Hej,
Vi är nyinflyttade till ett radhus och behöver hjälp med att förstå hur värmesystemet (fjärrvärme) fungerar och varför våra element på nedervåningen är kalla medan elementen på övervåningen gör att det är obehagligt varmt.

Vi har tidigare haft kallt även på övervåningen, men det åtgärdades genom att lufta elementen och därefter fylla på med vatten i systemet. Det hjälpte dock inte på nedervåningen där det fortsatt är kallt.

Nedervåningen har element med termostater som inte går att vrida och som inte heller har ett stift. Rören som går till/från elementen är också kalla.

Bifogar lite bilder på hur centralen ser ut och panelerna som vi har att justera inställningar på. Tacksam för all hjälp till felsökning och eventuella justeringar av inställningar!

• Fjärrvärmecentral med röda tryckkärl och flera reglage och indikatorer för att justera värmen, märkt med Danfoss och Cetetherm, omgiven av rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på fjärrvärmecentral med reglage och inställningspanel, inklusive Danfoss-logotyp synlig i nedre hörnet.
    Skapa konto
  • Digital termostatpanel med flera knappar och en display som visar temperaturen 21 grader. Funktionen inkluderar tillfälliga inställningar och justeringar.
    Skapa konto
Börja med att ställa ner ventilerna uppe till ca hälften och se vad som händer, verkar som flödet går förbi nere. Vet du om det 1-rörs eller 2- rörssystem.

Hej,
Menar du ventilerna på elementen? De går ej att vrida, bifogar bild på dessa. Båda rör som går till/från ventilen på bilden är kalla. Osäker på om vi har en-/tvårörssystem, men eftersom vi inte kan justera termostat vid element så antar jag att det är 1-rör? Vi är som sagt helt nya för den här typen av utmaningar och försöker lära oss nu.

Det finns ett antal ventiler under fjärrvärmecentralen som jag skulle kunna vrida på om det är dessa du menar? De två mellersta rören på bilden (lite större diameter) är kalla medan övriga är varma i varierande grad.

• Ventil på element med två synliga rör och en central skruv, markerad med blå och röd prick. Rörens temperatur är varierande.
    Skapa konto
  • Ventiler och rör kopplade till fjärrvärmesystem, med flera röda ventiler och rör av olika material och storlek, några av dem är kalla.
    Skapa konto
Det där är ingen termostat, utan det är helt manuella vred på radiatorerna.

Sex manuella vred med röda handtag numrerade 1 till 6 på ett rörsystem ovanför radiatorer och varmvattenväxlare.
Skapa konto

1 & 2 = fjv framledning & retur.
3 = inkommande kallvatten till VV-växlaren.
4 = utgående varmvatten från VV-växlaren.
5 & 6 = framledning & retur radiatorkretsen.

Tre slingor för radiatorerna, två går uppåt en går nedåt.

Demmpa Demmpa skrev:
Det där är ingen termostat, utan det är helt manuella vred på radiatorerna.

[bild]
1 & 2 = fjv framledning & retur.
3 = inkommande kallvatten till VV-växlaren.
4 = utgående varmvatten från VV-växlaren.
5 & 6 = framledning & retur radiatorkretsen.

Tre slingor för radiatorerna, två går uppåt en går nedåt.
Hej,
Så vreden ska alltså gå att vrida på? För det händer ingenting oavsett hur hårt jag försöker vrida. Vredet går dock att skruva loss, bifogar bild på hur det ser ut innanför.

Vi har just nu ungefär 25 grader på övervåningen och 17 på nedervåningen. Panelen där vi kan ställa in önskad temperatur är ställd till 21 grader...

• Närbild på skruvat av termostatvred, visar rör och ventilmekanism under en radiator.
    Skapa konto
B BastiSand skrev:
Hej,
Så vreden ska alltså gå att vrida på? För det händer ingenting oavsett hur hårt jag försöker vrida. Vredet går dock att skruva loss, bifogar bild på hur det ser ut innanför.

Vi har just nu ungefär 25 grader på övervåningen och 17 på nedervåningen. Panelen där vi kan ställa in önskad temperatur är ställd till 21 grader...
Jepp det ska gå att vrida på den. Det är 1 -rörssystem som du har, och i ventilen sitter det som en vinge som ska föra upp rn del av flödet till elementet och en del ska vidare till nästa element. Inte säkert att det går, men prova med att knacka lite bordust på axaln med en hammare och samtidigt vicka på axeln med en större skiftnickel eller en polygrip, fram och tillbaka. Det kan gå att få ut hela ventilen om sägersäkringen lossas, dem med öronen på, med en speciell tång. Men då måste systemet tömmas på vatten, annars blir det bra blött under elementet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det ska gå att vrida på den. Det är 1 -rörssystem som du har, och i ventilen sitter det som en vinge som ska föra upp rn del av flödet till elementet och en del ska vidare till nästa element. Inte säkert att det går, men prova med att knacka lite bordust på axaln med en hammare och samtidigt vicka på axeln med en större skiftnickel eller en polygrip, fram och tillbaka. Det kan gå att få ut hela ventilen om sägersäkringen lossas, dem med öronen på, med en speciell tång. Men då måste systemet tömmas på vatten, annars blir det bra blött under elementet.
Aha okej, jag antog att de inte skulle gå att vrida på eftersom vi tidigare (förra boendet) har haft centralstyrda element där vredena saknade funktion. Då ska jag prova våga ta i lite mer och se om de rör sig!

