galento
Hej våran luft/luft sitter i gaveln på huset och blåser i husets längdriktning och den
håller värmen bra i kylan.Inställd på 23 grader. Men det funkade mkt bättre när vi
höjde utsläpps vingarna ett läge.Kör fläkten på läge 3 ( av 4 )

Vi blev rådda att köpa en överdimensionerad modell.Den skulle klara mer än dubbelt
så stor boyta som vi har.Har endast toa elementet på,
resten av elementen i huset behöver vi inte använda.Har köksspis som vi kan
elda ved i när vi har lust.
 
Installerades igår så har inte hunnit undersöka utedelen så värst. Vingarna stod mer uppåt inatt.
 
Inget som blockerar utedelen? Emballage, gamla löv, älg, snöhög?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Har exakt samma pump men ett mindre hus, 55m2. Kan säga att vi trivs väldigt bra med pumpen. Fungerar bra och den har kapacitet att värma upp stugor/hus upp till 80m2 om jag inte minns fel. Det enda jag har att klaga på är att den låter tämligen mycket. Inte alls så tyst som man påstod det skulle vara. Ytterdelen stör oss inte men TT ha den på auto på fläkten om det är kallt är självmord för då låter det som en tromb.
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Har exakt samma pump men ett mindre hus, 55m2. Kan säga att vi trivs väldigt bra med pumpen. Fungerar bra och den har kapacitet att värma upp stugor/hus upp till 80m2 om jag inte minns fel. Det enda jag har att klaga på är att den låter tämligen mycket. Inte alls så tyst som man påstod det skulle vara. Ytterdelen stör oss inte men TT ha den på auto på fläkten om det är kallt är självmord för då låter det som en tromb.[/QUOTE

Har reagerat på ljudet med! Inte att tänka på att ha den på högsta
 
Fotografen Fotografen skrev:
Inget som blockerar utedelen? Emballage, gamla löv, älg, snöhög?
Nä tyvärr inte.
 
galento
På våran fjärrkontroll kan man se vingarnas läge direkt.
 
L Lilla Husägaren skrev:
Hej, fick monterat en luftvärmepump igår.
Fujitsu slim 9
Har ca 70kvm bottenplan. Ovanvåning som inte brukas.
Direkt el för övrigt.
Helt öppen planlösning i ett lång Smalt hus. Förutom ett sovrum samt toalett längst bort i ena gaveln på huset.
Pumpen sitter placerad på yttervägg knappt halvvägs in utav långsida hus.

Får bara upp till 20 grader här med den.
Haft igång pumpen sedan igår kväll och hela natten på högsta temp.
Varit några minus grader inatt.

Är den under dimensionerad fasar jag för nu? Så jäkla tråkigt.

Jag får testa köra den på MODE AUTO. Installatören ställde väl in det igår. Men tvivlar starkt på att det ska hjälpa. Verkar inte klara av jobbet i mitt hus i varje fall Så sjukt tråkigt. Pengar rakt i sjön och problemet inte löst att få så varmt som önskat för betydligt mindre pengar
 
galento galento skrev:
Hej våran luft/luft sitter i gaveln på huset och blåser i husets längdriktning och den
håller värmen bra i kylan.Inställd på 23 grader. Men det funkade mkt bättre när vi
höjde utsläpps vingarna ett läge.Kör fläkten på läge 3 ( av 4 )

Vi blev rådda att köpa en överdimensionerad modell.Den skulle klara mer än dubbelt
så stor boyta som vi har.Har endast toa elementet på,
resten av elementen i huset behöver vi inte använda.Har köksspis som vi kan
elda ved i när vi har lust.

Har väl valt en för liten då. Så jävla skit det känns.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om du ställer värmen i auto-läge så börjar den kyla automatisk om det blir för varmt inne. Så länge det är kallt blir det ingen skillnad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L Lilla Husägaren skrev:
Höll termometer intill där det fläktar ut, steg över 38 grader
Hur långt över då? Den borde komma upp iallafall runt 50 grader om du drar på fullt.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
L Lilla Husägaren skrev:
Har väl valt en för liten då. Så jävla skit det känns.
Har mycket svårt att tro att du valt en för liten. Vårt hus är som ett T och pumpen sitter i ena längdriktningen. Inga som helst problem att värma och med tanke på att du inte har ett särskilt mycket större hus ska det inte vara några problem.

Viktigt är, som flera sagt, att den inte får stå på auto utan den ska stå på "heat". Annars så kan det bli knas och den börjar kyla. Enda skälet att den kanske inte räcker till är om huset inte är isolerat och värmen försvinner snabbare än du får in den men det har jag svårt att tro att det är så.

Hur kallt har det varit under dagen?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
galento
Vi blev avrådda av installatören att köra maskinen i AUTO läget.
Antingen på kyla eller värme sa han.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Har mycket svårt att tro att du valt en för liten. Vårt hus är som ett T och pumpen sitter i ena längdriktningen. Inga som helst problem att värma och med tanke på att du inte har ett särskilt mycket större hus ska det inte vara några problem.

Viktigt är, som flera sagt, att den inte får stå på auto utan den ska stå på "heat". Annars så kan det bli knas och den börjar kyla. Enda skälet att den kanske inte räcker till är om huset inte är isolerat och värmen försvinner snabbare än du får in den men det har jag svårt att tro att det är så.

Hur kallt har det varit under dagen?

Jag har som sagt haft den på HEAT hela natten.
Satte dem på AUTO först nu precis.
Efter kl 11 typ blev här varmare då solen kom fram ute.
 
Just nu är här 24 grader. Men som sagt... Den ska väl klara kallare nätter som inatt?
 
useless useless skrev:
Hur långt över då? Den borde komma upp iallafall runt 50 grader om du drar på fullt.
Får prova
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.