Villa byggd -43 och tillbyggd i slutet av 70-talet, självdragsventilation och bergvärme med golvvärme på bottenplan (sutteräng). Gamla skorstensstocken används inte till annat än köksfläkt. Kallvind som är tilläggsisolerad i slutet av 70-talet (glasull på sågspån) - samma år lades taket om senast med betongpannor. Har två badrum i huset utan mekanisk frånluft. Inga friskluftsventiler men seriöst otäta tvåglasfönster från byggåret.

Vid besiktning före köp för ett år sedan var vinden torr (RF 8% och ingen synlig påväxt). Huset var enligt uppgift bebott, varannan vecka en person och varannan tre.

Nu sedan vi bott i huset, två stora och två små, i snart ett år har vinden börjat kännas och se fuktig ut med flammighet på en del takstolar. I vintras sågs också områden med lite frost, framförallt nära den gamla skorstensstocken. Hittade dessutom plastmattor utlagda på golvet där uppe (parkettimitation så missade dem faktiskt vid inspektion före köp, de låg skymda och inte heller besiktningsmannen kan ha sett dem). Under plastmattorna är golvet (råspont) mörkfläckigt.

Satte upp torrbollar på vinden innan plusgraderna kom - dessa (tre st) fylldes på en månad.

Har precis gjort en del större renoveringar i huset så ekonomin är ansträngd. Vad tror ni - kan man klara sig med mekanisk frånluft i badrummen för att skapa undertryck? Eller måste jag in och täta på något sätt under isoleringen?
 
Det verkar som om bjälklaget är otätt, det kanske även saknas ångspärr. Mitt råd är att du försöker täta där det är möjligt. Bjälklag kanske är svårt men alla genomföringar, rör, runt skorsten samt att isolera ev vindslucka till lika bjälklag samt förse denna med tätningslist.Det bästa vore sedan att ha en kontinuerligt gående frånluftsfläkt som skapar undertryck på vinden Det bästa är ju en takfläkt med kökskåpa. Det är kanske svårt att ordna men har du fläktar i våtrummen så hjälper ju dessa. Du har väl ingen avloppsventilation eller fläkt som mynnar ut på vinden?

Dina fuktproblem beror på ett stort fukttillskott som skapas i bostaden av tvätt, matlagning, dusch. All denna fukt måste ut. En 30 min dusch alstrar 1 liter vatten i form av vattenånga! Häng tvätten ute. Som du själv säger är fönster kanske otäta men det kan vara idé att sätta in ett par friskluftsventiler-isovrummen. För att luft skall komma ut måste luft komma in!
 
Redigerat:
"Kontinuerligt gående frånluftsfläkt som skapar undertryck på vinden......."

eftersom det är praktiskt omöjligt att täta boyta från vind i ett gammalt hus utan att riva halva huset är ju detta en garanti för att få fuktproblem.


börja med att sätta fläktar i badrummen somsaknar det. Skaffa sådana som har ett lågfartsläge med kontinuerlig drift. Detta skulle jag försöka fixa direkt. I ävrigt går du in i enn torrperiod nu så läget på vinden kommer förbättras fram till hösten.
 
MathiasS skrev:
"Kontinuerligt gående frånluftsfläkt som skapar undertryck på vinden......."

eftersom det är praktiskt omöjligt att täta boyta från vind i ett gammalt hus utan att riva halva huset är ju detta en garanti för att få fuktproblem. ??

börja med att sätta fläktar i badrummen somsaknar det. Skaffa sådana som har ett lågfartsläge med kontinuerlig drift. Detta skulle jag försöka fixa direkt. I ävrigt går du in i enn torrperiod nu så läget på vinden kommer förbättras fram till hösten.
Helt ok med förbättring och fläktar!
Vad menar du med garanti för fuktproblem? Har du helt missförstått.? Fläkten skall inte sitta på vinden utan skall, som du och jag själv skriver skapa undertryck på vinden genom bjälklaget. Detta är det enda sättet på ett gammalt hus för att INTE få fuktproblem. Idén med att täta genomföringar att att få möjlighet till ett bättre undertryck förstås!
 
Redigerat:
Ni pratar nog om varandra.
När jag läser tidigare inlägg ser det ut som man genom fläktarna är ute efter att skapa ett undertryck på vinden vilket är fel. Detta kommer att leda till att varm fuktig luft dras från boytan som kondenserar i isoleringen eller på vinden och leder ofelbart till mögel och svamp problem på dito.

Det jag tror och hoppas på är att TS har ventilations fläkt som skapar ett undertryck i boytan för att minska transporten av fuktig varm luft till vinden.

/Peter
 
Eftersom du pratade om frånluftsfläkt verkade det rimligt att anta att du menade en fläkt som blåser luften ut, utomhus. Men du menar kanske en fläkt som drar luft från vinden och in på boytan. Eftersom vinden sannolikt är helt otät utåt lär det vara omöjligt att skapa det understryck du eftersträvar.

