Fick problem förra veckan med att jordfelsbrytaren löste så fort man slog på tvättmaskinen. Eftersom den var drygt 11 år gammal for vi och köpte en ny.

Envis som man är ville jag ändå hitta felet då den gamla maskinen skulle passa bra att ha i sommarstugan. Jag konstaterade kortis mellan jord och nolla i nätfiltret, troligen en kondning som gett upp.

Sitter 3 kondnigar + 2 induktanser i filtret. Antar att det skall svälja spikar från motor, pumpar och solenoider från att nå utanför tvättmaskinen.

Min undran är om det är viktigt att filtret ersätts med exakt likadant, eller går det med nåt annat?
 
Troligen inte så kritiskt. Kolla Elfas utbud av nätfilter, kanske hittar du något som kan passa. Viktigt att det klarar strömmen. Med lite tur står komponentvärdena på det gamla och du får lite hjälp att få fatt på något liknande.
Något som är viktigt är att filtret får bra kontakt till jord annars blir det mer eller mindre verkanslöst.
Satsa på närmast större induktans. Kondensatorvärdena tror jag är satta enligt någon standard för att det inte ska bli för mycket läckström. Med lite flax går det att hitta ett någorlunda passande nätfilter ur någon skrotad apparat.
 
Den här verkar ha ungefär samma data http://reservdelarvitvaror.se/shop/kondensator-2297p.html min har 0.47uF mellan fas-nolla, 2x 0.1uF fas+nolla till jord samt 2 x 0.1 mH + 680kOhm , borde väl funka? Kosta inte skjortan heller.

Törs man prova att maskinen verkligen funkar utan filter innan man beställer? Koppla bort all elektronik i huset när man testar?
 
Du behöver inte koppla bort annan elektronik, elnätet är fullt med värre störningar.
Provkör du maskinen utan filter så du ser om det är värt investeringen.

Protte
 
Sådär, kopplade bort nätfiltret, skarvade ihop kablarna och maskinen funkar!

Det viner dock lite från motorn, ska man smörja nåt, eller kan det vara dåliga kol som får den att vina?
 
A
finns inget att smörja och antagligen inga kol heller
däremot brukar det vara ett visst ljud kommer ibland från själva pumpen
 
Ena motorlagret är synligt så jag drog på olja där utan förbättring. Kolen såg ok ut. Det räcker att manuellt snurra på trumman + motor så hör man ljudet. Utan rem går trumman lätt och tyst så det är definitiv motorn som alstrar ljudet.

Nåväl, man får väl leva med ljudet tills den ger upp för gott.
 
A
oj det var ju en tvätt
kolen kan ju ljuda när de släpar mot kollektorn lyft på kolen och se om det blir tystare
i bland delar de på sig och låter då mera
i en tvätt brukar det vara kullager och en del motorer får väldigt tråkigt lagerljud vet inte om det kan vara elektrisk korrosion, kan gå att byta men remskivan brukar vara svår att rädda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.