Krilleman
GK100 GK100 skrev:
Min fråga kvarstår om vad tex Locher skulle göra negativt? Jag är genuint intresserad och inget ironiskt i den delen.
Jag har frågat säljare på Beulco personligen för ett par år sedan, denna sa att gemene man drar för mycket vid smörjning då det går för lätt.

Samt att Broen enligt länken ovan skriver såhär:
Text som råder mot smörjning av Ballofix med klämringskopplingar för att undvika ogynnsam spännkraft.

• Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Pasta (Locher, Unipak, et. al.)medför att du inte vet VAD som tätar. Eftersom klämringskopplingen inte är konstruerad för tätningsmedia, blir det fel redan i tanken. Pastan är plastisk och inte alls elastisk utan lever sitt eget liv och stör/förvanskar resultatet i en klämringskoppling. Du vet inte om det egentligen blev tätt på rätt sätt och hur länge en felaktig tätning håller tätt. Motsvarigheten i en pasta/lin-koppling i R-gänga är att linet gör det elastiska jobbet. Där skall pastan hålla linet på plats. Det går faktiskt att gör en helt permanent tät koppling i R-gänga med enbart lin om man har lite tålamod.

Klämringskopplingen är en mekanisk konstruktion som skall täta med hjälp av kontrollerad deformation av röret. Klämringen skall alltså krympas in i metallen som plastiskt förändras med hjälp av mutterns kraft mot klämringen. Det finns även en elastisk del i deformationen som håller mutter, klämring och rör spänt mot varandra för att hålla tätt.
Här är det vanligaste problemet att deformation inte har skett. Orsaken kan vara fel sorts klämringen som är för mjuk eller att röret är för hårt.Jag misstänker det senare. Hornbachs rör är väldigt hårda. Om det är trögt kan man ta lite (lite!) vitt vaselin på själva gängan. Ovasett skall kopplingen dras åt enligt monteringsanvisningen.

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Pasta (Locher, Unipak, et. al.)medför att du inte vet VAD som tätar. Eftersom klämringskopplingen inte är konstruerad för tätningsmedia, blir det fel redan i tanken. Pastan är plastisk och inte alls elastisk utan lever sitt eget liv och stör/förvanskar resultatet i en klämringskoppling. Du vet inte om det egentligen blev tätt på rätt sätt och hur länge en felaktig tätning håller tätt. Motsvarigheten i en pasta/lin-koppling i R-gänga är att linet gör det elastiska jobbet. Där skall pastan hålla linet på plats. Det går faktiskt att gör en helt permanent tät koppling i R-gänga med enbart lin om man har lite tålamod.

Klämringskopplingen är en mekanisk konstruktion som skall täta med hjälp av kontrollerad deformation av röret. Klämringen skall alltså krympas in i metallen som plastiskt förändras med hjälp av mutterns kraft mot klämringen. Det finns även en elastisk del i deformationen som håller mutter, klämring och rör spänt mot varandra för att hålla tätt.
Här är det vanligaste problemet att deformation inte har skett. Orsaken kan vara fel sorts klämringen som är för mjuk eller att röret är för hårt.Jag misstänker det senare. Hornbachs rör är väldigt hårda. Om det är trögt kan man ta lite (lite!) vitt vaselin på själva gängan. Ovasett skall kopplingen dras åt enligt monteringsanvisningen.
Ja det är en typisk förklaring och givetvis är det klämning i en klämringskoppling och inte skärning som det ibland verkar bli på olika bilder eller trådar här på temat. Inget du skriver ger att en vettig "smörjning" skulle vara negativ. Med vettig menar jag mellan muttern och ringen ev kommer lite på gängan också.

Då får man den mekaniska verkan du skriver om på rätt plats dvs momentet används via gängans stigning till kraft utmed längsriktningen där nästa kilverkan ska komprimera. På köpet bättre tätning i ytorna mellan mutter och ring så slipper man att det ska bli på sikt tätt via lite kopparsalter eller karbonater som ofta syns på kopplingar som suttit länge och säkert dragits rätt en gång. De har troligtvis varit lite repade i någon del dvs monterade i fält och inte idealt i labmiljö.