Det normala är ju annars att man hanterar detta genom att säkerställa korrekt frånluft i kök och badrum.

Jag tror man ska hålla sig till standardlösningarna för att lösa detta.

1. Säkerställ ventilationen i huset med mekanisk ventilation i våtutrymmen + tilluft i sovrum och "andra änden av huset". Tilluften är extra viktig om markradon finns i området.
2. Täta eller korrigera uppenbara fel, tex ventilation som mynnar ut på vinden, se även över ev trasiga backventiler till avluftning för avlopp.
3. Gillar man inte att lägga om taket kan någon sorts reglerad ventilation vara en lösning, tex Trygghetsvakten, eller om man bättre gillar en avfuktare. Här verkar dock problemen vara blygsamma så det kanske är bättre att börja med 1+2 innan man lägger ut mycket pengar på andra åtgärder.
 
psau; "Det jag tror och hoppas på är att TS har ventilations fläkt som skapar ett undertryck i boytan för att minska transporten av fuktig varm luft till vinden" . Precis vad jag menar! (y)

MathiasS; "Eftersom du pratade om frånluftsfläkt verkade det rimligt att anta att du menade en fläkt som blåser luften ut, utomhus." Precis vad jag menar! (y)
 
seniorkonsult skrev:
Fläkten skall inte sitta på vinden utan skall, som du och jag själv skriver skapa undertryck på vinden genom bjälklaget. Detta är det enda sättet på ett gammalt hus för att INTE få fuktproblem.
Om inte jag, och MathiasS, missuppfattat dig helt så verkar detta totalt galet.
Är det någonstans du ska skapa undertryck för att minska fuktbelastningen på kallvinden så är det i bostaden under kallvinden. Att skapa undertryck i själva vindsutrymmet skulle ju tvärtom förvärra situationen med att varm och fuktig luft letar sig upp.
 
Missförstånd igen. Undertryck=förhindra fukt upp till vinden vilket automatiskt bör bli när du ventilerar bostaden och förhindrar tjyvluft uppåt. Därför täta genomföringar så gott det går, dvs inte genom att riva ut isolering mm.
Det är så man gör inom byggnadsvård av gamla byggnader.
 
Ok, då är vi helt överens (y)
 
Tack för svar!

Jag har identifierat ventilationskanalen från badrummet på ovanvåningen, det leder ut i egen pipa i skorstenen förstår jag det som. Genomföringen finns under glasull, när jag lyfter på denna finns helt torra sågspån och någon form av gammalt skum runt röret (eller röret, det är inte runt, kantigt och ser ut att vara asbest..). Finns inte många andra genomföringar, det är skorstensstocken som möjligen kan vara otät (mest frost här) och så finns en separat genomföring för kamin som ser tät ut.

Badrummet på bottenplan har en tilluftsventil i duschhörnan och en ventil nära dörren i andra ändan av rummet, som jag inte vet vart den leder. Taket är lite sänkt här och detta sänkta tak fortsätter sedan ut i passagen med klädförvaring. Någon form av rör går där i tror jag, och så ventilationen. Var den mynnar vet jag inte. Kan den tänkas ansluta skorstensstocken fast jag inte ser hur? Vågar jag sätta en fläkt här?

Angående fläktar: tittade på Intellivent Fresh. En sådan på varje plan då, och så komplettera med friskluftsventiler så fort som möjligt. Dessutom täta kring skorstenstocken - vad använder man sig av då?

Återigen, tack för alla svar, stor hjälp för en husnybörjare!
 
En annan tanke är att sätta en mekanisk fläkt uppe på taket i frånluftskanalen för att få ett bättre flöde nu när murstocken inte längre är varm. Sommartid är ju luften i ett självdragshus mer eller mindre stillastående. Fast att ventilera ut den fuktiga badrumsfukten direkt genom väggarna är nog en bättre idé.
Till tvättstugan skulle jag rekommendera att du skaffar en luftavfuktare så att fukten från tvätten inte vandrar upp till vinden.

Angående ditt badrum så borde det vara frånluftsventilen som sitter i duschhörnan?
 
Tvättstugan är belägen i (det mycket trånga) badrummet på bottenplan och består av tvättmaskin och torktumlare. Hänger sällan tvätt inomhus, när jag gör det sker det i badrummet med öppet fönster och stängd dörr. Jag förklarade lite dåligt tidigare angående ventilerna. Den som sitter i duschhörnan sitter alltså i en yttervägg, och den som är belägen längre in i rummet sitter i taket som är nedsänkt just där. Jag utgick från att tilluften var den som satt i ytterväggen men det kanske är fel? Ska jag isf sätta fläkten i den ventilen i stället?

Mekanisk fläkt i frånluften övervägdes i samband med att köket renoverades men dels blev det riktigt dyrt och dels hittade vi en köksfläkt påstods vara väldigt tyst i vädringsläge. Håller kanske inte med om det men står för tillfället ut med suset, bara det inte börjar mögla på vinden..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.