Jag skall bygga nytt och det enda jag vet är att jag skall ha en jordvärmepump som basvärme. Jag har hela tiden varit inne på att även komplettera med solpaneler. Detta för att få en "billigare" värme när så är möjligt.
Alla man pratar med har den perfekta lösningen. Men vad är sant? Lönar det sig? De pumpar som man använder sig av i dessa fall jobbar som jag förstår det med fast kondensering, alltså full effekt. En "vanlig" pump jobbar med flytande kondensering. Kan det bli så att de relativt få soltimmarna som vi trots allt har i sverige och den besparing det ger äts upp och kanske rentav blir dyrare med en sådan pump?
Jag har förstått att solvärme lämpar sig bäst som komplement till olja/ved/pellets som jobbar med högre temp.
Solvärmen produceras ju när värmebehovet är som lägst (grovt räknat). Resterande tid jobbar pumpen. Är då en med fast kondensering lämplig?

Jag har många frågor men vi börjar så här.
 
Nej det lönar sej inte, Möjligen att pumpen skulle hålla längre o på så sätt tjäna på det..

Då du bygger nytt antar jag att du ska ha golvvärme o det bör du ha över allt både med tanke på comforten samt att det gör att du får ut max av VP´n, Satsa helre pengarna på frikyla än solfångare o mycket slang i marken samt en pump dimesionerad för 100%
 
Hejsan.

Ta och kolla upp en pump som heter Evi Heat. Den samkör borrhål och solfångare.

Har du tur och har borrat i berg. Så lagrar du ner en del solenergi där (alltså som en accatank). Annars så går den + ändå så länge solfångaren laddar in till pumpen. De som fått dessa rätt installerade har i regel COP som de andra pumparna har en bit kvar till.


Att låta solfångare jobba mot pump är optimalt, då du bara behöver höja en låg temp lite för att göra vinst. Där kan fångarna ladda ner optimalt även vinterhalvåret. Och du får ut mer kWh ur panelerna.

Här har du en länk http://www.eviheat.se/'


Nej jag jobbar inte åt dom. Inte heller åt någon som säljer dem. :)






Annammade iden i min anläggning, men använder en luft/vattenpump i stället för att slippa borrhålet (behövs ej här i Södra Sverige).


Mvh. Anders S
 
Redigerat:
Det där med att lagra solenergi i berggrunden är bara ett försäljningsknep, för egentligen är det ju ur grundvattnet man tar energin.
Om du då värmer upp grundvattnet med solvärme så rinner det varmare vattnet bara vidare.
Enda anledningen att ha återladdning är om man har ett underdimensionerat hål och har fått permafrost, då kan det vara bra att tina hålet med solens hjälp. Annars är nog återladdning bara ett finare ord för att dumpa energi när tankarna är fulla......
 
Man kan ju tycka vad man vill om både värmepumpar och solfångare .
Men jag anser ju att våra vänner miljöinspektörer på kommunerna borde ställa lite krav vid en ev installation vp och borrhål.
Vad jag förstår så krävs det tillstånd från kommunen om man skall installera borrhål och i samband med detta skulle man kräva att det installerades solfångare . så att man kommer ifrån problemet som man tex har i Huddiksvall där det tydligen finns så många borrhål att bergstempen sjunker .
När det gäller energiutnyttjande finns det väldigt mycket mer att önska
ta bara det exempel att många i hela europa /världen värmer sitt tappvarmvatten med gratisenergi eller andra energieffektiva lösningar typ vp men trots detta finns ej tvättmaskiner eller diskmaskiner med dubbla inlopp ett för kall vatten och ett för varmvatten utan man tvingas mata maskinen med kallvatten som sedan måste värmas med direkt el detta tycker jag är ganska PUCKAT.
 
Det finns både tvättmaskiner och diskmaskiner för dubbla anslutningar, men "vanligt " folk vill inte köpa för dom tycker att det blir för dyrt. Och att det skulle vara nått problem med "kallt" berg i huddik är inget annat en en skröna och skulle man få problem någon stans är det bara att öka borrdjupet vilket blir betydligt billigare och effektivare än att tillföra marken/berget värme med hjälp av solfångare.
 
Det finns både tvättmaskiner och diskmaskiner för dubbla anslutningar, men "vanligt " folk vill inte köpa för dom tycker att det blir för dyrt.
Hur var det nu med koldioxidhotet eller det har du inga problem med på ditt jordklot.
 
Återladdning av borrhål fungerar inte påstår många, och det låter logiskt att grundvattnet tar med sig värmen man pumpar ner i ett borrhål.
Men återladda jordvärme?
Jordvärme bygger mer på värme från just jord som inte rinner iväg.
Borde det fungera bättre?
 
På mitt klot är inte koldioxid det "stora" hotet, jag ser betydligt större fararor.
CO2 halten har ökat från ~0,030% (preindustriell nivå) till 0,038 % (idag)
Den gas som står för 95% av växthuseffekten är vattenånga dom resterande 5% ger CO2, CH4, N2O, KFK, HFK och andra fluorhaltiga typer. Och metan är god tvåa gällande växthuseffekt.
Problemet är väl att så många tror att den koldioxid som vi människor producerar är den enda orsaken till temperaturhöjningen på vår planet, det gör att åtminstone jag tycker att debatten är inte är riktigt seriös. Att sedan media hänger på och startar ett "drev" gör inte saken bättre.
Orsaken är betydligt mer komplex, men ingen som räknar på problemet tar med alla saker som påverkar vårat klimat som, jordens varierande avstånd till solen, ändringar i jordaxelns lutning, solvindens påverkan på "rymdparticklar" partiklar och deras inverkan på molnbildning, jordens naturliga variationer av "utsläpp" av gaser och partiklar mm.
Om man ger sig tid och har intresse att söka information om hur vår jords klimat har utvecklats genom årmiljonerna tror jag att man kanske får en något annorlunda bild av klimatsvängningar.
 
http://www.olfs-ringen.de/html/alfa_mix.HTM

Det finns lösningar på allt

Denna manickens egenskaper borde man med lätthet programera in i en modern tvättmaskin och sedan kunde man om man ville köpa detta som ett tillbehör .