B BastiSand skrev:
Aha okej, jag antog att de inte skulle gå att vrida på eftersom vi tidigare (förra boendet) har haft centralstyrda element där vredena saknade funktion. Då ska jag prova våga ta i lite mer och se om de rör sig!
Jepp men du måste samtidigt knacka på axeln, så det blir som vibbrationen på det som ärgat, och det kan ta lite tid att kanske få den att röra på sig, så var lite försiktig med att ta i.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej alla,

Det stora problemet visade sig vara att vredet på handdukstorken på nedervåningen hade stängts. Det verkar som att kopplingen till handdukstorken saknar någon form av bypassfunktion, så när vredet stängdes så kunde inte flödet fortsätta till elementen. Det gjorde att nedervåningens element blev mycket kalla. Systemet verkar ha försökt lösa det genom att brassa på rejält och därmed skapat subtropisk övervåning, till min och hundarnas stora förtret. När vredet på handdukstorken öppnades igen så började elementen på nedervåningen bli varma igen och temperaturen på övervåningen sjönk samtidigt.

Problemet med olika temperatur är dock inte helt löst. Övervåningen är fortfarande något varmare än önskat (men hanterbar värme). Jag gissar att det beror på att styrpanelen med termosensor befinner sig på nedervåningen så att temperaturen på övervåningen inte tas i beaktande överhuvudtaget.

Eftersom nedervåningen nu är på behaglig nivå tänker jag att det är rimligast att försöka få ner temperaturen på övervåningen och låta nedervåningen vara helt och hållet. Jag ser följande alternativ:
1) Arbeta med vredena på elementen som för tillfället sitter fast enligt @jonaserik (jag har inte lyckats få dessa att röra sig än, men jag kanske är för mesig). Möjligen byta vreden enligt @Demmpa förslag från ROT-boken.
2) Strypa flödet i slingan från början, om det ens är möjligt. Enligt andra forumtrådar kan det finnas ventiler för sådant vid fjärrvärmecentralen, men jag har inte identifierat några sådana än.

Finns det andra vägar att gå än dessa?

OK , 1 rörs där HT har kopplats direkt på rören och stängs det av, så blir det stopp till allt annat. Det måste finnas ett koppel med inställning för 1 rörs på HT. Har varit med om det tidigare hos en kund med samma problem. det blir att försöka få till ventilerna på elementen, finns ingen genväg. Ska det vara riktigt så ska det vara en strypventil på stammen upp som sänker flödet dit. med påföljd att en del element inte blir så varma som dom ska.

B BastiSand skrev:
Det stora problemet visade sig vara att vredet på handdukstorken på nedervåningen hade stängts.
Hur ser anslutningen till handdukstorken ut?

Ser det ut som följande,
Handdukstork med röranslutningar och termostatventil monterad på en kaklad vägg.
Skapa konto

https://www.byggahus.se/forum/threads/enroersystem-handdukstork.360666/

Eller ser det ut som följande,
Kromad handdukstorksventil med två röranslutningar och vit vredknopp på kakelvägg.
Skapa konto

https://www.byggahus.se/forum/threads/felkopplad-handdukstork-m-m.250164/

Om det är nedre alternativt så är det förhoppningsvis omställbart till enrörssystem.

Hej,
Vi har enligt ditt nedre exempel (se bifogad bild). Egentligen är det inte hela världen att handdukstorken är igång hela tiden, jag antar att den har ersatt vanligt element i badrummet då detta saknas. Vi har tidigare i lägenhet bara haft elektrisk handdukstork så vi har aldrig behövt tänka på hur det påverkar resten av slingan. Det får väl bli ett projekt för framtiden att åtgärda!

Angående strypventiler på tillvattnet till elementen på den lite för varma övervåningen, kan det vara dessa (se bild med inringade skruvar)? Den högersta skruven (ej inringad) verkar vara på slingan till nedervåningen.

• Handdukstork med rörinstallation och ventil kopplad till badrums-system, ovanför blått kakelgolv.
    Skapa konto
  • VVS-installation med flera rör och ventiler. Två ventiler är inringade i rött, potentiella strypventiler för värmesystemet.
    Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.