Hej, funderar på att köra gashäll (ej ugn) i köket. Hur länge räcker tuberna om man vill ha en storlek som man enkelt kan få in i ett underskåp. Är det jobbigt att hitta/fylla på dem i en större stad (Gbg)

Skulle vilja höra folks erfarenheter av gas i köket då man inte har ledningar.

Finns det något annat problem att ta hänsyn till som försäkringar, tillstånd mm när man bor i lägenhet?

MVH
/Christoffer
 
Har för mig att man inte får ha tuberna i samma rum som hällen, men kan inte svära på att det stämmer.
 
C
Henriettae skrev:
Har för mig att man inte får ha tuberna i samma rum som hällen, men kan inte svära på att det stämmer.
Nej det stämmer absolut inte. Läs mer här:
http://www.srv.se/upload/Förebyggande/bex/Informationsblad/SÄI-INFO Informationsblad nr 3 1996.pdf
I flerbostadshus är det alltså 2 st 2012-flaskor (2kg/4,8l) som gäller (en inkopplad och en i reserv).
En sådan flaska räcker ett tag, men hur länge beror förstås på hur mycket hällen används och vilken effekt den har.
Försäljningställen kan du se här:
http://www.aga.se/International/Web/LG/SE/likelgagase.nsf/docbyalias/about_aga_retail
Flaskorna har ett pantsystem så du lämnar in den gamla flaskan när du köper en ny.
 
Tack så mkt för infon cpalm!
 
Tackar för rättningen, cpalm!
 
Hej

Jag bor i BRF och en pågående köksrenovering och har satt in Gashäll, helt underbart är det. men till saken

Jag vet inte hur du bor men jag har bottenplan så det var bara att sätta ett gasskåk på utsidan väggen för då får man ha utan tillstånd en p11 flaska som min installatör trodde skulle räcka Ca 1 år för mig, Singel utan barn. Skulle det inte vara npg så akn jag söka tillstånd via räddningstjänsten för att få förvara ytterliggare en P11 flaska o således ha utomatisk omkoppling mellan huvudflaska och reservflaska.

//Mats
 
Det är dessutom en lätt installation att göra själv, man behöver således inte ha en installatör om man inte vill, men som sagt allt beror ju på hur det ser ut.........
att hitta ett ställe att fylla på är inga problem, brukar finnas på var och varannan mack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.