P proffsrik skrev:
Tack för detta svar. Ska jag förstå det som att löst jfb inte alltid betyder reellt resistivt jordfel utan att om kapacitiv koppling finns till jord via något emc-filter så blir det ett högfrekvent "jordfel" via den kapacitiva kopplingen till jord i Emc-filtret?
Hej proffsrik

Det finns två typer av läckström, resistiv och kapacitiv.
Den resistiva beror på dålig isolation, ålder, värmepåverkan etc.
Den kapacitiva beror på fysiska kapacitanser eller strökapacitanser och är frkvensberoende
Kan man skilja och identifiera dessa är felsökning enklare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Spännande fel! Jag hade nog kört diskmaskinen på alla uttag som finns i närheten för att se om det bara är ett som inte stämmer. Gärna med olika skarvsladdar.;) Kanske börja vicka, slita och dra lite lätt i sladdarna under tiden DM går?

Gissar ändå på lös/skavd koppling i DM som jordar intermittent. Kanske hade jag tillfälligtvis brutit jord i det uttag som strular för att se om det ändrar förloppet, öven om det såklart är farligt och inget jag rekommenderar.

Intermittent fel i installationen låter spontant mindre sannolikt. Har du öppnat uttag och sett hur det ser ut därinne? Kanske byta uttag om du har ett liggande. Passa på att ryka lite i kablarna när du är där.

P proffsrik skrev:
Japp, det är nog precis det som får bli planen framöver. Noggrann loggbok på papper under en längre period så det blir statistiskt signifikant!
(inklusive hur DM var inkopplad vid varje körning inklusive stickproppens polsrisering och bortse ifrån tidigare observationer där det kanske smugit in sig någon form av minneslucka)
Har du kommit fram till något mer?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du kommit fram till något mer?
Nej, det har kommit en semesterresa emellan. Så den "tillfälliga" kopplingen med skarvsladd från annan grupp är fortfarande den jag kör med för att kunna diska alls. Men jag ska försöka att systematiskt testa och dokumentera i excel vad som händer med olika kopplingar nu närmsta veckorna då jag ändå jobbar.

P proffsrik skrev:
Nej, det har kommit en semesterresa emellan. Så den "tillfälliga" kopplingen med skarvsladd från annan grupp är fortfarande den jag kör med för att kunna diska alls. Men jag ska försöka att systematiskt testa och dokumentera i excel vad som händer med olika kopplingar nu närmsta veckorna då jag ändå jobbar.
Hej proffsrik

En skarvsladd som byter till en annan grupp, innebär samtidigt dämpning av transienter. Detta kan minska påverka eventuella högfrekventa ”fenomen” som ger "jordfel" via den kapacitiva kopplingen till jord i t.ex. ett EMC-filter, för ett tjugutal år sedan studerade vi just detta.

Om du inte redan sett det så finns här en tråd ”Varför löser (fel) JFB ut?” som liknar dina bekymmer med jordfelsbrytare. Läs där.
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-loeser-fel-jfb-ut.493227/page-3#post-5313257

Transienta och ”kapacitiva” orsaker till att jordfelsbrytare löser ut är rimligen betydligt besvärligare att hitta en resistiva (som många gånger är nog så svårt). Men jag har mött detta många gånger sedan första gångerna på ABB i början på 1980-talet då EMC-filter och jordfelsbrytare inte var lika vanliga som idag.

Liten uppdatering:
Under hela sommaren har DM gått fint på den andra gruppen via en skarvsladd
Idag gjorde jag tre observationer:
1. Bytte tillbaka till orginaluttag men behöll samma skarvsladd. - säkring+jfb löser efter tablettnedsläpp.

2. Bytte tillbaka till annat uttag på samma grupp som orginaluttag men behöll samma skarvsladd. - säkring+jfb löser efter tablettnedsläpp.

