I planeringstagen för sommarens projekt, troligen blir det en utbyggnad/uteplats/altan/inglasning/punchveranda och en del av denna kommer not att byggas med modern platta på mark. Det befintliga huset är i nuvarande läge uppfört på mitten av 1800-talet och har en klassisk stenfot, lite rödaktig granit. Hur får jag den isolerade och moderna grunden att se likadan ut som den gamla?

Jag funderar om det finns några plattor med grovhuggen granit, som man kan "kakla" grunden med? Jag tror mig att sett ett exempel i någon tråd, men då med skiffer. Skiffer är förvisso snyggt, men skulle bryta lite väl mycket med just min grund.

Finns det vettiga plattor att få tag i, med en yta som inte är polerad, eller finhuggen, utan grovhuggen?
 
ullberg
Ja, grovhuggen "utsida", dock fortfarande rektangulära (vet ej vad du är på jakt efter) finns att köpa, under handelsnamnet "beklädnadsgranit" vill jag minnas.

/U
 
Tackar, nu är det lättare att googla rätt.

Någon som har gjort något liknande och kan ge en prisuppskattning? Jag gissar att det är svindyrt som de flesta stenprodukter brukar vara.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
ullberg
Själva materialet eller arbetet? Jag har liknande funderingar till min grund, har tänkt göra arbetet själv, men när det gäller materialet har jag tittat på stenmagasinet och stenbolaget (som båda ligger hyggligt nära mig, men kanske inte dig ;) ).

Då pratar vi 650 resp. 800 per kvadrat för själva stenen, sen ska man ha något att sätta fast de med och något att foga med, jag har inte kollat men gissar att vi pratar 100-lappar, så totalt runt, eller lite under, 1000-lappen per kvadratmeter.

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.