Det man har nytta av från anvisningarna är varv-vinkel det är tänkt dras det är enkelt att följa och få rätt. Vad jag är ute efter är att vara kritisk när man läser olika anvisningar, manualer. Tyvärr i ökande omfattning mer typ pliktskyldigt blaj med grund i någon annan likartad regel för produkten.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Skaffat större skiftnyckel. Ny koppling, fortfarande 22mm rör från Hornbach.
Dragit enligt anvisning, 1 1/4 varv. Fortfarande väldigt hårt men nu går det.

Kopplingen blev något oval tror jag, den löper lite ojämt när jag skruvade upp kopplingen. Röret är tydligt deformerat på insidan. Klämringen går att rotera men inte ta av. Vad gör jag för fel..... Eller måste inte klämringen sitta helt fast?

• Närbild på en kopparrörskoppling med klämring som sitter löst. En justerbar nyckel syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan nog sluta nu och dra åt igen så är det bra. Du har ju dragit enligt instruktion och tydligt komprimerat och klämringar behöver inte sitta fast att den går att rotera eller flytta lite i längsmed är inget fel.

Det är bra att lossa lite och spänna åt igen så inte onödiga spänningar är kvar när det gått så trögt.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Hur ska den kunna täta om ringen glappar? Jag har aldrig varit med om glappande ringar om kopplingen dragits korrekt och det är kompatibla produkter som använts.

Men, jag är ingen rörmokare.

Jag som intresserad VVS-amatör har samma erfarenhet. Klämringarna som jag har dragit har samtliga pressats in i rören och varit omöjliga att rubba. Det verkar vara något här som inte stämmer eller så är det bara jag som inte förstår!?

MultiMan MultiMan skrev:
Hur ska den kunna täta om ringen glappar? Jag har aldrig varit med om glappande ringar om kopplingen dragits korrekt och det är kompatibla produkter som använts.

Men, jag är ingen rörmokare.
Den tätar med den elastiska deformationen vid varje återmontering. TS har helt klart helhårda kopparrör.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Man kan se på bilden stt du hsr fått en liten deformation, vilket är det man eftersträvar.
Däremot är det en jävla oskick att gravera rören. Jag har varit ute för läckage mellan klämring och gravyr åtminstone två gånger p.g.a. detta. Monteringsanvisningen säger ”inga längsgående repor” och gravyren är jävlarimig en rejäl sådan. 😎

Närbild av kopparrör med graverad yta markerad röd och grön markering som visar korrekt deformation mellan klämring och gravyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
På grövre hårda kopparrör, typ 22 mm och uppåt, kan det vara svårt att deformera röret med hjälp av kopplingen. När jag byggde om mitt värmesystem (drog om lite rör mm) så demonterade jag några klämringskopplingar som var "rörmokarmonterade" på 28 resp. 35 mm hårda kopparrör. På de flesta gick det att röra klämringen och några gick t.o.m att plocka loss och återanvända men kopplingarna var både före och efter demontage täta trots att de utsätts för växlande temperatur.

MultiMan
Nu har jag tittat på ett urval av rörvideo på YT och i samtliga fall där man lossar för att visa hur klämringen fungerar så är den påverkad och sitter helt fast på röret. Går inte att rubba. I mitt huvud måste det vara så om det ska vara tätt mot röret.

Edit: Ok, jag viker mig för expertisen och att jag enbart använt halvhårda eller mjuka rör.

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Man kan se på bilden stt du hsr fått en liten deformation, vilket är det man eftersträvar.
Däremot är det en jävla oskick att gravera rören. Jag har varit ute för läckage mellan klämring och gravyr åtminstone två gånger p.g.a. detta. Monteringsanvisningen säger ”inga längsgående repor” och gravyren är jävlarimig en rejäl sådan. 😎

[bild]
Bra heads up och tack för svar! Ska se upp för att sätta kopplingar på gravyren..

Man kan glödga röret först så det blir mjukt. Kom ihåg att använda stödhylsa.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan glödga röret först så det blir mjukt. Kom ihåg att använda stödhylsa.
Det skulle ju underlätta rejält. Bara att värma på med gasolbrännare?

I IconicMoose skrev:
Det skulle ju underlätta rejält. Bara att värma på med gasolbrännare?
Gå nu inte för långt i detta finns ingen nytta med att glödga rör som redan är hårda vilket är vad man strävar efter vid klämringskopplingar dvs genom stödhylsa vid mjukare rör.

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.