Hur långt kan jag kapa ett Metod 220 högskåp i bakkant innan raden med hålen längs in försvinner?

Skåpstommen är väl 60 cm djup + lucka 1,6 cm vad jag förstår.

Jag skulle behöva kapa stommen till 54 cm, den ska användas som städskåp.

Den lilla nedfrästa kanten försvinner ju i bak, masonitskivan får väl riktas in så gott det går och spikas dit bara.

Nu är alla väggar lite sneda i mitt gamla hus, planen är att göra en golvsockel med 70 x45 reglar som jag ser till att vara helt i våg. När skåpet väl är på plats kan jag kolla med vattpasset och skruva fast det i bakkant.

En passbit i springan som blir mot väggen får jag kapa efter de mått som blir kvar, är det lite diff kan jag fylla i med fogmassa också. 10 mm från väggen räcker väl på gångjärnssidan av ett skåp?
 
Jag mätte lite på mitt Ikeakök från ca 2012. Oklart om det heter Metod. Du kan ta bort max 20 mm. Dessutom tror jag att kopplingen mellan sidostycken och botten- och toppstycken försvinner om du tar mer.

Jag tog bort ca 70 mm på ett överskåp och borrade nya hål i sidostyckena. Monteringen av sidostyckena gjorde jag med vanlig trallskruv och möjligen en Domino (Festool) för styrningen. Förborrat i sidostycket. Nya hål för hyllbärare gjorde jag med Festool LR-32.

Allt det där är rätt lätt om man har rätt grejer.
 
Metodskåpen kom 2015, de har lite andra mått.

Jag är liten sugen på IKEA:s städskåpsinredning.
Enligt hemsidan är den inredningen 56,9 djup så jag får kanske tänka om lite och bara ta bort 2,5 cm.

Anledningen att jag tänkte kapa bakkanten är att skåpen ska liva med en vägg längre bort, kanske bättre att tjocka på den väggen lite istället. Problemet är att det är en dörr i den väggen 0,7 meter bort.

IKEA städskåpsinredning med dammsugare, hinkar och städsaker vid en vit skåpvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här skåpet är kapat 70 mm. Vit skåpsida med kapad kant och synliga skruvar längs med sammansättningslinjen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Returia
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.