Suck - fel i rubriken borde stå "Justera FTX-donen själv?". Mod får gärna ändra. :)

Vi drog igång vårt aggregat idag i vår ca 150 m2 villa med tidigare självdrag. Inte hunnit täta de tidigare "fönsterventilerna" än (borttagna tätningslister upptill i tilluftrummen). Så kanske måste man justera in igen efter detta, även om installatören tyckte det knappt skulle ha betydelse.

Nåväl, vissa tilluft- o även frånluftdon låter mer än andra. Ett par är verkligen knäpptysta i princip. Drog åt donet i dotterns sovrum nu och det blev märkbart tystare. Men hur mycket vågar man skruva själv utan att förstöra den injustrerade balansen de fick till när de var runt o mätte vid varje don?
 
Du behöver inte ändra donen för att du tätat uteluftsventilerna.
Eller vill du ändra ventilernas inställning för att få ner ljudet?
Förstod inte riktigt.
 
T Tjoa skrev:
Du behöver inte ändra donen för att du tätat uteluftsventilerna.
Eller vill du ändra ventilernas inställning för att få ner ljudet?
Förstod inte riktigt.
Ja, att få ner ljudet är ju det viktigaste. Börjat vänja mig, men fortfarande nån tillluft o ett par frånluft med oacceptabel ljudnivå.

Jag tänkte bara att man ställt in ett värde efter en nivå när jag har öppna fönsterventiler. Om man kan dra ner varvtalet efter att jag tätat dessa? Och därmed kanske också få ner ljudet lite den vägen.

Men det är nog jag som inte lärt mig koncepten riktigt gällande FTX. Undertrycket på 5% t.ex., är väl bara en diff på flöde in vs. flöde ut, men i realiteten måste väl husets täthet spela in?
 
Drar du ner hastigheten på fläkten nu kommer flödet att sjunka proportionellt lika mycket på alla don.
Är det då injusterat efter minimiflöden som det brukar vara är det nog bättre att sätta större ljuddämpare efter aggregat eller innan tilluftsdonen och få ner ljudet på det sättet.
Tänk på att man vänjer sig vid ljud. Vänta en månad och se om du fortfarande stör dig på det, och åtgärda fet då istället.

Ja husets täthet spelar roll. Är det helt tätt kommer till och frånluft ta ut varandra. Men så är det sällan. Oftast finns läckage i kamin elker spisfläkt osv.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Ja, det finns plats i en kattvind att sätta extra flex-ljuddämpare iallafall till två av tilluftsdonen. Sen har vi t.ex. ett mindre arbetsrum där vi har tilluft men borde kunna justera ner flödet (vi får göra ny injustering så småningom) eftersom det bara används sporadiskt som (gäst-)sovrum och då tycker jag inte luftombytet behöver vara 100% där. Som det är nu tycker jag vi har större luftflöde i nämnda lilla arbetsrum än i ett dubbelsovrum, känns som man borde tagit mer hänsyn till hur rummen används. Å andra sidan föredrar jag att det låter mer i de rum man sällan använder :)

Sen absolut, jag tänker avvakta och se hur vi vänjer oss med ljudet, med tanke på att vi haft ett helt tyst hus tidigare (förutom trafikljud emellanåt genom de kopplade tvåglasfönstren), redan nu tycker jag att man vant sig lite så det är absolut en parameter. Men om TV:n blir tyst plötsligt, så märks ju ljudet från tilluftsdonet i vardagsrummet, så är det.

Jag tror fortfarande att donen (ska kolla upp om jag kan få reda på vilken modell det är, dyra var de iaf) är lite bov i dramat, ljudet kan ju minska drastiskt bara man trycker lite på kanten, då funderar man ju hur de är konstruerade akustiskt typ.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.