Hej alla

I vårt nya hus hade vi planerat ett köksfönster ca 10cm högre upp än diskbänken och sätta mosaiken även under fönstret. Mosaik skall sitta som stänkskydd upp till undersida överskåp.
Nu har huset kommit - fönstret är ej uppflyttat utan sitter precis ovanför diskbänken. Att fönstret sitter fel bortser vi ifrån just nu...

Hur gör man nu med mosaiken? Måste man sätta mosaik/kakel även in i fönstersmygen??

Killen som satte upp tapeten lämnade fönstersmygen otapetserad upp i höjd med överskåp, för att man måste ha mosaik/kakel i smygen annars förstör vattnet tapeten.

Visst förstår jag att tapeten kommer att vara utsatt men MÅSTE man ha mosaik i smygen?

Är det snyggt att ha mosaik en bit upp (ca 50cm) i fönstersmygen och resten tapet?

Min tanke för köket var INTE detta! Är jag bara enveten? Måste kanske byta inställning? ??? ???

Hur har ni andra löst det vid diskbänk med fönster - kakel eller inte??
 
Måste säga att jag har svårt att se framför mig en fönstersmyg som är både tapetserad och kaklad :-/

Varför inte göra smygen så den ansluter till själva karmen, dvs. trä, MDF eller liknande som målas i samma nyans som karm+båge?!

MVH//Christina.
 

Svårt var det att förklara. Har försökt lägga in en bild på köket. Det är fönstret mellan skåpen det gäller.
Det finns inga lister eller något runt om fönstret, det är som infällt.
Ju mer jag tittar på det ju mer känns det som om mosaiken inte skall sättas i smygen.
Eller kommer tapeten att förstöras på nolltid??

Byggimpert: Det är det underbara Iridium Zinja som skall sättas upp efter vårt tillträde, du vet vart tipset kom från!! :) :)


koket.gif
 
Ahaa....... :D, den fantastiska mosaiken (hur kunde jag glömma den), du bara måste lägga in en bild när den är på plats, det har jag dessutom bestämt för mig att du lovat mig en gång för länge sedan :-* ;).

Men nu skulle jag ju verkligen vilja veta varför du inte sätter den hela vägen upp runt fönstret (ända upp mot taket) samt inne i smygen (verkar ju vara ett väldigt begränsad yta), varför överhuvudtaget stycka upp den lilla ytan med både mosaik och tapet, nääe...... strunta i tapeten ;)

MVH//Christina.
 
Jajamen, jag lovade för LÄNGE SEN att skicka bild - men, av väldigt många orsaker har huset inte blivit klart... Det kommer en bild!

Att sätta mosaik hela vägen är inte dumt.
Det har dock blivit en förändring från ritningen vi fick - det är nu öppet ovanför överskåpen, tapet på väggen. Takhöjden har ökats efter det att ritningen gjordes.
Kanske kan man sätta mosaiken upp till överkant skåp och låta tapeten vara kvar ovanför?
Om mosaiken går hela vägen till taket känns det som om man stör linjen som finns ovanför överskåp.

Byggimpert: Stort tack för ditt engagemang på forumet!

//Sara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.