I tider med stora skillnader i elpriser under dygnet vore det toppen att kunna lagra/ladda ett batteri under natten och sedan driva värmepumpen med batteriet under dagen. Jag har inte solceller och planerar inte att skaffa det, då investeringen för vår del inte blir lönsam. Sitter nu och funderar på möjligheten att bara köpa ett solcellsbatteri som ladddas från nätet men har ingen aning om en sådan lösning ens är genomförbar? Vad säger mer insatta?
 
Tommty
Det är möjligt. Men om du drar dig för att köpa solceller p.g.a lönsamheten så kan du glömma batteri.
Det är betydligt sämre investeringsnivå än solceller.
 
Ok! Tack för svar. Jag inser att jag kraftigt felbedömt pris på batteriet. Trodde det var betydligt billigare🤷‍♀️
 
M Magnolia12 skrev:
Ok! Tack för svar. Jag inser att jag kraftigt felbedömt pris på batteriet. Trodde det var betydligt billigare🤷‍♀️
Finns färdiga sådana lösningar som säljs. Tanken är att ladda upp dem när det är billigt och tömma när det är dyrt. Men som sagt tidigare, om det hade varit en lönsam business så hade ju de stora drakarna redan investerat som galningar i sådant (till klart lägre priser än konsumenter) för att framförallt slippa sälja el till minuspriser. Men de är så dyra så det lönar tyvärr sig inte, oavsett vad säljarna säger :)
 
  • Gilla
Holypain och 1 till
  • Laddar…
Ok, säljs dessa lösningar av solcellsföretag eller är det andra aktörer? Vet du något företag som säljer sån lösning? Vore kul att läsa.
 
M Magnolia12 skrev:
Ok, säljs dessa lösningar av solcellsföretag eller är det andra aktörer? Vet du något företag som säljer sån lösning? Vore kul att läsa.
Har varit upp här ett par gånger. Tror de kallas villabatteri eller något sådant
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
Tack!
 
K
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Finns färdiga sådana lösningar som säljs. Tanken är att ladda upp dem när det är billigt och tömma när det är dyrt. Men som sagt tidigare, om det hade varit en lönsam business så hade ju de stora drakarna redan investerat som galningar i sådant (till klart lägre priser än konsumenter) för att framförallt slippa sälja el till minuspriser. Men de är så dyra så det lönar tyvärr sig inte, oavsett vad säljarna säger :)
Hej! Kan det inte vara läge o köpa batteri snart om EU :s förslag om att utjämna elpriserna inom unionen? Det sägs bli en 20%-ig ökning för elområde 4?
 
K Kakelugnen566 skrev:
Hej! Kan det inte vara läge o köpa batteri snart om EU :s förslag om att utjämna elpriserna inom unionen? Det sägs bli en 20%-ig ökning för elområde 4?
Tror du menar elområde 3, 4 kommer inte påverkas så nämnvärt.

Till TS
För de som funderar på batterier, så är det inte så man kan sälja el utan något produktionsavtal, har inte hört någon få det utan solceller eller vindkraftverk.

Men finns färdiga batterier med växelriktare som funkar utan solceller, men utan 50% bidrag. Tibber Homevolt och sonnenBatterie.
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
Tack för svar.
 
Men lite logik:

OM det vore lönsamt att ha batterier för att jämna ut priset mellan lågtaxa och högtaxa. Då skille givetvis elnätsbolagen hålla sig med enorma batteribanker.

En sak man bör ha i åtanke är förlusten. När du laddar ett batteri så blir en del av elen värme, dels pga. rent kemiska egenskaper i batteriet, själva laddningen utvecklar värme, dels pga elektriska egenskaper resistansen i interna ledningar i batteriet. Den "kemiska förlusten" är då övervägande.

För lithium batterier som är aktuellt nu för lagring, vet jag inte hur stora dessa frsluster är. Men för blyackumulatorer ligger den kemiska förlusten på ca 15%, vid laddning. Vid urladdning är verkningsgraden nära 100%. Som sagt det finns motsvarande förluster även för Lithiumbatterier, men jag vet inte siffrorna där.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.