7 904 läst · 60 svar
8k läst
60 svar
Jordfelsbrytare och säkring löser ut samtidigt
Jo, det är WAGO 773-106GK100 skrev:
https://www.wago.com/se/installatio...or/push-wire-toppklaemma-foer-dosor/p/773-106
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten "obduktionsbild" nedan.
Alla 6 portar använda. 4st FK, 1st EK och 1St då tyvärr RK(!). RK gick dock till ett utanpåliggande uttag som tidigare ägare nog hade till larm. Kan vara eftermonterat eftersom det var av ett annat fabrikat än övrig el i köket som är elljo trend. Vi har inte under våra 10 år som ägare nyttjat det uttaget.
Man ser också att den sida som är mest bränd där DM satt, vilket var på andra sidan jämtemot porten med RK.
Det var mycket trångt i dosan och den bruna isoleringen på tre av kablarna hade svetsats ihop med varandra ca 1,5 cm bort från wagon.
Lasten av vikt är ju DM, men den servar även köksfläkt samt 2 vanliga uttag där det ibland har kopplats in brödrostar och liknande småvitt.
Jag vet inte vad jag ska tro om orsaken. RK i denna klämma är ju felaktigt, men jag tycker mig se (även om det är svårt bränt) att den FK som satt bredvid DM-tråden inte var i botten då det inte sticker upp några kardeler lika långt som i de andra 5 portarna.
Alla 6 portar använda. 4st FK, 1st EK och 1St då tyvärr RK(!). RK gick dock till ett utanpåliggande uttag som tidigare ägare nog hade till larm. Kan vara eftermonterat eftersom det var av ett annat fabrikat än övrig el i köket som är elljo trend. Vi har inte under våra 10 år som ägare nyttjat det uttaget.
Man ser också att den sida som är mest bränd där DM satt, vilket var på andra sidan jämtemot porten med RK.
Det var mycket trångt i dosan och den bruna isoleringen på tre av kablarna hade svetsats ihop med varandra ca 1,5 cm bort från wagon.
Lasten av vikt är ju DM, men den servar även köksfläkt samt 2 vanliga uttag där det ibland har kopplats in brödrostar och liknande småvitt.
Jag vet inte vad jag ska tro om orsaken. RK i denna klämma är ju felaktigt, men jag tycker mig se (även om det är svårt bränt) att den FK som satt bredvid DM-tråden inte var i botten då det inte sticker upp några kardeler lika långt som i de andra 5 portarna.
I detta fallet är RKn inte boven i dramat, precis som du konstaterat.
Kopplade du RKn igen, eller har du tagit bort den helt?
Den FKn längst upp, den har en kardel som spretar ovanför Wagon, den verkar inte heller vara helt itryckt.
Har du koll på om det var matningen från centralen?
Kopplade du RKn igen, eller har du tagit bort den helt?
Den FKn längst upp, den har en kardel som spretar ovanför Wagon, den verkar inte heller vara helt itryckt.
Har du koll på om det var matningen från centralen?
RKn är borta nu. (Tog bort uttaget)Demmpa skrev:
Det är svårt att nu veta om den kom från centralen. Men även om det är svårt att se på en bild, och lättare i verkligheten även om det är bränt så tycker jag nog att de övriga satt inne tillräckligt långt. Man kanske kan blötlägga i aceton för att lösa upp plasten och se efter bättre.
Klart att den klassas, det görs med alla sorters plintar/kopplingsmateriel. Men ändock så kommer på forumet om brända WAGO , använder inte dessa utan har med skruvförband och inga har brunnit vad jag vet, av dom jag skruvat dit. Och du litar stint på vad som skrivs i olika sammanhang. Verklig användning är nog bästa erfarenheten av materiel. Ingenting är starkare än sin svagaste länk/detalj.
Där visar du ju bra exempel på lite brister och fel vid montage behöver knappast undersökas mer. Och om det var som su skriver trångt i kopplingsdosan verkar det också dömt av dina bilder bero på tafflig montör. Den typen kopplingar har inga problem öht bara förutsättningarna som krävs både ledare, skalning och att få det rätt på plats är där.P proffsrik skrev:
Demmpa skrev:
Nu blev det iaf inkommande, DM och ny tråd ihopkopplade i en ubåt först. Sen matar den nya tråden en wago 222-415.J jonaserik skrev:
Nu har Wago inte bara fjäderbelastade kopplingmaterial utan även skruvförband.J jonaserik skrev:Klart att den klassas, det görs med alla sorters plintar/kopplingsmateriel. Men ändock så kommer på forumet om brända WAGO , använder inte dessa utan har med skruvförband och inga har brunnit vad jag vet, av dom jag skruvat dit. Och du litar stint på vad som skrivs i olika sammanhang. Verklig användning är nog bästa erfarenheten av materiel. Ingenting är starkare än sin svagaste länk/detalj.
Sen finns det massor med olika tillverkare som har fjäderbelastade anslutningsklämmor, inte bara skarvdon utan även bla dvärgbrytare.
Finns exempel på skruvförband som har glappat,
https://www.byggahus.se/forum/threads/braent-perilexuttag-klaga-hos-elfirman.351865/
https://www.byggahus.se/forum/threa...ast-installation-av-tvaett-tork-orsak.428694/