Jag vill komplettera mitt Siemens SPC larmsystem med kameraövervakning inomhus. Trådlös kamera är att föredra. Huvudsyftet med det är att kunna verifiera brand vid brandlarm. Som jag förstått det så måste man kunna se att det brinner innan man får larma 112.
Ett problem är att om det börjar brinna pga elfel och jordfelsbrytaren bryter strömmen, bryts även strömmen till övervakningskameran.

Hur har ni andra löst detta?
Batteridriven kamera?
Nätadapter med inbyggd UPS?
PoE kamera med PoE switch ansluten till UPS?

Mitt SPC system har så klart batteribackup. Router och fiberkonverterare är kopplad till UPS.
 
D
PoE kamera med PoE switch ansluten till UPS är väl att föredra. Bästa är väl om du kan integrera kameran i larmsystemet men Siemens kanske inte har någon sådan i sin produktkatalog? Har två kameror per 7.2Ah batteri till mitt larmsystem och de håller bra många timmar då varje kamera drar max 330mA vid larm skulle backupen räcka 8 timmar vid 75% energiurtag.
Vore det inte dock vettigare att bygga in sprinklers än att vänta på brandkåren?

edit: brasklapp dock ifall du nu ska ha kameraövervakning i varenda rum för att verifera brand så kommer din UPS kanske inte hålla i tillräckligt många minuter för att du ska få bekräftelse ändå. Trådlöst vid brand, kanske störs ut?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.