Energipriset är tydligen ej tillräckligt högt ännu.
 
jopvmo skrev:
De pumpar som man använder sig av i dessa fall jobbar som jag förstår det med fast kondensering, alltså full effekt. En "vanlig" pump jobbar med flytande kondensering.
Varifrån kommer det påståendet?

Eviheats lösning jobbar med flytande kondensering såvitt jag förstår från deras hemsida. CTC skriver det rent ut.

En gammal tråd om ämnet.
http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/31278-jordvaerme-solfangare-nagon-ide.html
 
imported_dr skrev:
Man kan ju tycka vad man vill om både värmepumpar och solfångare .
Men jag anser ju att våra vänner miljöinspektörer på kommunerna borde ställa lite krav vid en ev installation vp och borrhål.
Vad jag förstår så krävs det tillstånd från kommunen om man skall installera borrhål och i samband med detta skulle man kräva att det installerades solfångare
Det om nått är väl totalt vansinne, Hur många kWh/år tror du du sparar med solfångare om du har berg/jord värme??
Har du tur spar du 1000 kWh/år men troligen bara ca700 kWh/år vilket vare sej är lönsamt el klok investering även om elen kommer kosta det dubbla mot idag..

Det är som att byta ut fungerade elprylar till nya lågenergi prylar (kyl/frys/lågenergilamopor mm) det är en större miljö påverkan än att behålla det som funkar...
 
Jag har en evi och natuligtvis har den flytande kondensering.
Man ska inte skaffa solfångare för att värma marken eller berget,man ska värma vattnet och huset, om det sedan blir lite värme över så kan man dumpa det i berget.
Jag skulle idag inte ha köpt en EVI utan köpt en billigare pump(Nibe) och gjort en egen solfångarlösning.
EVIn kostar för mycket och värmer berget i onödan tycker jag,den kan ju ej lagra solenergi i tanken på dagen för att värma huset på natten.
 
Hej Igen
Har varit på semester Island närmare bestämt ,här har man gott om värme från jordens innandömme typ heta källor
trots detta slås man av att dom är tvugna att producera en massa el till sina elslukande hushållsmaskiner när dom i praktiken redan har tillgång till varmt vatten överallt i varje fall i de större byarna .Politiker snackar bara en massa skit överallt annars borde dom ju se till att inga disk resp tvättmaskiner fick lov att säljas inom eu (jag vet att Island Ej tillhör EU) om de ej var förberedda för dubbelanslutning och varmvattestyrning .Och då hade nog priset varit lägre på sådana maskiner .
Ang solfångare till vp ,så var ej tanken att blott värma borrhålet utan det var endast överskottsvärmen som skulle hamna här .

Sen angående energipriser så kanske ni kan tala om vad 1kwh el kostar om tio år , Jag tippar på ca 5 kr per kwh vad tror ni?
I Europa idag är priset bytydligt högre än här och då undrar jag varför man som el producent ej försöker att sälja där man har högst förtjänst.






där man kun de välja att införskaffa ett tillör till och
 
Ja de försöker väl i slutändan få upp priset dit här också. Så slipper de ju expotera. Och vi impotera billig smutsig el från andra länder.

Det där med borrhål är det faktist en del kommuner som börjar gnola över. Inte att värmen tar slut, för det kommer ju tillbaka förr eller senare. Men däremot runt här har allt vatten försvunnit i brunnarna hos grannarna (4 brunnar på två olika tomter och olika platser på tomterna). Så något har hänt, verkar ju lustigt om det skulle vara en ren tillfällighet.


Har man en effektiv väl intrimmad pump så finns det inte mycket till att spara. Men det man kan spara en del på som kanske missas är som sagt att mata in varmt vatten till disk o tvättmaskin. Så har vi haft det sen 1995 och det har fungerat perfekt. Där kan fler kWh timmar sparas som annars får värma vattnet. Har man en familj så går det åt en del till disk o tvätt.



En sak som slår mig ofta när man läser hur kronaeffektivt allt ska vara när det gäller solenergi te.x.. Är ju att stiger elenergins pris så går ju faktist inte en pumpkalkyl heller ihop sig.


Sen kan det laboreras fram o tillbaka lite med det där med fast o flytande. Helt rätt är att de ger bättre med lägre temp ut. En inverter ska spara mer än en on/off et.c .



När det gäller borrning har jag för mig det djupborrades utanför Lund någonstans. Men sedan har jag inte hört mer om projektet. Det blir väl förhållandevis dyrt än så länge att nå de djupen. Ryssarna kör en del med ångtillverkning och eltillverkning från värmekällor typ Island.


Jag ska efter ett år läsa av energiåtgången på huset. Då får man svart på vitt vad det sparade och hur det gick.


Det du skriver Elmont är väl ung. det som jag brukar komma fram till också. Och det mesta beror väl på att det som läggs fram överallt, ofta inte är vetenskapligt bevisat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.