Hej.
För ca 9 månader sedan köpte vi ett hus och våran källare sanerades och renoverades pga av tidigare mögelskador.

Huset dränerades om och källaren blåstes ut och ventilerat nivell golv sattes in. Samtliga väggar putsades.

Elen är dragen under det uppreglade golvet och dragen under putsen på väggen ca 30cm upp.

Allt jobb gjordes av hantverkare med min hjälp. Ett eluttag i en renoverad källarvägg med synliga kablar och icke tätplacerad front.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett vit eluttag på en putsad vägg med synlig spricka ovanför och eventuellt otätt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Till min fråga.

För ca 6 dagar sedan har vi märkt en skum jordlukt till och från.
Har nu upptäckt att den kommer från ett av eluttagen som inte var helt täppt (se bild).

Har nu täppt till den men lukten går fortfarande igenom? Vad ska jag göra?
 
B BrommaBo skrev:
Hej.
För ca 9 månader sedan köpte vi ett hus och våran källare sanerades och renoverades pga av tidigare mögelskador.

Huset dränerades om och källaren blåstes ut och ventilerat nivell golv sattes in. Samtliga väggar putsades.

Elen är dragen under det uppreglade golvet och dragen under putsen på väggen ca 30cm upp.

Allt jobb gjordes av hantverkare med min hjälp.[bild][bild]


Till min fråga.

För ca 6 dagar sedan har vi märkt en skum jordlukt till och från.
Har nu upptäckt att den kommer från ett av eluttagen som inte var helt täppt (se bild).

Har nu täppt till den men lukten går fortfarande igenom? Vad ska jag göra?
Finns någon mekanisk ventilation till golvet? Det behöver nog skapas ett litet undertryck, för att doften inte ska leta sig upp.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Finns någon mekanisk ventilation till golvet? Det behöver nog skapas ett litet undertryck, för att doften inte ska leta sig upp.
Yes, det finns det.
Besiktades och reglerades i höstas. Allt var fackmannamässigt gjort och godkänt.
 
B BrommaBo skrev:
Yes, det finns det.
Besiktades och reglerades i höstas. Allt var fackmannamässigt gjort och godkänt.
Öka undertrycket?
 
P Per i Hamrånge skrev:
Öka undertrycket?
Yes, ska öka hastigheten på fläkten. Men det låte ju desto me.
 
Uppdatering.
Det som verkar ha hänt är att kondens vatten/gammalt puts vatten har åkt ner i kabel röret och börjat lukta.
Efter tätning av vp rör så har lukten upphört.
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Öppnar upp tråden igen. Min teori är att det har varit kallras ner i elutaget och in i röret där kablarna ligger och på så sätt bildats fukt.
Vi har bytt fönster, så kallraset är borta.
Men nu har en unken lukt kommit upp igen, kanske kan suga ut fukten på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.