10 132 läst · 23 svar
10k läst
23 svar
Keramisk kompositgolv
Hobbysnickare
· Alvesta
· 47 inlägg
Nu är jag klar, använde sticksåg, gick hårt åt bladen. 2 st på 4 kvm. Man kunde knäcka skivorna som gips om man knivade rätt rejält. Golvet är sjysst att gå på, varmare än det gamla laminatet som är i rummet intill. Materialet känns som plast, så nog är det ett kompositgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stiligt!Jimmagnusson skrev:
Tycker det verkar intressant, kan helt klart vara ett alternativ, har du nån uppfattning hur slitstarkt det verkar vara? Tappar man nånting halvtungt med en skarp kant, kommer det flisa ur ner i kärnan?
Det står ju att det skall vara slitstarkt samt 20 års garanti. Men det kan ju även halvrisiga laminatgolv ha. Gillade den aspekten med Bjelins komposit att den har ett tjockt slitskikt där den behåller samma skilkt även om man råkar flisa ur nånstans...
Hobbysnickare
· Alvesta
· 47 inlägg
Jag provade på en spillbit att ge den lite med hammaren utan att det syntes alls. Jag tror inte att man flisar ur det nämnvärt lätt. Kanterna på blev inte ens naggande/flisade på ytskiktet när jag sågade med sticksågen. Jag kan ta en större spillbit och testa något annat än hammaren jag tror att detta tål rejält med stryk!
Jimmagnusson skrev:Jag provade på en spillbit att ge den lite med hammaren utan att det syntes alls. Jag tror inte att man flisar ur det nämnvärt lätt. Kanterna på blev inte ens naggande/flisade på ytskiktet när jag sågade med sticksågen. Jag kan ta en större spillbit och testa något annat än hammaren jag tror att detta tål rejält med stryk!
Har skickat efter en provbit. Blir det där eller Bjelins komposit.
Vi har nu haft detta golv i flera månader. Så otroligt nöjda! Enkelt att lägga och ligger fint.Jimmagnusson skrev:
Regn, snö, sand och ungar - inga problem!
Nu är bilden lite ojämn i färgen för att lampa och dörrfönster träffar okänt, men det är riktigt snyggt och ser inte ”fake” ut. Lätt att dammsuga och skura.
Hur känns de att gå på?
Jag funderar på deras släta variant i ett kök/vardagsrum (vet att jag är lite annorlunda som inte vill ha "trä").
Har en provbit och den känns helt ok (lite kallare känsla, precis som sten, än trä) men skillnad på provbit och helt golv.
Jag funderar på deras släta variant i ett kök/vardagsrum (vet att jag är lite annorlunda som inte vill ha "trä").
Har en provbit och den känns helt ok (lite kallare känsla, precis som sten, än trä) men skillnad på provbit och helt golv.
jag köpte: https://www.bauhaus.se/kompositgolv-bjelin-morkgra-skiffer-283x584x10-5mmN Nizztos skrev:
Har bara haft det någon dag men tycker det känns som att gå på något hårdare än trä men mjukare än klinker. Halvsvårt att förklara men känns inte fejk heller. Sjukt smidigt att lägga dessutom.
Så snyggt! Står just nu med ett dilemma att jag inte kan välja mellan mörkgrå slät skiffer eller mörkgrå sidenmatt. Vad heter ditt golv?SepAug skrev: