Jag skall bygga nytt och det enda jag vet är att jag skall ha en jordvärmepump som basvärme. Jag har hela tiden varit inne på att även komplettera med solpaneler. Detta för att få en "billigare" värme när så är möjligt.
Alla man pratar med har den perfekta lösningen. Men vad är sant? Lönar det sig? De pumpar som man använder sig av i dessa fall jobbar som jag förstår det med fast kondensering, alltså full effekt. En "vanlig" pump jobbar med flytande kondensering. Kan det bli så att de relativt få soltimmarna som vi trots allt har i sverige och den besparing det ger äts upp och kanske rentav blir dyrare med en sådan pump?
Jag har förstått att solvärme lämpar sig bäst som komplement till olja/ved/pellets som jobbar med högre temp.
Solvärmen produceras ju när värmebehovet är som lägst (grovt räknat). Resterande tid jobbar pumpen. Är då en med fast kondensering lämplig?

Jag har många frågor men vi börjar så här.
 
Nej det lönar sej inte, Möjligen att pumpen skulle hålla längre o på så sätt tjäna på det..

Då du bygger nytt antar jag att du ska ha golvvärme o det bör du ha över allt både med tanke på comforten samt att det gör att du får ut max av VP´n, Satsa helre pengarna på frikyla än solfångare o mycket slang i marken samt en pump dimesionerad för 100%
 
Hejsan.

Ta och kolla upp en pump som heter Evi Heat. Den samkör borrhål och solfångare.

Har du tur och har borrat i berg. Så lagrar du ner en del solenergi där (alltså som en accatank). Annars så går den + ändå så länge solfångaren laddar in till pumpen. De som fått dessa rätt installerade har i regel COP som de andra pumparna har en bit kvar till.


Att låta solfångare jobba mot pump är optimalt, då du bara behöver höja en låg temp lite för att göra vinst. Där kan fångarna ladda ner optimalt även vinterhalvåret. Och du får ut mer kWh ur panelerna.

Här har du en länk http://www.eviheat.se/'


Nej jag jobbar inte åt dom. Inte heller åt någon som säljer dem. :)