3. Bytte återigen tillbaka till den alternativa gruppen med skarvsladd. Men nu löste jfb+ ORGINAL-gruppens säkring medan den som dm var inkopplad på förblev hel! Återställer. Dm börjar gå igen. Sen skruvar jag ur orginalsäkringen och dm fortsätter gå. Sen skruvar jag i orginalsäkring och då löser den säkringen + jfb. Sen återställer jag jfb och byter säkring ock då fungerar allt igen.

Just observation 3 ovan är konstig.
Jag blir inte klok på detta. Helt obegripligt för mig.

Imorgon när fru, barn och hund är borta ska jag testa att som "-MH-" föreslog tillfälligt koppla bort jorden i orginaluttaget och ansluta och se vad som händer men jag vet inte riktigt vad jag ska hoppas på här.

Är det en 3-fasgrupp som går ut och splittas till 1-fas ? Då kan det vara en skruv i något rör. Om du vet hur man gör, kolla in i centralen så inte det är felkopplat nolla/jord/fas. Det med orginalsäkring, är det huvudsäkringen som går. den kan gå sin väg med smällar när en vanlig 10 amp går flera ggr

Tommty
koppla inte bort jorden i originaluttaget. Risken är att du kan få dig en rejäl kyss från höljet från diskmaskinen eller annat i metall som ligger emot, ex, bänk i plåt. Samtidigt som du inte får något vidare resultat.

Det som skulle hända är: är det jordfel på diskmaskinen så löser inte jfb om höljet inte har kontakt med sann jord.

Eller:

Löser jordfelsbrytaren ändå så kan diskmaskinen ha kontakt med sann jord ändå via andra metalldelar.

Det viktigaste är egenliten varför både säkring och JFB går. Och utan att ta dit en elektriker som kan isolationsprova så är det egentligen uteslutningsmetoden som gäller. Testa ytterligare en grupp, Testa att helt slå av originalsäkringen i en längre period om möjligt, likaså med alternativa säkringen osv.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det en 3-fasgrupp som går ut och splittas till 1-fas ? Då kan det vara en skruv i något rör. Om du vet hur man gör, kolla in i centralen så inte det är felkopplat nolla/jord/fas. Det med orginalsäkring, är det huvudsäkringen som går. den kan gå sin väg med smällar när en vanlig 10 amp går flera ggr
Nej det verkar inte vara en splittad 3-fasgrupp. Och huvudsäkringen har aldrig gått.

Tommty Tommty skrev:
koppla inte bort jorden i originaluttaget. Risken är att du kan få dig en rejäl kyss från höljet från diskmaskinen eller annat i metall som ligger emot, ex, bänk i plåt. Samtidigt som du inte får något vidare resultat.

Det som skulle hända är: är det jordfel på diskmaskinen så löser inte jfb om höljet inte har kontakt med sann jord.

Eller:

Löser jordfelsbrytaren ändå så kan diskmaskinen ha kontakt med sann jord ändå via andra metalldelar.

Det viktigaste är egenliten varför både säkring och JFB går. Och utan att ta dit en elektriker som kan isolationsprova så är det egentligen uteslutningsmetoden som gäller. Testa ytterligare en grupp, Testa att helt slå av originalsäkringen i en längre period om möjligt, likaså med alternativa säkringen osv.
Jag är helt medveten om risken för elchock. Det ska testas med avspärrat kök, och jag kommer innan start resistansmäta mellan hölje och jord/sann jord/diskbänk/rör för är det ändå kontakt hölje-jord här är det ju ingen vits att koppla bort jorden. Det jag hoppas få ut av detta är att veta om överslaget är fas-nolla eller fas-jord.

