Kan och kan...klart det går att smeta på färgen men det kommer se eländigt ut, som om nån kluddat på väggfärg på en pulverlackad kyl...:x misstänker att det kommer flaga av också eftersom det är svårt att få annan färg att fästa på pulverlack. Jag vet inte hur man ska bära sig åt för att få det bra, annat än att ta bort pulverlacken och lacka eller pulverlackera på nytt, en rejäl operation.
 
Du behöver en sparyfärg för metallack till kylen om det ska se vettigt ut. Kolla tex. med http://www.amaxsweden.se om du kan få färg bruten i samma kulör (NCS-kod). Om det går så ska du matta ner nuvarande lack på kylen med våtslippapper 800-korn innan du målar.

Men testa på en undanskymd yta först - och det är inte lätt att spraymåla stora ytor så det blir snyggt...

Ett alternativ är att du beställer plastfilm som du klistrar på?
 
Hur kommer det sig att det inte funkar med väggfärg (om man sprejar eller målar på en primer först)? Kan inget om färger och försöker lära mig hur det funkar :).
 
Vanlig väggfärg suger sig in i materialet, jag tror inte du får det att fästa på ett kylskåp.
 
Kommer ju se sämre ut än skit, är inte det nån lack där idag?
 
Idag är det grå lack där. Det jag undrar över är varför det kommer se fult ut? Är det för stt färgen inte fäster bra eller för att vi helt enkelt är ovana vid att se matt och strukturerad färg på sidan av ett kylskåp?
Kan jag rugga upp ytan för att få färgen att fästa?

Jag tror jag testar lite på ovansidan, denna kommer ändå att döljas av en hylla så småningom 😊
 
Jag tänkte lacka om min bil...funkar Falu Rödfärg? :rolleyes:
 
ccf skrev:
Idag är det grå lack där. Det jag undrar över är varför det kommer se fult ut? Är det för stt färgen inte fäster bra eller för att vi helt enkelt är ovana vid att se matt och strukturerad färg på sidan av ett kylskåp?
Kan jag rugga upp ytan för att få färgen att fästa?

Jag tror jag testar lite på ovansidan, denna kommer ändå att döljas av en hylla så småningom 😊
Det kommer ju se fult ut då väggfärgen som sagt är gjord för att sugas in i underlaget - plåt suger dåligt. Så det blir väldigt grov yta som antagligen kommer flagna även om det kanske går att slipa och sen sprayprima så det fäster bättre...

Men prova kan du ju alltid göra - du får väl sätta dit en täckskiva sen annars bara (och ventilera uppe/under) :)

/K
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
AG A skrev:
Jag tänkte lacka om min bil...funkar Falu Rödfärg? :rolleyes:
Jag förstår faktiskt inte poängen/liknelsen. Det är väl inget konstigt att jag gärna vill att kylskåpssidan skall smälta in så mycket som möjligt mot väggen, även om jg inte kan ha en täcksida. Min fråga handlar om hur jag uppnår det så bra som möjligt.

Alla kan inte vara lika smarta och kunniga som du ;).
 
ccf skrev:
Jag förstår faktiskt inte poängen/liknelsen. Det är väl inget konstigt att jag gärna vill att kylskåpssidan skall smälta in så mycket som möjligt mot väggen, även om jg inte kan ha en täcksida. Min fråga handlar om hur jag uppnår det så bra som möjligt.

Alla kan inte vara lika smarta och kunniga som du ;).
Tror bara AG A menade att man skall använda rätt färg för rätt ändamål, även om det kanske framkom som lite drygt i textform :)

/K
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
ccf skrev:
Jag förstår faktiskt inte poängen/liknelsen. Det är väl inget konstigt att jag gärna vill att kylskåpssidan skall smälta in så mycket som möjligt mot väggen, även om jg inte kan ha en täcksida. Min fråga handlar om hur jag uppnår det så bra som möjligt.

Alla kan inte vara lika smarta och kunniga som du ;).
Jag ber om ursäkt, om du uppfattade mitt inlägg som drygt eller hårt.
Men du tycks även förstå det dumma med att måla en bil i Falu färg. Lika dumt är det att måla ett kylskåp med väggfärg, vilket många redan sagt dig.
Ett kylskåp är ju gjort av metall, väggfärg är gjort för sugande material. Det kommer därför inte att fästa ordentligt, och resultatet kommer inte heller att bli snyggt. Du kommer att få en ojämnt, rinnigt och nästan kladdigt resultat.
Försök istället att få tag på en sprayfärg i samma kulör som väggarna. Det kan fungera, om du tvättar och ruggar upp underlaget först.
 
T
Om man öppnar länken i TS så kan man läsa att färgen kan målas på diverse underlag, bl a lackfärgsytor, så jag tycker inte att man ska vara så snabb med att "döma ut" möjligheterna som flera här gör.

Det viktiga är att få till en grundfärg som fäster på befintligt underlag och som ger fäste för väggfärgen. Sen ska man naturligtvis applicera färgen på ett sätt som ger en nöjaktig yta.

Enligt Alcro är det lämpligt att grunda en tidigare lackad yta med V-slip efter att ha ruggat upp den lackade ytan och tvättat den ren från feta rester med Målartvätt.

Min erfarenhet av V-slip är att den fäster bra på tidigare målade ytor, framför allt om de mattas ned och tvättas av innan, och att den ger ett bra underlag för andra färger.
V-slip är rätt tjock och "bygger" lite skikt så om man stryker ut den med pensel så behöver den moddlas lite eller slätas med en målardyna följt av en mellanslipning för att släta till den ytterligare. Gärna med 240 papper eller möjligen 180.
Bra är också om det inte är för varmt eller torrt i rummet när du målar så att färgen är öppen lite längre. Luftfuktigheten kan du öka genom att ha en kokande gryta med vatten på spisen(vilken tur att det är i köket du ska måla ;) )

Efter det kan toppfärgen läggas på med fin roller eller penslas på och moddlas/slätas i två lager.

Jag tycker att ccf ska testa på ovansidan som föreslaget och se om det inte blir tillräckligt bra fäste och yta för att det ska fungera.

@ccf: Tro inte att alla som skriver här är "så smarta och kunniga" - de skriver utifrån egen erfarenhet och vad de tror/har hört och det är inte alltid att betrakta som sanning - det gäller även mina råd/tips :p

I det här fallet så har jag själv använt v-slip ett antal gånger och har en uppfattning om hur den färgen fungerar men jag har inte använt just Pashmina så där extrapolerar jag hur andra vattenburna färger har fungerat när jag använt dem, både snickerifärger och väggfärger.

Lycka till!
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Stort tack Testarn, så skall jag göra.
Jag återkommer och rapporterar hur de går.
 
Häftgrund borde funka bättre än V-slip på en kyl, men annars bör metoden som Testarn föreskriver fungera hyggligt.

Jag skulle tvätta av med aceton (ta bort / undvik plastdetaljer!) och sedan matta ner ytan med scotch brite. Därefter rolla på häftgrund så snyggt som min förmåga tillåter, vilket innebär en mellanslipning och ytterligare en sväng med grund efter tork ;).

På häftgrund / v-slip kan du i princip måla vad som helst, men jag skulle personligen välja en matt lackfärg framför väggfärg eftersom vit varor har bra mycket högre ytslitage och nedsmutsning än väggar. Tänker framförallt på området runt handtagen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.