Hejsan,

Kom hem efter veteran-innebandy sent igårkväll. Kopplade in laddningen på min Cupra Hybrid-bil (220v på väggen). Tänkte att kontakten var lite blöt, men torkade snabbt av med tröjan och stoppade in.

Märker i natt att huset är mörkt med och kylskåpet bl a är släckt och jordfelsbrytaren utlöst. Slår på den, men den utlöses igen…

Något yrvaken torkar jag av och flyttar bara kontakten på elladdaren till bilen ett steg till vänster. Och nu har den hållit i 20 min.

Men känns lite scary om framförallt kyl och frys slocknar igen.

Det har regnat som fasen idag och funderar om det har något med saken att göra, eller hur skulle ni resonera?

Tack på förhand!

Unikt namn
Vore nog bra att undersöka uttaget om elbilens laddare löser ut jfb.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har du inte laddaren på separat JFB? Trodde det var krav

Fairlane
S sjoelund skrev:
Har du inte laddaren på separat JFB? Trodde det var krav
Det är väl ingen laddbox?

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
jag har kyl/frys utanför jfb. nått att fundera på...

MultiMan
Vad är det för uttag? Är det vanligt utomhusuttag är det ju inte vattentäta längre när de används och luckan fälls upp. Finns specialuttag där man fäller ner ett skydd över hela uttaget plus ansluten sladd som gör det vattentätt, men det är väl inget som är vanlig förekommande. Jag har några sådana men de är köpta från utlandet.

• Gilla
Arson
  • Laddar…
A Arson skrev:
Hejsan,

Kom hem efter veteran-innebandy sent igårkväll. Kopplade in laddningen på min Cupra Hybrid-bil (220v på väggen). Tänkte att kontakten var lite blöt, men torkade snabbt av med tröjan och stoppade in.

Märker i natt att huset är mörkt med och kylskåpet bl a är släckt och jordfelsbrytaren utlöst. Slår på den, men den utlöses igen…

Något yrvaken torkar jag av och flyttar bara kontakten på elladdaren till bilen ett steg till vänster. Och nu har den hållit i 20 min.

Men känns lite scary om framförallt kyl och frys slocknar igen.

Det har regnat som fasen idag och funderar om det har något med saken att göra, eller hur skulle ni resonera?

Tack på förhand!
Stäng av alla säkringar i huset. Slå på jordfelsbrytare. Dra upp en grupp i taget tills jfb löser ut. När den löser ut vet du vilken grupp som strular. Har du julbelysning ute? Skarvsladd som ligger på gräsmattan. Koppla ur allt sånt och testa.

• Gilla
Arson
  • Laddar…
Det låter ju mest som att det kommit in vatten medan du hade kontakten i. Om du tänker fortsätta använda de här uttagen i regnväder så bygg något litet regnskydd över. Jag laddar på samma sätt via ett vanligt uttag på en stolpe nära bilen. Har dock dragut trefas via personskyddsautomat till stolpen, så det är meningen att det skall blie en laddbox där vid lämpligt tillfälle. Jag har ett litet "tak" som går ut ungefär 15 cm från stolpen precis ovanför uttaget. Det har fungerat utan utlöst jordfelsbrytare i ca 7 år.

• Gilla
Arson
  • Laddar…
Det är ju också tänkbart att ditt uttag har blivit bränt. Om du regelbundet anväder det för så stor ström som det kan bli vid laddning, under lång tid. Jag har öppnat och inspekterat mitt uttag typ vartannat år. Och jag brukar känna på kontakten regelbundet så den inte är varm.

Men kombinationen utlöst jordfelsbrytare, kraftigt regn, och det fungerar i annat uttag. Ger att det med väldigt hög sannolikhet handlar om vatten som trängt in.

• Gilla
Arson
  • Laddar…
Nissens
M MagicFingers skrev:
jag har kyl/frys utanför jfb. nått att fundera på...
Jag har separat jfb för kyl/frys. Den har inte löst ut sedan jag byggde huset för 20 år sedan. 😊

• Gilla
Arson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl ingen laddbox?
Ah, missade det. Finns ju 1-fas laddboxar också xD Men det är väl bäst att fixa separat JFB för utomhusuttagen isåfall. Man vill ju inte att kyl/frys slocknar för att man har igång julbelysning eller laddar bilen...

Tack för alla var :)

Man blir ju lite less sådär mitt i natten... Men finns det alltså "bättre" (vattentäta) uttag att sätta på väggen?

Själva elen i huset (60tal) drogs om för kanske 7 år sedan. Men uttaget vid garaget ser ut av vara omodernare snitt.

Du kan ju öppna uttaget och se om det är fullt av torkade insekter och om avrinningshålet är öppet.
Det brukar/ska vara ett hål i kapslingen i botten eller lågt på baksidan.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du kan ju öppna uttaget och se om det är fullt av torkade insekter och om avrinningshålet är öppet.
Det brukar/ska vara ett hål i kapslingen i botten eller lågt på baksidan.
Tack, ska kolla det ikväll! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.