Om denna sammanfattning och antaganden stämmer:
  • Felet uppträder alltid på en o samma grupp, dvs säkringen + JFB löser, alltid.
  • Stark koppling till DM, men har även löst spontant, eventuellt i samband med regn eller dammsugare.
  • Hygglig koppling till att felet sker först när denna problemgrupp belastas, och inte bara av DM.
  • Felet går att framkalla med DM ansluten till annan grupp. Sker efter tablettnedsläpp, eller spontant.
  • Vändning av stickproppen till DM saknar betydelse. Vet du det med säkerhet? Det gäller att DM provas med fas i det ena och i det andra stiftet i stickproppen. Med skarvsladdar är det inte lätt att veta om man inte har en spänningsdetektor/multimeter.
  • Alla uttag som provats är skyddsjordade. Även DM är skyddsjordad efter ordning.
  • Problemet har inte funnits förut utan har plötsligt uppstått. Du kommer väl inte ihåg något speciellt från den tidpunkten? Några ändringar i installationen eller i användning av elapparater?
  • DM står alltid på samma ställe på sin plats i köket, eller?
  • Du skriver att utebelysningen installerades 1963. Är då resten av anläggningen lika gammal?
Så drar jag följande slutsatser:
  • Intermittent ganska stum kortslutning troligen mot skyddsjord då säkringen+JFB alltid löser.
  • Eftersom stickproppens vändning inte har betydelse och eftersom alltid säkring+JFB löser så kan isolationsfel i DM uteslutas. Om däremot enbart JFBn löser med stickproppen åt andra hållet så kan DM vara boven. Det är osannolikt med ett fel som kortsluter L+N+PE i DM.
  • Möjlig koppling till att DM tar in vatten, dvs vattenslang som rör på sig/rycker till? Kopplingen till tablettnedsläpp bör annars studeras närmare. Är det nåt mer som sker i DM då?
  • Osannolikt att ett isolationsfel i de fasta ledningarna ger ett så distinkt och konsekvent felsymptom. Men det ligger ändå närmast till hands.
  • Att felet även inträffar med DM ansluten till annan grupp pekar än tydligare på isolationsfel i problemgruppen.
Jag skulle helt klart börja riva i denna problemgrupp. Koppla din multimeter mellan fas+nolla och skyddsledaren i denna grupp och övervaka resistansen medan du rycker i trådarna i olika dosor. Du behöver inte bryta strömmen till hela anläggning för det, utan det räcker med säkringen. Men eventuellt kan du behöva lossa på neutralledaren.

Du behöver inte ansluta multimetern i elcentralen, utan det kan göras i ett uttag. Men du behöver ju lyfta på locket till elcentralen i vilket fall för att inspektera.

Hittar du nåt utan att se nåt i dosor, så får du börja koppla isär gruppledningen tills du kan isolera felet.

Och givetvis passar du på att inspektera hela elcentralen. Leta efter klämda ledare. Kolla att alla ledare sitter fast i sin anslutning.

Redigerat:
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Nu har problemet fått sig en lösning. varken DM-reparatör eller elektriker hade tid/lust att komma. Så jag började med att koppla bot fas vis säkringen. Sen till olika grenar i första dosa osv.

Visade sig vara en wago 773 som gått varm och förkolnats. väldigt trångt i den dosan dessutom.
Lustigt att det inte var elen från 1963 kopplad med toppklämmor i porslin som strulade utan denna ca 15 år gamla koppling från när tidigare ägare lät renovera köket som var boven.

Tack alla som engagerat sig i tråden.

• Elektriska kablar och kontakter med tydliga brännskador och skador genom överhettning eller kortslutning inuti utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
En till tydligare bild.

• Hand håller på brända, smälta elektriska anslutningar omgivna av olika färgade kablar inuti vägg. Farlig installation.
    Skapa konto
Kan vara lämpligt med orsaksanalys.

Är det bara FK-tråd? Eller är det även mångledare?

Var alla trådar ordentligt intryckta i kopplingen?

Vad är detta för en vit kabel? EKK, RKK?

Färgglada elledningar kopplade till ett rör, med smutsiga fläckar i bakgrunden. Verkar vara en installation.
Skapa konto

Tydligen har det gått varmt där varje gång ni kört DM, eller något annat under en längre tid vilket efter en stund mjuknat isoleringen på ledaren tillräckligt för att ge en stum kortslutning. Det låter fortfarande osannolikt.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.