A
Jag håller på att skall lägga klinker i hallen, som en del i en större renovering.

Befintliga golvet är råspont, hur tätt reglarna sitter under är jag inte säker på, gissar på cc30 (huset är från -65).

Planen var att skruva fast golvgips, får att få ett material som inte rör på sig, och sen flytspackla så tunnt som bara går för att få det plant. Sen standard klinkerläggning på det.

Får man göra så här? vad finns det för risker? Finns det bättre alternativ? Hur fungerar det med att flytspackla direkt på trä, dvs. levande material?

Kan tillägga att ingen golvärme skall in, utan bara klinker som är målet.
 
Du behöver ta reda på cc i golvet först, jag tror inte det är 30cm.
 
  • Gilla
artog
  • Laddar…
Får? Det finns väl inga krav/begränsningar annat än i vårum? Ska du lägga vattenburen golvvärme kan det finnas krav på hållfasthet.
Det värsta som kan hända annars är vä aty fogarna eller nån platta spricker...

När vi renoverade för 20 år sen, la vi klinkers i köket (14 m2), jag la golvgips och sedan la vi t2 quicknet golvvärme i fixet. Tidigare var där plastmatta. Ingen aning om cc-avstånd, men det har inte hänt nåt vad vi vet, inga spruckna fogar och golvvärmen funkar utan problem.
 
  • Gilla
artog och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A artog skrev:
Planen var att skruva fast golvgips, får att få ett material som inte rör på sig, och sen flytspackla så tunnt som bara går för att få det plant.
Är det inte bättre att se till att golvgipset blir tillräckligt plant, dvs. att ta upp höjdskillnader under golvgipset med typ masonitskiva och lumppapp?
Små höjdskillnader går ju att ta upp genom tjockleken på fixet.
 
  • Gilla
artog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.