt vara värt! Ska fundera på det ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.