Hej!

Jag är sugen på en kapcirkelsåg på skena. Funderar på Mafell KSS 50 18M bl och festool ktc 55.
Vill kunna såga reglar, trall och golvbrädor utan att asa fram en kapgersåg. Mobiliteten och batteridriften är det jag vill åt.

Är det nån som känt på båda sågarna och kan uttala sig om kvaliteten i de båda. Egentligen passar festoolen bättre in bland mina grejor men jag inbillar mig att mafell är men robust och välbyggd men jag har inte känt på någon av dem. Också önskvärt med allmäna åsikter om denna typ av såg:)

A axel_n skrev:
Hej!

Jag är sugen på en kapcirkelsåg på skena. Funderar på Mafell KSS 50 18M bl och festool ktc 55.
Vill kunna såga reglar, trall och golvbrädor utan att asa fram en kapgersåg. Mobiliteten och batteridriften är det jag vill åt.

Är det nån som känt på båda sågarna och kan uttala sig om kvaliteten i de båda. Egentligen passar festoolen bättre in bland mina grejor men jag inbillar mig att mafell är men robust och välbyggd men jag har inte känt på någon av dem. Också önskvärt med allmäna åsikter om denna typ av såg:)
Menar du inte Festool HKC?
Oavsett vilken du väljer bör du bli nöjd, har du några skenor idag? Har du något batterisystem?

Redigerat:
A axel_n skrev:
Hej!

Tror du blir nöjd med vilken som även om jag själv föredrar originalet ;) Det viktigaste är kanske vilka skenor och batterier du vill ha, Mafell använder batteriplattformen CAS som Metabo håller i vilket gör att en slipper köpa Mafells dyra batterier. Skenorna den går på, förutom den speciella kapskenan, är Mafell/Bosch. För mig var det ett lätt val då jag redan hade ett gäng sådana skenor. Till min KSS 60 har jag två Metabo högeffektsbatterier på 8 Ah (med snabbladdare i systainer för 2800 kr på amazon.de), tror utan att veta att det är bättre deal än Festools batterier. Har byggt ett halvt litet däck och första batteriet visar fortfarande 4 av 4 lampor på indikatorn(!).

Edit: Batterier och laddare passar även i originallådan till sågen.
Öppen verktygslåda med Mafell såg, Metabo batterier och laddare samt sågblad på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Tack för era svar! Jag har festools sänksåg med skenor och festools skruvdragare med batterier.
Hur är det att såga skivor med cirkelsågen jämfört med sänksågen?

A axel_n skrev:
Tack för era svar! Jag har festools sänksåg med skenor och festools skruvdragare med batterier.
Om du har en festool sänksåg så passar ju HKC på samma skena, kör HKC med fs skena på skivor o fsn på virke. Använder bara sänksågen vid fina snitt.

A axel_n skrev:
Det funkar fint men sämre spånhantering och osmidigare sänkmekanism än sänksågen.

Tack för input. Det blev festool varianten.

Och idag dök den upp.
Festool dyksåg på arbetsbänk med skena, problem med start och Bluetooth-indikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men den fungerar inte.
Går i gång och stannar efter mindre än en sekund. Blåtand lampan blinkar till i samband med detta.
Känner lite dum men ni dom har en sån här såg. Är det nått jag missar?

A axel_n skrev:
Och idag dök den upp.
[bild]

Men den fungerar inte.
Går i gång och stannar efter mindre än en sekund. Blåtand lampan blinkar till i samband med detta.
Känner lite dum men ni dom har en sån här såg. Är det nått jag missar?
Är batteriet laddat/ok?

Jodå. Det är inte batterierna.
Lutar åt att skicka tillbaka möget. Jobbigt när man beställt från Tyskland bara.

Testat annat batteri? Testat utan FSK?

Jo, jag har testat andra batterier och utan skena. Jaja hoppades att jag hade missat nån dold knapp eller nått men så är det nog inte. Har kontaktat försäljaren för att gå den utbytt.

Så här beter sig min om jag använder ett 6.2 batteri.
Fulladdat och funkar i alla andra maskiner.

Sen ett 5.2 som inte ens är fulladdat.

Detta måste vara ngt känt fel, vad säger google?
Enda gången jag haft krångel med en Festool var med Etc 150 ec som spontant stängde av sig ibland och det var jag långt ifrån den enda som haft problem med.

• Gilla
Frasse99
  • Laddar…
Hej, du ska inte behöva skicka sågen till Tyskland, jag har iaf alltid fått mina verktyg servade i Sverige när de krånglat. Bara åkt till mitt närmaste servicecenter och lämnat in, trots att de är köpta från Tyskland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.