Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Jag kapar gängstång med vinkelslip. Gängan blir så dåligt att det inte går att skruva på en mutter ens. Vad gör jag? Jag har försökt att fila koniskt, eller runtom, eller att skruva på en mutter innan kapning och rensa gängan med den muttern, men inget är riktigt bra. Finns det en genväg?
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Klart, det tänkte jag också på. Men jag vill inte investera i ännu ett verktyg för engångsbruk.
Justera med en vanlig fil efteråt, studera gängbörjan på en vanlig skruv och fila till den lika.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det borde gå bättre med en bågfil i stället för vinkelslip.
Bågfilen värmer och deformerar inte gängan lika mycket.
Och naturligtvis på med en mutter först
Bågfilen värmer och deformerar inte gängan lika mycket.
Och naturligtvis på med en mutter först
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Jo, bågfil är lättare men är det många och grova kap är ju vinkelharry snabbare.
Jag har aldrig haft mutter på innan, funkar ändå.
Jag har aldrig haft mutter på innan, funkar ändå.
Det går att slipa av graderna med ganska brutala metoder. Vinkelslip funkar i allmänhet bra. Men man måste slipa åt rätt håll.
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Tack, pojkar, för alla glada tips. Det gäller att jobba på. Finns ingen genväg.
Jag behöver lägga 20 snitt och därför funderade jag över en superenkel metod.
Jag behöver lägga 20 snitt och därför funderade jag över en superenkel metod.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Kan du inte skruva på muttern på andra sidan stången och gänga denna hela vägen och ut på andra sidan? Man får ”läsa” gängen och se hur spåret går och slipa, alt gängfil, finns billigt på biltema..