Jag har länge funderat på att sätta upp en tegelvägg i min lägenhet. Jag ska inte mura upp den från golvet utan "kakla" fast det hela mot väggen. Jag har varit i exakt alla butiker och kikat på deras fasadtegel och även om man väljer de dyra varianterna, ser det så otroligt fejk och dåligt ut i alla montrar. Det är så fult, jisses! Jag vill att det ska se äkta, slitet och gammalt ut, där inte alla bitar är så perfekta och hela. Har därför planer på att köpa begagnade tegelstenar, gapa dom på längden och på så vis fixa mitt egna, äkta fasadtegel. Väggen är 4kvm så det krävs ju en 150-200 stenar vilket är ett himla slit. Är det någon som har erfarenhet av detta? Att kapa tegel med "stämjärn" och hammare eller cirkelsåg/klinga. Vägrar nämligen fejk, fasadtegel, alla ser ju att det inte är äkta då.

Vill att det ska se ut som på bilden nedan.

Sliten och ojämn tegelvägg bakom modernt matbord med röda stolar och en blå vas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips och synpunkter.
 
Såga är nog det enda realistiska alternativet. Med med en bra maskin bör det funka.
 
Inga problem att kapa tegel.

Beror på om du vill betala för en riktig såg ( ~10,000:- ) eller kör med billig klinga på vinkelslipen och sågar från två sidor...

Skulle gissa att du bör göra dom iaf 2cm, gärna 3cm, tjocka för att dom ska hålla och att fogen ska bli snygg.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Finns att köpa har satt det i en hall va ca 12 mm tjockt minns inte vem som levererade men det var ganska dyrt men snyggt
 
  • Gilla
Rohlin
  • Laddar…
Har också letat riktiga tegelskal under flera års tid och det återstår få alternativ:
- köpa nedkapade tegelstenar från Ljungabronstegel
- kapa själv
- köpa Randers tegelskal, vilket är krångligt eftersom produkten levereras (och troligen tillverkas) på beställning. Dessutom känner inte Randers ÅF till att de har den produkten i sitt sortiment vilket borgar för kaos.

Tegelskal från Randers blir absolut snyggast. Övrigt dekorationstegel på marknaden ser ut som skräp.

http://ljungabronstegel.com
http://www.randerstegl.se/se/tegel/andra-tegeltyper/tegelskal
 
Redigerat:
  • Gilla
Rohlin
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Har också letat riktiga tegelskal under flera års tid och det återstår få alternativ:
- köpa nedkapade tegelstenar från Ljungabronstegel
- kapa själv
- köpa Randers tegelskal, vilket är krångligt eftersom produkten levereras (och troligen tillverkas) på beställning. Dessutom känner inte Randers ÅF till att de har den produkten i sitt sortiment vilket borgar för kaos.

Tegelskal från Randers blir absolut snyggast. Övrigt dekorationstegel på marknaden ser ut som skräp.

[länk]
[länk]

Tack för svaret! Ljungabrons tegel såg bra ut men problemet är alltid att de ligger så långt bort. Jag bor i Göteborg och dessa stenar fanns nere i ystad. Jag har en gubbe där jag kunde köpa ca 200 begagnade, slitna och tjusiga stenar ifrån. Men då får jag så klart köra hem alla och kapa 200 stenar på baksidan. Det är ett jäkla slavjobb men det verkar ju vara sista lösningen.
 
Det viktigaste är ju att man blir nöjd med resultatet! Det blir säkert jättebra med egenkapade stenar, även om en släpkärra till Österlen kan motivera kostnaden.
Jag har samlat på mig (gratis) ett par tusen beg. stenar genom åren och i slutändan kanske jag också får kapa själv. Behöver 1500 tegelskal till matkällaren. Idag slammade väggar.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det viktigaste är ju att man blir nöjd med resultatet! Det blir säkert jättebra med egenkapade stenar, även om en släpkärra till Österlen kan motivera kostnaden.
Jag har samlat på mig (gratis) ett par tusen beg. stenar genom åren och i slutändan kanske jag också får kapa själv. Behöver 1500 tegelskal till matkällaren. Idag slammade väggar.

Men att använda sig av en vanlig handhållen vinkelslip och köpa några nya blad, är det rimligt tro att kapa 200 stenar på det sättet? Det går väl rätt enkelt att såga från olika håll i vanligt tegel? Dammar ju som bara den men ändå?
 
Hyr eller köp en riktig vattensåg
istället
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hyr eller köp en riktig vattensåg
istället
Kan du tipsa om någon bra sida som hyr ut lite mer rejäla sågar? Bor i Göteborg
 
Cramo eller ramirent har du nån av dom inärheten?
 
Tack, ska testa att ringa dem på måndag. Men om man hyr en riktig pjäs att kapa tegelstenar med på längden, borde det väl gå snabbt att såga till ca 150-200 stenar. Massvis med damm men borde väl gå fort ?
 
R Rohlin skrev:
Tack, ska testa att ringa dem på måndag. Men om man hyr en riktig pjäs att kapa tegelstenar med på längden, borde det väl gå snabbt att såga till ca 150-200 stenar. Massvis med damm men borde väl gå fort ?
Inget damm om du har en riktig pjäs. Den är garanterat en våtsåg annars käkar den kapskivor. Vi talar alltså om en såg med stativ där du antingen skjuter arbetsstycket in i sågen eller spänner fast stycket och skjuter såghuvudet genom materialet.
 
Kan man inte leva med att väggen blir lite tjockare?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan man inte leva med att väggen blir lite tjockare?
Bra tänkt men det är en 2dm hög, vacker trälist längst ner som jag inte vill mura för, de måste kaklas upp direkt mot väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.