WAGO igen.
 
Nu är det ju inte ens Wago där och sammantaget pekar det som visas på de vanliga montagefelen.
 
Ok jag såg det som de andra liknande enradiga smala. Men oavsett kvarstår med största sannolikhet fel och tafflighet vid montaget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
WAGO igen.
Ja, men det kan vara montagefel och/eller fel typ av kabel som är orsaken.
Själva Wago 703 är det normalt inget fel på, utan det är typ alltid handhavandefel som tex fel val av kabel, tex en RK.
 
En liten "obduktionsbild" nedan.
Alla 6 portar använda. 4st FK, 1st EK och 1St då tyvärr RK(!). RK gick dock till ett utanpåliggande uttag som tidigare ägare nog hade till larm. Kan vara eftermonterat eftersom det var av ett annat fabrikat än övrig el i köket som är elljo trend. Vi har inte under våra 10 år som ägare nyttjat det uttaget.
Man ser också att den sida som är mest bränd där DM satt, vilket var på andra sidan jämtemot porten med RK.

Det var mycket trångt i dosan och den bruna isoleringen på tre av kablarna hade svetsats ihop med varandra ca 1,5 cm bort från wagon.

Lasten av vikt är ju DM, men den servar även köksfläkt samt 2 vanliga uttag där det ibland har kopplats in brödrostar och liknande småvitt.

Jag vet inte vad jag ska tro om orsaken. RK i denna klämma är ju felaktigt, men jag tycker mig se (även om det är svårt bränt) att den FK som satt bredvid DM-tråden inte var i botten då det inte sticker upp några kardeler lika långt som i de andra 5 portarna.
 
  • Brännskadad dockarm med synliga trådar och strukturskador mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara som en passus, inte använda WAGO vid större belastningar, då är faktiskt dom gamla tomtemössorna bättre om dom vrids ihop rätt.
 
En till bild där man ser 5 st "toppar" som typ är uppstickande kardeler inbäddade i smält plast. Men där jag markerat med en ring sticker det inte upp något av FKn. Det är också där det är mest bränt.
 
  • Närbild av en hand som håller en delvis uppäten frukt med blå pilar och en cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I detta fallet är RKn inte boven i dramat, precis som du konstaterat.
Kopplade du RKn igen, eller har du tagit bort den helt?

Den FKn längst upp, den har en kardel som spretar ovanför Wagon, den verkar inte heller vara helt itryckt.
Har du koll på om det var matningen från centralen?
 
J jonaserik skrev:
Bara som en passus, inte använda WAGO vid större belastningar,
Varför?
Tex Wago 773-106 för max 2,5 mm² är klassade för 16 A, å max omgivningstemperatur på 60⁰C.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I detta fallet är RKn inte boven i dramat, precis som du konstaterat.
Kopplade du RKn igen, eller har du tagit bort den helt?

Den FKn längst upp, den har en kardel som spretar ovanför Wagon, den verkar inte heller vara helt itryckt.
Har du koll på om det var matningen från centralen?
RKn är borta nu. (Tog bort uttaget)

Det är svårt att nu veta om den kom från centralen. Men även om det är svårt att se på en bild, och lättare i verkligheten även om det är bränt så tycker jag nog att de övriga satt inne tillräckligt långt. Man kanske kan blötlägga i aceton för att lösa upp plasten och se efter bättre.
 
Klart att den klassas, det görs med alla sorters plintar/kopplingsmateriel. Men ändock så kommer på forumet om brända WAGO , använder inte dessa utan har med skruvförband och inga har brunnit vad jag vet, av dom jag skruvat dit. Och du litar stint på vad som skrivs i olika sammanhang. Verklig användning är nog bästa erfarenheten av materiel. Ingenting är starkare än sin svagaste länk/detalj.
 
P proffsrik skrev:
En till bild där man ser 5 st "toppar" som typ är uppstickande kardeler inbäddade i smält plast. Men där jag markerat med en ring sticker det inte upp något av FKn. Det är också där det är mest bränt.
Där visar du ju bra exempel på lite brister och fel vid montage behöver knappast undersökas mer. Och om det var som su skriver trångt i kopplingsdosan verkar det också dömt av dina bilder bero på tafflig montör. Den typen kopplingar har inga problem öht bara förutsättningarna som krävs både ledare, skalning och att få det rätt på plats är där.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför?
Tex Wago 773-106 för max 2,5 mm² är klassade för 16 A, å max omgivningstemperatur på 60⁰C.
J jonaserik skrev:
Bara som en passus, inte använda WAGO vid större belastningar, då är faktiskt dom gamla tomtemössorna bättre om dom vrids ihop rätt.
Nu blev det iaf inkommande, DM och ny tråd ihopkopplade i en ubåt först. Sen matar den nya tråden en wago 222-415.
 
J jonaserik skrev:
Klart att den klassas, det görs med alla sorters plintar/kopplingsmateriel. Men ändock så kommer på forumet om brända WAGO , använder inte dessa utan har med skruvförband och inga har brunnit vad jag vet, av dom jag skruvat dit. Och du litar stint på vad som skrivs i olika sammanhang. Verklig användning är nog bästa erfarenheten av materiel. Ingenting är starkare än sin svagaste länk/detalj.
Nu har Wago inte bara fjäderbelastade kopplingmaterial utan även skruvförband.

Sen finns det massor med olika tillverkare som har fjäderbelastade anslutningsklämmor, inte bara skarvdon utan även bla dvärgbrytare.

Finns exempel på skruvförband som har glappat,
https://www.byggahus.se/forum/threads/braent-perilexuttag-klaga-hos-elfirman.351865/
https://www.byggahus.se/forum/threa...ast-installation-av-tvaett-tork-orsak.428694/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.