Jag kapar gängstång med vinkelslip. Gängan blir så dåligt att det inte går att skruva på en mutter ens. Vad gör jag? Jag har försökt att fila koniskt, eller runtom, eller att skruva på en mutter innan kapning och rensa gängan med den muttern, men inget är riktigt bra. Finns det en genväg?

Sätt på ett gängsnitt i stället för mutter.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Klart, det tänkte jag också på. Men jag vill inte investera i ännu ett verktyg för engångsbruk.

T Thomas_Blekinge skrev:
Klart, det tänkte jag också på. Men jag vill inte investera i ännu ett verktyg för engångsbruk.
Då får du visa din verktygsmakarskicklighet och använda en trekantig fil. Med en sådan kan man fixa skadade gängor.

Brukar slipa lite koniskt och en mutter innan då brukar det funka

Justera med en vanlig fil efteråt, studera gängbörjan på en vanlig skruv och fila till den lika.

Det borde gå bättre med en bågfil i stället för vinkelslip.
Bågfilen värmer och deformerar inte gängan lika mycket.

Och naturligtvis på med en mutter först :)

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Kapa med bågfil istället så blir det lite snällare.
Fila lite lätt bort det vassa,
Ha såklart mutter på innan, skruva ut den nästan helt och sedan tillbaka ert par ggr.

Brukar inte vara noga problem sen.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jo, bågfil är lättare men är det många och grova kap är ju vinkelharry snabbare.
Jag har aldrig haft mutter på innan, funkar ändå.

Det går att slipa av graderna med ganska brutala metoder. Vinkelslip funkar i allmänhet bra. Men man måste slipa åt rätt håll.

Vad är det för gänga?

Slipar 45° och ca en tredjedel runtom, dvs toppen som blir kvar är ca en tredjedel av diametern.

Enklast att rulla stången mot kapskivan.

Går inte misslyckas.

Tack, pojkar, för alla glada tips. Det gäller att jobba på. Finns ingen genväg.
Jag behöver lägga 20 snitt och därför funderade jag över en superenkel metod.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Du sätter på muttern innan du kapar. När du sedan tar bort muttern "slätar" den av gängan. Funkar alltid!

Tunn kapskiva finns ca 1mm

Kan du inte skruva på muttern på andra sidan stången och gänga denna hela vägen och ut på andra sidan? Man får ”läsa” gängen och se hur spåret går och slipa, alt gängfil, finns billigt på biltema..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.