Hej alla!

Vi har en avlång hall som sen slutar med en fyrkantig område. den avlånga hallen är på ca 3,5 m lång och 1 m bredd sen den fyrkantiga rummet (som ska bli där jackorna, skorna, barnvagn ska stå) är på ca 2,5 x 2 m ...

Vi tänkte lägga in klinkers på hela ytan men funderade lite om det inte blir kallt i golvet om vi skippar golvvärmen? går det, eller bör vi använda laminatgolv hela vägen eller dela upp det?
Vi har en element (vattenburet) i den avlånga delen och en i den fyrkantiga rummet, så det kanske inte är någon fara?

Det vi e ute efter är att ha klinkers hela vägen utan golvvärme - men blir det kyligt om fötterna???
Underlaget är troligen gammalt trägolv men just nu har vi plastgolv på den, har ej kikat under den men i övrigt del av huset har det varit trägolv hela vägen.

Någon annan tips annars? Vi har mörka trä laminat golv i köket och vardagsrummet som är direkt efter hallen....

Tacksam för svar/tips...
 
Jag skull absolut lägga klinkers med golvvärme! Det är så mycket enklare att hålla rent innanför ytterdörren med klinkers. Vi har haft det i många år - ungefär samma layout - och förutom att det är varmt så torkar tex barnens blöta stövlar över natten.
 
Hej!

Är det något som är kallt så är det laminatgolv... :)

Vi har hela tiden haft klinker i hallen utan golvvärme och aldrig upplevt det som kallt eller problem. Vi renoverade nyligen och la nytt klinker som nu fortsätter in i vårt närliggande kök. Vi är mycket nöjda!
 
Jag kan verkligen rekommendera klinkerlaminatet från Alloc, den heter Alloc Commercial Stone och är mycket slitstarkt!
Det är inte många som ser skillnad på den och äkta klinker när de står i min hall iom att varje "platta" har 3D-fogar. Det både ser och känns äkta.
Jag upplever inte golvet som kallt, det kan bero på att ytan är inte är slät utan lite klinkerskrovlig.

En annan fördel är att den inte bygger så mycket på höjden och hos mig är den i våg med anslutande rum, fränt! Har haft mitt golv lagt i över ett år nu så den har upplevt en slaskig vinter (med småbarn) utan några som helst spår.

Andra som lagt Alloc Commercial Stone vittnar om detsamma. Se,
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/42034-klinkers-i-fom-av-clickgolv.html
http://www.byggahus.se/forum/golv/28732-klinkerlaminat.html

Dessutom så var det lättlagt. Gjorde själv :)
 
Hejduk..tig: Du kanske har nån bild å visa på golvet? Är nämligen sugen på detta golv men har inte riktigt bestämt oss ännu... Vilken färg har du?
 
Givetvis har jag det. Golvet är Alloc Commecial Stone Skiffer. Var från början ute efter Skiffer Mörkgrå som har en lugnare yta, men det var beställningsvara så jag valde det som de hade på lager. Skiffer kunde jag även lägga sida vid sida, det går ej med Skiffer Mörkgrå då plattorna varierar. Men det är också snyggt!

Bild ett är även på övergången till vardagsrum. Bild två ett försök till att visa fogen.
 
  • AllocCommercialStone1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AllocCommercialStone2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilderna och det var snyggt! Blir nog det golvet för våran del oxå... men i den mörkgråa färgen.
 
Hejduk..tig skrev:
Har haft mitt golv lagt i över ett år nu så den har upplevt en slaskig vinter (med småbarn) utan några som helst spår
Ok, så ett laminatgolv står bra emot vatten och så och funkar att ha i en farstu/hall?
Har varit lite inne på plastgolv i vår farstu (tex http://www.tarkett-commercial.com/img/content/sv-SE-3/TE_liljor_3.jpg) trots att jag inte gillar plastmattor särskilt mycket...Men då hade kanske laminat varit ett alternativ! =)
 
marfre skrev:
Ok, så ett laminatgolv står bra emot vatten och så och funkar att ha i en farstu/hall?
Har varit lite inne på plastgolv i vår farstu (tex [länk]) trots att jag inte gillar plastmattor särskilt mycket...Men då hade kanske laminat varit ett alternativ! =)
Nej, jag tror inte att ett laminatgolv, vilket som helst, står emot vatten. Tvärtom! Men Allocs golv som har aqua resist kärna är väldigt tåliga. Påverkas ej av väta. Dessutom så har deras Commercial Stone livstids garanti när det är lagt i ett privat hem (gäller dock bara er och inte andra boende om ni säljer). Jag kan verkligen rekommendera deras golv, de är grymma.
 
Ett tips är att om möjligt ha en höjdskillnad på ca 50-100 mm mellan klinkerytan/hall/entré och träytan/vardagsrum/resten av huset - det stoppar mängder av grus, sand, gräs och annat smuts från att ta sig in i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.