The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Har mycket svårt att tro att du valt en för liten. Vårt hus är som ett T och pumpen sitter i ena längdriktningen. Inga som helst problem att värma och med tanke på att du inte har ett särskilt mycket större hus ska det inte vara några problem.

Viktigt är, som flera sagt, att den inte får stå på auto utan den ska stå på "heat". Annars så kan det bli knas och den börjar kyla. Enda skälet att den kanske inte räcker till är om huset inte är isolerat och värmen försvinner snabbare än du får in den men det har jag svårt att tro att det är så.

Hur kallt har det varit under dagen?

Hur stort hus har ni?
 
useless useless skrev:
Om du ställer värmen i auto-läge så börjar den kyla automatisk om det blir för varmt inne. Så länge det är kallt blir det ingen skillnad.

Jag är trög nu men om det står 25 på kontroll displayen. Och här är 24 på termometern 2 m bort. Då kyler den väl inte i varje fall
 
Så länge du har den i heat-läge kommer den aldrig att kyla. I auto-läge kan vad som helst hända...

Det är alltså inte fläktens autoläge...
 
Tack så mycket. Jag får väl köra med mina direkt el element när det är kallt ute då tycks det som. - 3 till - 7 verkar den inte klara här ju. :/
 
Nåt som inte stämmer, den ska klara det utan problem.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
L Lilla Husägaren skrev:
Hur stort hus har ni?
55m2 men inte historiens bästa isolering.
 
Okej lite skillnad ändå ju. 70 ca här väl. Kanske nåt större :/
 
  • Gilla
R00bban
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nåt som inte stämmer, den ska klara det utan problem.

Kan bara säga att jag innerligt helhjärtat vill att ni har rätt!

Jag får ringa dom imorgon Problemet är ju att r gått ju verkligen vara att se dess potential vid dom kyligare nätterna.
 
L Lilla Husägaren skrev:
Okej lite skillnad ändå ju. 70 ca här väl. Kanske nåt större :/
Ett sätt att kolla huruvida det är effekten är att kanske stänga dörren till ett rum eller två och se om den får mycket enklare att hänga med.

Utan att veta till 100% så känns det som att du endera har något problem med pumpen eller så huset huset värme till max.

Slutar pumpen någonsin gå eller går den konstant? Om du ställer den på t.ex. 22 grader, står den och drar hela tiden eller kör den en timme och vilar sen en kvart eller så innan den drar igång ett tag till osv?
 
  • Gilla
Lilla Husägaren
  • Laddar…
Har du testat öka fläkt hastigheten än ? 3-4 bör du köra på för att få iväg värmen bra, kör mina 2 här hemma alltid på fullfläkt. Visst låter de en del men man vänjer sig, å har man barn, tv, radio som låter så tänker man inte på det.
 
M Malten skrev:
Har du testat öka fläkt hastigheten än ? 3-4 bör du köra på för att få iväg värmen bra, kör mina 2 här hemma alltid på fullfläkt. Visst låter de en del men man vänjer sig, å har man barn, tv, radio som låter så tänker man inte på det.
Kör på 3 fläkt nu.
Det är ok värme här nu. Det svåra är vid minus grader ute. Den verkar inte palla trycket då.
 
galento
Kom att tänka på en sak installatören sa, att vissa rekommenderar ett avstånd
på 10 cm mellan innedel och tak men installatören menade att detta är
alldeles för snålt för att få ett bra luftflöde,vi har 23 cm mellan tak och
innedel.

Vi har ca 30 m2 mer yta att värma än dej Lilla Husägaren.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Ett sätt att kolla huruvida det är effekten är att kanske stänga dörren till ett rum eller två och se om den får mycket enklare att hänga med.

Utan att veta till 100% så känns det som att du endera har något problem med pumpen eller så huset huset värme till max.

Slutar pumpen någonsin gå eller går den konstant? Om du ställer den på t.ex. 22 grader, står den och drar hela tiden eller kör den en timme och vilar sen en kvart eller så innan den drar igång ett tag till osv?

Jag kan bara stänga toa dörr. Allt annat är öppet. Valv in till sovrummet, alltså ingen dörr..

Hur menar du med fel med huset? Isoleringen? Förstod inte dom meningarna just? Och vill gärna veta, all hjälp och idéer är välkomna nämligen!
 
galento galento skrev:
Kom att tänka på en sak installatören sa, att vissa rekommenderar ett avstånd
på 10 cm mellan innedel och tak men installatören menade att detta är
alldeles för snålt för att få ett bra luftflöde,vi har 23 cm mellan tak och
innedel.

Vi har ca 30 m2 mer yta att värma än dej Lilla Husägaren.
Aha min sitter placerad ca 12 cm ner. Har lågt i tak. 1, 15 ca här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.