Är det någon som har kunskap om Rock-Ola speciellt men kanske går det bra om man har insikter om gammal elektronik. Jag behöver byta en kabel men är osäker på hur jag går vidare... Ena änden ser jag, men den andra försvinner i en "låda" och jag vet inte hur jag går vidare, är det någon typ av kontakt så jag bara drar, eller vrider, eller måste kag skruva loss den här "lådan"...
Bilder i kommentar.
 
Närbild av äldre elinstallation med exponerade trådar och sliten isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med transformator, säkringar och ledningar på en lila vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är säkert ingen kontakt utan man behöver öppna lådan för att komma åt änden. Det är väl elkabeln, så räkna med att det är högspänningsprylar inuti lådan. Tänk dig för innan du öppnar!
 
F fredrik.johansson skrev:
Det där är säkert ingen kontakt utan man behöver öppna lådan för att komma åt änden. Det är väl elkabeln, så räkna med att det är högspänningsprylar inuti lådan. Tänk dig för innan du öppnar!
Så här ser hela lådan ut. Elektrisk låda med transformator, säkringar och kablar för belysningsanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kablarna är utbytta och nu är den som tidigare, nästan fungerande...
Något hände för ett par år sedan då den stannade i "cykeln" så att säga. Den har stått och skämts i ett hörn sedan dess men jag tänkte att det var dags att ta tag i det nu, och fick börja med att byta strömkablarna som hade sin isolering helt uttorkad. Finns det någon kunskap här på forumet om jukeboxar och då framför allt en Rock-Ola? Det handlar om Rhapsody 160, dvs modell 408.
 
Får svara mig själv här...., en vital del i mekanismen hade kleggat ihop så att delarna inte kunde röra sig oberoende av varandra. Nu är detta avhjälpt, stött på nya problem och fixat, men nu återstår att hitta en nål till den, den hade bara försvunnit under mina felsökningar och reparationer :( Jag behöver komma i kontakt med någon som har delar till min maskin eller vet var/hur man beställer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.