Hej,

Jag ska nu montera tröskelplåten under en fönsterdörr, 170 cm bred.
Plåten är tillverkad med lutning och ska monteras mot en träsyll, plåtslagaren har svarat per mail att det måste byggas upp under plåten.
Trots att jag bett om råd från plåtslagaren har han inte återkommit med något svar - tänkte att det ju är han som valt lutning och därför borde kunna ge råd om lämplig kil.
Djup på plåten är 5.5 cm och höjden diffar på ca 13 mm.
Hittar inte så korta plastkilar och hade helst sluppit handsåga för att korta av 50 små plastkilar.
Någon som har nåt förslag eller har gjort något liknande?
 
Hur djupt är tröskelblecket?
Kommer du att gå på det?
 
Ja, jag skrev felaktigt att plåten är 5.5 cm djup. Totala djupet är 7.5 (fick uppgiften av snickaren som var här vid tillfället att beställa måtten) men syllen som den ska vila på är bara 5.5 cm, alltså måste jag försöka få bort en del av skummet så att jag kan få in den i vart fall 1 cm under fönsterdörren och 1 cm hänger då utanför syllen.
Egentligen tänker jag att den blivande minialtanen utanför kommer att gå så nära och även något högre än själva plåten att ingen någonsin kommer att gå på plåten.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Probi Probi skrev:
Ja, jag skrev felaktigt att plåten är 5.5 cm djup. Totala djupet är 7.5 (fick uppgiften av snickaren som var här vid tillfället att beställa måtten) men syllen som den ska vila på är bara 5.5 cm, alltså måste jag försöka få bort en del av skummet så att jag kan få in den i vart fall 1 cm under fönsterdörren och 1 cm hänger då utanför syllen.
Egentligen tänker jag att den blivande minialtanen utanför kommer att gå så nära och även något högre än själva plåten att ingen någonsin kommer att gå på plåten.
Hur fäster du plåten i tröskeln? Är det ett spår som tröskeln skall träs in i?
Jag tycker att du kan strunta i stöd under plåten. Alternativt be plåtslagaren göra ett stöd åt dig.
 
S Stubai skrev:
Hur fäster du plåten i tröskeln? Är det ett spår som tröskeln skall träs in i?
Jag tycker att du kan strunta i stöd under plåten. Alternativt be plåtslagaren göra ett stöd åt dig.
Det finns spår under fönsterdörrens aluminiumtröskel och jag antar att de är till för just en tröskelplåt. Har fnulat lite på ditt svar och eftersom ingen kommer att trampa på plåten behöver jag nog inte vara så noggrann med att bygga upp ett stöd. Ett par punkter så att den inte kan glida ner medan silikonet torkar räcker nog. Tack för bra bollplank!
 
Probi Probi skrev:
Det finns spår under fönsterdörrens aluminiumtröskel och jag antar att de är till för just en tröskelplåt. Har fnulat lite på ditt svar och eftersom ingen kommer att trampa på plåten behöver jag nog inte vara så noggrann med att bygga upp ett stöd. Ett par punkter så att den inte kan glida ner medan silikonet torkar räcker nog. Tack för bra bollplank!
Om du skulle trampa lite på den och det uppstår några bucklor eller repor tänker jag att den inte kostar jättemycket pengar, så det kanske är värt att byta ut den vart femte år eller så.
 
  • Gilla
Probi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.